Craciunul, ultima speranta pentru comert

Postat la 22 decembrie 2009 33 afişări

Dupa un an in care consumul a scadut dramatic, la sfarsit de an se vede o raza de speranta. Producatori si vanzatori deopotriva au mizat pe ultimele luni ca sa isi echilibreze bugetele. Care sunt insa sansele lor de reusita si ce asteptari pot avea de la 2010?

Produsele nealimentare totusi sunt alese cu mai mare grija, "domeniul fiind in mod evident in scadere fata de anul trecut", spune Moga. Reprezentanta Diverta spune ca asteptarile pentru sezonul de iarna din 2009 "se incadreaza la acelasi nivel de scaderi ca tot anul: 25-30%". Un motiv este si faptul ca in anii trecuti, o buna parte a vanzarilor realizate de companii in perioada sarbatorilor erau datorate creditelor si surselor de venit suplimentare la care avea acces populatia, spre exemplu prime de Craciun. Acum, oamenii incheie un an cu scaderi de venituri, iar multi dintre ei si-au pierdut locul de munca.

Franarea cheltuielilor este lesne de vazut in bugetele destinate vacantelor: estimarile agentiilor de turism se refera la un numar de turisti cu 10% mai mic decat anul trecut, la final de an. Pentru a-si umple camerele, proprietarii de hoteluri si pensiuni din statiunile montane au scazut preturile; sejururile de Craciun si Revelion sunt cu 15% mai ieftine pentru pe teritoriul tarii si cu 20-25% mai mici pentru cele de peste hotare. Chiar si asa, numarul estimat al turistilor este cu 10% mai mic fata de sezonul de iarna trecut, cand 30.000-35.000 de romani au ales destinatiile externe, iar 80.000-90.000 au fost in statiunile din tara, arata estimarile Asociatiei Nationale a Agentiilor de Turism. Cele mai mari scaderi, de 25%, s-au inregistrat la ofertele pentru destinatiile exotice si croaziere.

Dragos Cabat puncteaza ca lipsa creditarii este elementul-cheie care a influentat negativ sectorul de retail, intrucat creditarea abundenta si ieftina este importanta atat pentru cererea de consum, cat si pentru finantarea activitatii comerciantilor. Din lipsa de finantare, retele ca Pic, Trident, Spar au intrat in insolventa, iar Ethos se reorganizeaza. "Comerciantii vor invata sa evalueze mult mai atent fluxurile de numerar, costul banilor si modalitatile de a economisi resursele", considera Cabat.

Multe sunt vocile care spun ñ inclusiv Adrian Manolache, secretarul general al Asociatiei Marilor Retele Comerciale din Romania, dar si alti oficiali din retail ñ ca perioada cea mai grea abia urmeaza sa vina. Pentru viitorul imediat ñ lunile ianuarie si februarie, in mod obisnuit cu cele mai scazute vanzari ñ estimarile companiilor sunt modeste: tinta suprema este atingerea nivelului de vanzari din aceeasi perioada a lui 2009. Ciprian Moga apreciaza ca la inceput de an, cu precadere comerciantii de textile vor da tonul in strategia de soldari consistente, aliniindu-se de fapt la tendinta vest-europeana. Solutia va fi cel probabil preluata si de retailerii de electro-IT, care au in aceasta perioada nevoie de super-oferte. "Probabil ca intregul sector nealimentar va avea o perioada de vanzari cu volume acceptabile, insa marjele vor fi infime", adauga managerul iQuest.

Conform estimarilor curente, economia isi va relua cresterea abia in trimestrul al treilea din 2010. Dragos Cabat spune ca inceputul va fi dat de industrie, in special de sectoarele cu piete de export, iar comertul isi va reveni probabil in trimestrul al doilea din 2010. "Cand conditiile de piata se vor imbunatati, este de asteptat ca va exploda din nou si consumul", adauga consultantul.

Paginatie:

Urmărește Business Magazin

/analize/comert/craciunul-ultima-speranta-pentru-comert-5190082
5190082
comments powered by Disqus

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.