Isi revine piata de electroretail?

Postat la 17 mai 2010 34 afişări

In cosul de cumparaturi al consumatorilor si-au gasit tot mai greu locul in ultimul an produsele electronice si electrocasnice. Piata a intrat in cadere libera si nici 2010 nu se anunta un an prea bun pentru retaileri. Exista insa si exceptii.

Anul trecut a fost insa un soc pentru toti retailerii de electronice, electrocasnice si IT. Dan Ostahie, omul de afaceri ce conduce Altex, s-a confruntat cu o restrangere a afacerii in linie cu piata, pana la 180 de milioane de euro, dupa un an 2008 incheiat cu 344 de milioane de euro, iar o cifra de afaceri mai mica de 200 de milioane de euro nu mai fusese inregistrata din 2004. "{i nici in 2010 nu ma astept la cresteri spectaculoase. Cifra de afaceri a Altex va fi similara cu cea de anul trecut", apreciaza Ostahie. Compania deruleaza in prezent un plan de restructurare financiara bazat pe discutii cu principalii creditori, care se va incheia la jumatatea anului. Pana acum, suprafata de vanzare a fost redusa cu 11.000 de metri patrati, iar personalul s-a restrans de la 1.400 la 600 de angajati.

Din toata aceasta poveste, cel mai bine pare sa fi iesit Domo, ale carui afaceri au coborat anul trecut cu numai 15%, pana la 170 de milioane de euro, putin sub asteptari si sub pragul de break even de 175 de milioane de euro. Aceasta a insemnat o pierdere neta de aproximativ 1,5 milioane de euro, in conditiile unui profit operational de 2 milioane de euro, dar peste nivelul competitorilor. Cea mai plauzibila explicatie sta in strategia de dezvoltare echilibrata pe care a adoptat-o de-a lungul timpului Lorand Szarvadi, fondatorul si directorul executiv al companiei. "Cand a lovit criza, n-a fost nevoie sa recurgem la masuri extreme", argumenteaza omul de afaceri evitarea concedierilor in masa sau a inchiderilor de magazine inainte de expirarea contractelor.

Pe de alta parte, spre deosebire de alti comercianti, Domo nici nu a obtinut reduceri prea mari in ce priveste chiriile pentru spatiile comerciale, diminuarea fiind in acest caz de aproximativ 25%. A contribuit insa foarte mult faptul ca reteaua de magazine a companiei, compusa din 127 de magazine Domo si 7 Technomarket, ocupa o suprafata de 80.000 de metri patrati, comparabila cu cea a competitorului Altex, care detine 51 de magazine Altex si 15 Media Galaxy, extinse pe 85.000 de metri patrati. Cu alte cuvinte, in conditiile unor costuri similare, Domo a avut cea mai extinsa prezenta la nivel national, chiar daca spatiile deschise in anii buni in orasele mai mici, cu cel mult 30.000 de locuitori, nu au fost tocmai profitabile. "Desi doar aproximativ 60 de magazine aduc mai mult de 80% din vanzari, iar strategia companiei vizeaza spatii mari, de cel putin 1.000 de metri patrati, cele mai multe dintre aceste magazine mai mici nu vor fi inchise", spune Lorand Szarvadi. Numai 8 dintre spatiile mai mici de 500 de metri patrati din retea vor fi inchise, dar suprafata va fi compensata si chiar extinsa prin inaugurarea altor noua magazine, in urma unori investitii de 3 milioane de euro.

Cert este ca 2010 se arata mai bun decat anul trecut, in sensul ca declinul pietei ar urma sa fie doar de 10%, pana la un miliard de euro, dupa cum apreciaza Adrian Olteanu. "Piata sufera in continuare, chiar daca in luna martie, gratie sarbatorilor de Paste, tot sectorul a avut o iluzie de revenire", este de parere seful Domo, care se asteapta la o stagnare sau poate un avans simbolic de cateva procente. "De cresterile anuale din perioada 2003-2005 trebuie sa uitam. A fost o experienta care nu mai poate fi repetata in conditiile unei piete mult mai mature."

Paginatie:

Urmărește Business Magazin

Am mai scris despre:
comert,
IT&C,
Altex,
Domo,
Flanco,
vanzari
/analize/comert/isi-revine-piata-de-electroretail-6126389
6126389
comments powered by Disqus

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.