Dezvăluirile angajaţilor Ryanair: ”Rupem tăcerea: am fost întâmpinaţi cu contracte de muncă înşelătoare şi, pentru cei mai mulţi dintre noi, cu zero contribuţii la pensii“

Autor: Ioana Matei Postat la 03 octombrie 2017 9650 afişări

Poze pe câte un meridian diferit în fiecare săptămână, în zăpadă sau deşert, lângă giganţi zgârie-nori sau pe insule exotice postate pe reţelele sociale stârnesc, de cele mai multe ori, invidia în rândul prietenilor piloţilor şi însoţitorilor de zbor. La fel ca majoritatea postărilor de pe astfel de reţele, lucrurile arată mult mai bine în mediul virtual decât în realitate. Conflictul recent generat de anulările de zboruri ale celui mai mare operator aerian low-cost al Europei, Ryanair, a deschis o cutie a Pandorei, care arată că un job de vis precum cel în industria aviaţiei are, în anumite situaţii, şi o altă faţetă.

Dezvăluirile angajaţilor Ryanair: ”Rupem tăcerea: am fost întâmpinaţi cu contracte de muncă înşelătoare şi, pentru cei mai mulţi dintre noi, cu zero contribuţii la pensii“

Angajaţii – deopotrivă piloţi şi însoţitori de zbor – spun că şi-au unit forţele şi solicită companiei să îşi ia câteva angajamente. Primul pe lista de solicitări este aducerea angajaţilor la acelaşi nivel salarial, nivel de beneficii şi securitate a locului de muncă ca şi media de care se bucură majoritatea angajaţilor din cadrul operatorilor aerieni cu tradiţie: Lufthansa, British Airways şi Air France/KLM. Ei indică şi un termen limită: 31 decembrie 2017. Între timp, solicită să fie plătiţi triplu pentru toate zborurile care deviază de la planul lunar stabilit de companie. ”O astfel de plată trebuie să fie creditată imediat, aplicată curentului ciclu de plată şi va acoperi toate zborurile în care au fost implicaţi membri ai echipajului aflaţi în standby, cu excepţia situaţiilor în care acoperă un membru al echipajului care a fost bolnav.“ Totodată, grupul de angajaţi cere ca Ryanair să anuleze politica pe care o are compania împotriva sindicatelor şi să facă demersuri pentru o colaborare constructivă cu ”cei care îi poartă uniformele, fie ei aflaţi într-un sindicat sau nu“. Ei solicită şi ca Ryanair să îşi ceară scuze public pentru ”fraudulentul Employee Representative Commitees„ (Comitetul Reprezentantiv al Angajaţilor), un substitut pentru negocierea colectivă şi pe care autorii scrisorii îl descriu drept ”o insultă pentru inteligenţa şi demnitatea lor“.

Nemulţumirile au continuat să se manifeste şi în presă: într-un articol al publicaţiei britanice The Sun, de pildă, ei ar fi supuşi la pedepse disciplinare dacă nu îndeplinesc anumite ţinte de vânzări şi sunt deseori încurajaţi să îi convingă pe pasageri să facă achiziţii în timpul zborului. Membrii echipajului au mai declarat că sunt angajaţi prin intermediul unor agenţii externe de recrutare, lucru care se traduce prin faptul că au contracte cu zero ore lucrate. Un pilot a declarat pentru publicaţia The Mirror: ”Salariul de început este foarte scăzut prin comparaţie cu cel practicat în cadrul altor companii aeriene şi creşte pe măsura numărului de ore de zbor. Există o problemă care ţine de siguranţă, fiindcă dacă eşti căpitan sau copilot pe un astfel de contract, te încurajează să mergi la muncă indiferent dacă eşti bolnav, de pildă, fiindcă vrei să fii plătit în continuare“. Iar un însoţitor de zbor a declarat pentru forumul dedicat carierei al Indeed: ”Când eşti la sol nu eşti plătit, astfel că, în perioada unei greve, când te afli în aeronavă la sol, împreună cu pasagerii nemulţumiţi, nu eşti plătit pentru această muncă“.

Personalul navigant şi piloţii s-au plâns jurnaliştilor britanici şi în legătură cu faptul că trebuie să îşi plătească propria pregătire - cu un cost de 2.000 de lire sterline pentru însoţitorii de zbor şi de 30.000 de lire sterline pentru piloţi. Un însoţitor de zbor a declarat pe forumul de carieră Indeed: ”Mi-am plătit uniforma, pregătirea şi masa“. ”Nu este adevărat; personalul navigant primeşte o alocaţie anuală pentru uniforme de până la 450 de euro“, au răspuns reprezentanţii companiei în acelaşi articol. Conflictul din luna septembrie, care se traduce prin compensaţii şi o valoare a biletelor restituite pasagerilor de 20 de milioane de euro, a oferit o pârghie de negociere angajaţilor. Care este răspunsul companiei?

”Managementul Ryanair nu a primit o astfel de scrisoare. Nu există niciun fel de «presiune» de a vinde la bord. Echipajul este motivat să vândă produse auxiliare la bordul aeronavelor şi sunt recompensaţi cu bonusuri de vânzare. Ryanair nu operează cu contracte pe zero ore lucrătoare. Ryanair are un record nepătat în industrie, de 32 de ani. Prioritatea numărul 1 a companiei este siguranţa clienţilor, echipajului şi aeronavelor. Piloţii Ryanair se bucură de condiţii de muncă excelente (câştigă până la 170.000 de euro pe an pentru a zbura – potrivit legii – mai puţin de 18 ore pe săptămână“, inclusiv în ceea ce priveşte securitatea locului de muncă, creşteri anuale ale salariilor garantate, motiv pentru care avem o listă de peste 3.000 de piloţi calificaţi în aşteptare pentru a se alătura Ryanair“, răspunde pentru Business Magazin Lisa Cashin, managerul de comunicare al Ryanair, la comentariile angajaţilor. În ceea ce priveşte posibilitatea înfiinţării unui sindicat, ea spune că Ryanair negociază în mod direct cu reprezentanţi ai piloţilor şi însoţitorilor de zbor, reuniţi în Comitetul Reprezentativ al Angajaţilor. Nu a precizat nici care ar fi pentru companie efectele creării unui sindicat.

Paginatie:

Urmărește Business Magazin

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.