Dezvăluirile angajaţilor Ryanair: ”Rupem tăcerea: am fost întâmpinaţi cu contracte de muncă înşelătoare şi, pentru cei mai mulţi dintre noi, cu zero contribuţii la pensii“

Autor: Ioana Matei Postat la 03 octombrie 2017 9650 afişări

Poze pe câte un meridian diferit în fiecare săptămână, în zăpadă sau deşert, lângă giganţi zgârie-nori sau pe insule exotice postate pe reţelele sociale stârnesc, de cele mai multe ori, invidia în rândul prietenilor piloţilor şi însoţitorilor de zbor. La fel ca majoritatea postărilor de pe astfel de reţele, lucrurile arată mult mai bine în mediul virtual decât în realitate. Conflictul recent generat de anulările de zboruri ale celui mai mare operator aerian low-cost al Europei, Ryanair, a deschis o cutie a Pandorei, care arată că un job de vis precum cel în industria aviaţiei are, în anumite situaţii, şi o altă faţetă.

Dezvăluirile angajaţilor Ryanair: ”Rupem tăcerea: am fost întâmpinaţi cu contracte de muncă înşelătoare şi, pentru cei mai mulţi dintre noi, cu zero contribuţii la pensii“

În prezent, 12.000 de angajaţi lucrează pentru operatorul low-cost, potrivit informaţiilor furnizate Business Magazin de Lisa Cashin (deşi întrebată, nu a precizat câţi dintre aceştia sunt români; compania derulează constant campanii de recrutare pe piaţa locală prin intermediul unor agenţii de recrutare precum Crewlink). Managerul de comunicare al Ryanair spune că mai puţin de 5% dintre angajaţi părăsesc compania anual, iar în ceea ce priveşte recrutările, numărul noilor angajaţi variază de la lună la lună, iar ei vin din toată Europa. Lisa Cashin precizează şi că, fiindcă Ryanair este o companie înregistrată în Irlanda, angajările se fac acolo şi sunt în concordanţă cu legile muncii la nivel naţional şi european. Cashin spune că niciodată zborurile programate pentru piloţi şi angajaţi nu deviază de la planul lunar.

Situaţia din cadrul Ryanair nu este una nouă, iar una similară îi priveşte şi pe câţiva angajaţi români în industrie. Business Magazin a urmărit evoluţia unui conflict între un grup de angajaţi ai operatorului aerian low-cost Wizz Air şi companie, început la sfârşitul anului 2014. Atunci, 19 angajaţi ai Wizz Air au fost concediaţi pe fondul scăderii cererii cauzate de mutarea unei aeronave de la baza operaţională din Bucureşti, potrivit Wizz Air. Potrivit lui Mircea Constantin, liderul grupului de 19 şi primul concediat, compania ar fi ajuns la această soluţie din motive disciplinare în ceea ce-l priveşte, la puţin timp după notificarea companiei Wizz Air cu privire la existenţa Sindicatului Aerolimit Professional.Au urmat alţi membri ai sindicatului, ale căror posturi au fost restructurate de pe o zi pe alta. Dintre ei, doar 15 au intentat proces. În urma primului proes de concediere, o singură persoană s-a reintegrat, iar 14 dintre ei au fost a doua oară concediaţi. Dintre ei, 10 au continuat demersurile de judeactă şi au câştigat un al doilea proces. În prezent niciunul nu este reintegrat efectiv: un singur angajat a dorit reintegrarea efectivă şi imediată şi, potrivit Aerolimit Professional, aceasta a fost tărăgănată de către companie.

Mircea Constantin redă filmul evenimentelor, din perspectiva membrilor sindicatului: ”Prima concediere, din 2014, a vizat 19 persoane, în forma concedierilor individuale bazate pe o restructurare, inventată“. A doua concediere a vizat 14 persoane din grupul iniţial (septembrie 2015) – potrivit lui Constantin; de data aceasta ”angajaţii au fost daţi afară disciplinar fiindcă nu s-ar fi prezentat la locul de muncă în condiţiile companiei – convocaţi de vineri până luni“.

Prima soluţie primită de membrii sindicatului a fost pronunţată la 16 iulie 2015. Tribunalul Ilfov, având drept obiect contestaţia deciziilor de concediere, a hotărât anularea deciziilor de concediere, reintegrarea reclamanţilor în funcţiile şi posturile deţinute anterior concedierii, dar şi obliga pârâta la plata către reclamanţi a unei despăgubiri egale cu drepturile salariale indexate, majorate şi actualizate şi cu celelalte drepturi ce s-ar fi cuvenit reclamanţilor: ”Obligă pârâtă la plata către fiecare dintre reclamanţi a sumei de 5.000 lei, cu titlu de daune morale“, scria în hotărârea judecătorească. În septembrie 2015, membrii SAP au fost concediaţi disciplinar de societatea Wizzair, litigiul de muncă făcând obiectul dosarului 2694/93/2015 pe rolul aceleaşi instanţe, Tribunalul Ilfov; iar la data de 2 februarie 2017, instanţa s-a pronunţat şi în acest dosar: ”Anulează deciziile de concediere. Dispune reintegrarea reclamanţilor în funcţiile şi posturile deţinute anterior concedierii. Obligă pârâta la plata către reclamanţi a unei despăgubiri egale cu drepturile salariale indexate, majorate şi actualizate şi cu celelalte drepturi ce s-ar fi cuvenit reclamanţilor“.

În noiembrie anul trecut, Sindicatul Aerolimit Professional, din cadrul companiei Wizz Air, a primit o nouă decizie favorabilă din partea Tribunalului Ilfov în privinţa drepturilor salariale şi a sporurilor specifice din domeniul aviaţiei, potrivit unor informaţii trimise anterior de reprezentanţii sindicatului. Astfel, la 10 noiembrie 2016, Tribunalul Ilfov, printr-o hotărâre ce are drept obiect drepturi băneşti, obliga Wizz Air să plătească reclamanţilor sporul de vechime în muncă de 25% şi a sporului de condiţii speciale de 25%, în raport de salariul brut de bază din contractul individual de muncă al fiecăruia, sume ce vor fi actualizate cu rata inflaţiei şi dobânda legală, începând cu data formulării cererii de chemare în judecată (februarie 2015) şi până la plata efectivă a acestor drepturi. Totodată, compania era obligată să plătească reclamanţilor sumele de bani aferente orelor lucrate în weekend şi sărbători legale în perioada 2012-2014, actualizate cu rata inflaţiei şi dobânda legală, începând cu data formulării cererii de chemare în judecată şi până la plata efectivă a acestor drepturi. Wizz Air trebuie de asemenea să plătească reclamanţilor sume de bani care reprezintă sporul de noapte, actualizate cu rata inflaţiei şi dobânda legală. În procesul câştigat de cei 19 reclamanţi, valoarea sumei pe care Wizz Air o are de plătit ar ajunge la 100.000 de euro.

Paginatie:

Urmărește Business Magazin

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.