Craciunul, ultima speranta pentru comert

Postat la 22 decembrie 2009 33 afişări

Dupa un an in care consumul a scadut dramatic, la sfarsit de an se vede o raza de speranta. Producatori si vanzatori deopotriva au mizat pe ultimele luni ca sa isi echilibreze bugetele. Care sunt insa sansele lor de reusita si ce asteptari pot avea de la 2010?

Companiile din toate domeniile au fost martore ale unor schimbari esentiale in comportamentul de consum. N-a mai fost suficient pentru comercianti sa ofere un produs relevant pentru sezonul respectiv si interesant pentru consumator. Un "carlig" este reprezentat in continuare de noutati, "insa un raspuns bun am avut la ofertele cu cadou si la pachetele sezoniere", spune Cristina Berar, vicepresedinte de marketing si dezvoltare al retelei de magazine Diverta. Un atu in plus pentru comerciant pot fi serviciile aferente, ce cresc timpul petrecut de clienti in magazin si consolideaza vanzarile. Diverta a dezvoltat cateva zone, cum sunt cele de lectura completate de servirea cafelei, spatiile de joaca si cele de testare pentru diferite produse media.

Cuvantul hotarator ii revine insa tot pretului, inclusiv in sezonul de sarbatori, dupa ce in anii trecuti sfarsitul de an nu aducea reduceri, "pentru ca se vindea orice - romanii cumparau mult si nu prea se uitau la preturi", spune managerul iQuest. Aceeasi era explicatia si pentru faptul ca sezonul vanzarilor de iarna incepea mai tarziu decat in Vest. Magazinele din malluri ramaneau fara marfa in ajunul Craciunului, iar managerii de raioane de produse proaspete povesteau cum vindeau masiv peste exotic, caviar, branzeturi frantuzesti, mezeluri din Italia si Spania.

Orasele mari si Bucurestiul aveau un comportament de consum "apreciat de retailerii internationali drept mult mai sofisticat decat cel al oraselor mari din Ungaria sau Polonia: interes ridicat pentru marci si pentru game extinse de produse", comenteaza Moga. In comparatie cu alte natii, in Romania a existat un interes relativ redus pentru magazinele de tip discount, cu game reduse de produse. Abia anul acesta, pe fondul precautiei clientilor, dar si al extinderii agresive (zeci de magazine noi), retelele de discount au castigat cota de piata mai mult decat alte formate: 2% mai mult decat anul trecut, ajungand la 8% in prima jumatate a anului, conform informatiilor companiei de cercetare de piata GfK.

Cel mai mic impact al scaderii consumului s-a resimtit in randul retailerilor alimentari. Andreea Mihai, director de marketing la Carrefour, afirma ca majoritatea clientilor si-au mentinut comportamentul de cumparare dinainte de criza, dar exista si o categorie de clienti care fie s-au orientat spre produse de baza si mai ieftine, fie cumpara cu precadere produse aflate in promotie. Reteaua veterana de hipermarketuri de pe piata romaneasca, ce numara 23 de magazine, si-a vazut anul acesta bilantul afectat mai degraba de fluctuatiile mari ale cursului euro/leu decat de zgarcenia clientilor: vanzarile Carrefour au ajuns la 809 milioane de euro, fata de 819 milioane acum un an. Dincolo de vanzari se ridica un semn de intrebare asupra profitabilitatii: Dragos Cabat spune ca "volatilitatea exagerata a cursului de schimb are impact mai ales asupra marjelor de profit ale comerciantilor".

In domeniul alimentar, vanzarile vor fi cel mai probabil similare cu cele de anul trecut, apreciaza Ciprian Moga, pentru ca "romanii doresc sa aiba un sfarsit de an cu mese imbelsugate si nu cred ca vor face economii fata de alti ani". Pe de alta parte, marile retele de hiper- si supermarketuri sunt avantajate de faptul ca au in rafturi tocmai ceea ce cauta clientii pentru cadourile de sezon. Un studiu realizat de GfK arata ca majoritatea consumatorilor romani intentionau sa ofere cu precadere dulciuri de sezon (56,5%), obiecte de imbracaminte, incaltaminte sau accesorii (39%), decoratiuni (28%), jocuri si jucarii (24%) si produse sau servicii cosmetice. Or, acest top de preferinte seamnana izbitor cu categoriile pe care mizeaza comerciantii la sfarsit de an. Reprezentantii Metro Cash&Carry spun ca si clientii profesionali (revanzatori ca HoReCa sau mici comercianti) sunt interesati mai cu seama de articole specifice sarbatorilor, de la dulciuri si pana la electronice.

Paginatie:

Urmărește Business Magazin

/analize/comert/craciunul-ultima-speranta-pentru-comert-5190082
5190082
comments powered by Disqus

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.