Cei 500 de tigri ai Estului

Postat la 14 septembrie 2008 54 afişări

Cu afaceri cumulate de peste 550 de miliarde de euro anul trecut, cele mai mari 500 de companii din Europa Centrala si de Est au scapat aproape neatinse de criza financiara internationala. Ar putea fi oare momentul pentru a incepe ofensiva asupra vechii Europe?

Dar chiar si cu afaceri de ordinul miliardelor de euro, companiile din Romania nu isi gasesc locul nici macar in top 10 regional in domeniul lor de activitate, fiind depasite de concurenti din Polonia, Cehia, Ungaria si chiar Ucraina sau Lituania. Petrom si BCR sunt singurele reprezentante ale Romaniei in top 10 la nivel regional, singura companie aflata intre cele mai mari 50 din regiune fiind alaturi de Petrom un alt gigant local, Rompetrol.

Grupul fondat de Dinu Patriciu si vandut catre KazMunaiGaz ar fi putut intra in top 10 din domeniul energiei daca activitatea celor doua companii cu care este prezent in top (Rompetrol Rafinare si Rompetrol Downstream) ar fi fost comasata. Pana atunci, cea mai mare companie din cadrul grupului, Rompetrol Rafinare ocupa doar locul 50 intre cele mai mari din regiune.

Cresteri modeste au avut anul trecut performerii in materie de profitabilitate de pe piata romaneasca, Orange si Vodafone, carora in plus razboiul preturilor determinat de accentuarea concurentei le-a diminuat profiturile cu 17% si, respectiv, 25%, potrivit statisticilor Deloitte. Evolutia poate parea surprinzatoare, avand in vedere cresterile inregistrate de concurentii din Cehia, Polonia sau Ungaria. Chiar si asa, Orange si Vodafone au o rata a profitabilitatii dubla fata de vecinii de la vest, filialele locale fiind printre cele mai performante din Europa.

Reducerea profitabilitatii si a ratelor de rentabilitate este una dintre tendintele cele mai importante remarcate in studiul Deloitte. Chiar daca per ansamblu profiturile celor mai mari 500 de companii din regiune au crescut, numarul companiilor cu pierderi aproape ca s-a dublat anul trecut fata de datele publicate in urma cu un an. Profitabilitatea gigantilor din regiune a scazut usor anul trecut, cei mai afectati fiind jucatorii din domeniul bunurilor de larg consum precum auto sau industria farma.

Motivul este reprezentat de cresterea costurilor de productie determinata de costurile tot mai mari ale fortei de munca si aprecierea monedelor nationale. “Cresterea vanzarilor nu a facut decat sa inrautateasca situatia, deoarece companiile nu au reusit sa transfere costurile suplimentare catre clienti sau sa le neutralizeze prin cresterea productivitatii.” Daca adaugam la acest amestec si costul tot mai ridicat al capitalului, pe fondul cresterii dobanzilor, atunci performante precum cea a Dacia, care a reusit o profitabilitate de aproape 6,5%, cu mult peste cea a grupului Renault, sunt cu atat mai mult de apreciat.

Mai ales ca Dacia s-a confruntat anul trecut cu o scadere a vanzarilor pe piata romaneasca, aproximativ trei sferturi din productie fi ind acum destinata exportului. Un exemplu poate la fel de bun este si fostul Sidex care beneficiaza de pe urma cererii tot mai mari de otel la nivel mondial, reusind anul trecut aproape sa isi dubleze profi tul.

Iar daca tot vorbim de profit, anul 2008 ar putea aduce rezultate importante pentru companiile din domeniul energiei, Petrom anuntand deja o crestere de 88% a profitului net pe primul semestru. Cu profituri de zeci si chiar sute de milioane de euro, companiile din Romania s-ar putea gandi si la “expansiunea economica” despre care vorbea premierul Tariceanu la inceputul articolului. Numai ca de-acum cele mai curajoase companii nu vor fi cele romanesti, ci poate doar cele din Romania, aflate acum in portofoliul altor companii (chiar si de stat) straine.

Paginatie:

Urmărește Business Magazin

Am mai scris despre:
analize,
Deloitte,
Rzeczpospolita,
companii
/analize/cei-500-de-tigri-ai-estului-3182925
3182925
comments powered by Disqus

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.