Cum a schimbat criza relaţia dintre proprietari şi chiriaşi în malluri

Autor: Ioana Mihai-Andrei Postat la 23 octombrie 2013 926 afişări

Relaţia dintre proprietarii de malluri şi retaileri s-a schimbat de-a lungul ultimilor ani, iar acum discuţiile se poartă, cel mai adesea, din poziţii de parteneriat. Eficienţa operaţională preocupă deopotrivă ambele părţi, care încearcă să se întâlnească la jumătatea drumului, în punctul în care ambele tabere ar putea înregistra un minim câştig pentru afacerile lor, au subliniat invitaţii la cel mai recent Business Club, care a avut ca temă „eficienţa operaţională în retail".

Cum a schimbat criza relaţia dintre proprietari şi chiriaşi în malluri

BUSINESS MAGAZIN: Când a intervenit schimbarea? Mai sunt actori care negociază de pe poziţia de forţă?

VIOLETA LUCA, FLANCO: Stilurile de negociere sunt diverse. Ţin de ţelurile pe care le urmărim, de răbdare, de timp. În consecinţă, probabil că mai sunt, dar v-aş spune un număr: 9 milioane. Este numărul celor care au acces la internet. Şi v-aş mai spune că piaţa de comerţ online creşte şi dacă ne uităm la statisticile mondiale vizavi de consumul de pe internet ar trebui să ne întrebăm cât timp trebuie să irosim pe poziţii de forţă. În Asia 86% din oameni au smartphone, iar fără o bluză poţi să trăieşti, dar astăzi poate, iar mâine cu siguranţă fără un smartphone nu vei putea trăi. Într-o epocă în care tehnologia a evoluat atât de mult actorii va trebui să se întâlnească pe aceeaşi scenă.

PHILIPPE BESADOUX, KENVELO GROUP: Dacă totul ar putea fi negociat, nu am discuta despre asta. Dar hai să fim pragmatici. Puţine oraşe au malluri, altele nu au deloc, şi oricum ar fi mixul de branduri, dacă nu există trafic de clienţi în mall, asta e, nu-l poţi inventa. Noi ne străduim să ducem brandurile noastre în oraşe în care credem că s-ar vinde produsele. Pe de altă parte, clientul este rege, el scoate banii din portofel să plătească şi dacă nu-şi permite, degeaba sunt magazinele frumoase. Pentru mine retailul în România este dificil, totul este legat de preţ, cu câteva excepţii. Toată lumea ştie că e dificil să ai în orice alt mall un trafic similar celor din Băneasa şi Cotroceni. Alte câteva malluri încearcă, dar pentru mine este imposibil să am cifre comparabile, pentru că populaţia Bucureştiului nu este foarte mare. Şi când văd noi şi noi malluri mă întreb de ce sunt construite. E drept că sunt zone neacoperite, dar în cazul mallurilor nu contează proximitatea, mallurile sunt ale oraşelor. La Paris sunt câteva malluri la periferie şi nimeni n-ar mai face acum altul nou.

BUSINESS MAGAZIN: Sunt suficienţi clienţi ca să umple mallurile?

PHILIPPE BESADOUX, KENVELO GROUP: Zonele goale din malluri răspund cel mai bine la răspunsul la întrebare. Mi se pare, în plus, că sunt retaileri care fac malluri deşi nu ştiu nimic despre managementul specific al acestui segment de business.

RĂZVAN SIN, DTZ: Cred că sunt mai multe întrebări la care trebuie să răspundem. Mai este loc pentru dezvoltări în Bucureşti? Nu există un răspuns clar, pentru că ecuaţia are o întreagă serie de factori. Dar suntem departe faţă de alte oraşe din regiune - Budapesta, Praga sau Varşovia. De pildă, raportat la mia de locuitori, comerţul modern are pe jumătate suprafaţa comercială din Praga. Sigur, asta are legătură cu puterea de cumpărare, de două ori mai mică în România faţă de Republica Cehă. Dar diferă şi comportamentul consumatorului. Cred că e o ecuaţie complicată, dar poziţionarea dezvoltatorilor este pe termen lung, pregătindu-se pentru momentul în care va creşte consumul. Investiţiile lor sunt mari, de ordinul sutelor de milioane de euro. În câteva oraşe comerţul se împarte între câteva proiecte, iar pentru retaileri este foarte dificil pentru că nu au magazine performante. Nu cred că are rost acum să ne întrebăm care au fost deciziile luate de pildă în 2004-2006. Ce vedem noi ca leasing agents, pentru că facem legătura între dezvoltatori şi retaileri, este că nici deciziile retailerilor nu au sens, în unele cazuri. Şi retailerii mari, puternici, ar trebui să comunice mai mult între ei. Generarea traficului nu este numai responsabilitatea dezvoltatorului, ci şi a retailerilor.

RĂZVAN GAIŢĂ, ANCHOR GROUP: Cred că accesul, traficul, locaţia contează. Dar dacă clienţii caută brandurile care îi interesează, nu găsesc ce caută, caută altă destinaţie sau un alt magazin din cadrul aceluiaşi centru comercial. Noi discutăm cu retailerii şi aflăm informaţii, dar trebuie să îmbinăm experienţa ambelor părţi, pentru că altfel nimeni nu are de câştigat.

SORIN STANCU, MARKS & SPENCER: Cifrele pe care le avem ne indică faptul că există încă potenţial şi sunt şi proiecte extrem de interesante. Iar prin locaţie eu înţeleg amplasarea corectă a centrului comercial, dimensiunea corectă a spaţiului. Pentru brandul pe care îl reprezint nu există această locaţie şi pot să vă spun că majoritatea planurilor pe trei ani sunt întârziate. Asta nu înseamnă că trebuie să mergem în oraşe care nu pot susţine rulajul pentru afacerea noastră. Dar cred că acum există deopotrivă loc în Bucureşti şi în afara lui.

Paginatie:

Urmărește Business Magazin

/analize/imobiliare/cum-a-schimbat-criza-relatia-dintre-proprietari-si-chiriasi-in-malluri-11549904
11549904
comments powered by Disqus

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.