Craciunul, ultima speranta pentru comert

Postat la 22 decembrie 2009 33 afişări

Dupa un an in care consumul a scadut dramatic, la sfarsit de an se vede o raza de speranta. Producatori si vanzatori deopotriva au mizat pe ultimele luni ca sa isi echilibreze bugetele. Care sunt insa sansele lor de reusita si ce asteptari pot avea de la 2010?

Asteptari optimiste are Roman Yazbeck, director general al Philip Morris pentru Romania & Bulgaria, care a declarat pentru BUSINESS Magazin ca "nici un tanar din Europa nu si-ar putea dori in urmatorii ani mai mult decat sa-si construiasca o cariera in Romania". El face referire, ca si alti expati, la faptul ca piata de aici ofera companiilor sansa unui dinamism imposibil de regasit in pietele mature. Yazbeck se asteapta ca Romania, asa cum a "importat" recesiunea, sa "importe" si redresarea dupa criza a economiilor dezvoltate.

O pozitie diametral opusa are un alt expat care a declarat in mai multe ocazii ca piata romaneasca i-a oferit mai multa adrenalina decat pietele vestice - Gunter Grieb, cel ce a condus pe piata romaneasca afacerile Aral, Kaufland si a fost pana de curand si in managementul retelei Obi. "Acum suntem in normalitate si nu cred ca o sa ne mai intoarcem niciodata la ceea ce a fost din punctul de vedere al consumului", crede el. Argumentul tine deopotriva de faptul ca oamenii sunt mai precauti, dar si de limitarea creditelor de consum. In opinia lui Grieb, nici 2010 n-o sa arate mai bine in bilanturile retailerilor decat anul acesta, iar cresterile de vanzari, chiar daca vor aparea, vor fi "line".

Radu Timis, proprietarul grupului de firme Cris-Tim, e de parere ca la nivel general, al industriei si al bunurilor de larg consum, abia peste un an de-acum inainte se vor aseza lucrurile, dar criza va mai dura cel putin inca doi ani si jumatate. Oamenii sunt mai prudenti si, in plus, nu vor mai fi la fel de multi bani disponibili: salariile nu vor mai creste in acelasi ritm, bancile sunt tot mai precaute. "Consumul nu va mai ajunge la nivelul de la inceputul anului trecut decat peste zece ani, cand lumea va incepe sa uite si va fi dispusa sa deschida portofelele la fel de larg".

Dincolo de declaratiile pesimiste sau optimiste, o poveste au de spus si cifrele care se refera la investitii. Astfel, conform unui studiu realizat de compania de cercetare IBC Focus, 16% din investitiile industriale realizate in iunie au avut ca destinatie industria alimentara, domeniu ce se plaseaza pe locul al treilea in topul celor mai active sectoare in privinta investitiilor. Un sondaj realizat de Prognosis in prima parte a anului arata ca in topul preferintelor investitorilor din Romania se aflau agricultura si industria alimentara, cu 19% din numarul total de intervievati.

Ca sfere de interes, conform Raportului Industriei Alimentare din Romania, din cei peste 87.000 mp de santiere care au ca beneficiar industria alimentara, cel mai dinamic sector ca numar de proiecte este cel ce are ca destinatie spatii de productie, adica aproximativ 46% din cele anuntate pentru 2009. "La diferenta mare sunt abatoarele, cu 20% din numarul total de santiere", declara Andreea Sut, director de marketing la IBC Focus. Ea spune ca nisa pe care ar putea s-o exploateze producatorii romani este cea a produselor traditionale, cu denumire de origine protejata de legile UE. Printre acestea - salamul de Sibiu, cascavalul de Rucar, carnatii de Plescoi, babicul de Buzau, pieptul de porc ardelenesc, covrigii de Buzau, precum si apele minerale Dorna, Biborteni sau Perla Harghitei. In privinta redresarii imediate a economiei, consumul este asadar invitat din nou sa deschida balul: doar e vorba de personajul care a invatat cel mai bine acest dans.

Paginatie:

Urmărește Business Magazin

/analize/comert/craciunul-ultima-speranta-pentru-comert-5190082
5190082
comments powered by Disqus

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.