Un miliard de euro din tigari s-a facut scrum

Postat la 15 martie 2010 137 afişări

Piata neagra a tigarilor a inregistrat in cateva luni un avans de peste 50%, astfel incat acum, la fiecare trei pachete cumparate, banii de pe unul intra direct in buzunarul contrabandistilor. Ce e de facut?

Pe de alta parte, reprezentantii industriei se feresc sa faca aprecieri in privinta unor masuri mai drastice. Gilda Lazar puncteaza ca JTI are in Romania investitii de 100 de milioane de euro, 1.000 de angajati si un parc auto cu 400 de masini, "iar o decizie de amploare nu poate fi luata la suparare, trebuie cantarita bine". Cele mai mari companii de profil sunt British American Tobacco Romania (BAT) cu o cota de piata valorica de peste 46%, urmata de Phillip Morris International Romania (PMI) si Japan Tobacco international (JTI), care detin, conform estimarilor BUSINESS Magazin, 28% si respectiv 23% din valoarea pietei. Cele trei multinatioane detin impreuna peste 97% din totalul vanzarilor legale de tigari. Ca valoare, piata de profil s-a apropiat anul trecut de 3,5 miliarde de euro, conform estimarilor BUSINESS Magazin, dupa ce in 2008 se plasase la 2,5 miliarde de euro.

Piata tigarilor este astfel nu numai cea mai mare din domeniul bunurilor de larg consum, ci si de peste trei ori mai mare decat sectorul berii, ocupantul locului secund in topul cheltuielilor pentru cosul de cumparaturi. Vanzarile ilicite de tigari au inregistrat un salt cu peste 50% in numai cateva luni, de la 22% in ultima parte a anului trecut la peste 36% in luna ianuarie a acestui an, arata datele companiei de cercetare de piata Novel Research. "In prezent, contrabanda preia pozitia de lider in vanzarile in volum la nivel national, depasind orice alt jucator din categorie", spune Marian Marcu, managing partner la Novel Research. Sunt chiar zone - in nordul si in vestul tarii - unde contrabanda a ajuns sa detina jumatate din vanzarile totale de tigarete, arata acelasi studiu. Astfel, daca "anul trecut contrabanda detinea prima pozitie in termeni de profit, din ianuarie a preluat conducerea si la volumele vandute", estimeaza Adrian Popa, director corporate & regulatory affairs, British American Tobacco Europa de Sud-Est.

Premisele acestui fenomen nu au facut anul trecut decat sa castige in greutate, odata cu cresterea accelerata a preturilor la raft, care a facut ca vanzarile ilicite sa avantajeze deopotriva buzunarele fumatorilor si ale contrabandistilor. In conditiile in care plaja de costuri la raft pentru un pachet de tigarete se intinde de la 8,3 lei la 10,9 lei, pe piata neagra preturile variaza intre 4,5 si 8 lei. Pentru actorii de pe piata neagra, profiturile sunt uriase, iar ca ordin de marime se poate face un scenariu asa cum, foarte probabil, isi intocmesc si contrabandistii "planul de afaceri". Intr-un camion incap aproape 800 de baxuri de tigari, adica 400.000 de pachete. Daca fiecare dintre ele este vandut cu cel putin 1 euro, rezulta cel putin 400.000 de euro pentru fiecare transport. Desigur, nu este profitul net, pentru ca mai trebuie scazute cheltuieli ca aprovizionarea si transportul.

Paginatie:

Urmărește Business Magazin

/analize/comert/un-miliard-de-euro-din-tigari-s-a-facut-scrum-5740875
5740875
comments powered by Disqus

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.