Bani din nori

Autor: Bogdan Cioc Postat la 05 septembrie 2011 98 afişări

Să spunem că orice, dacă e privit dintr-o perspectivă destul de largă, depinde de context. Oamenii de afaceri ştiu probabil cel mai bine, datorită apetenţei lor mai ridicate pentru risc, că a gândi investiţiile în termeni de bine sau de rău, de entuziasme maniheiste, este echivalent cu a implica preferinţele subiective în decizii ce pot avea efecte extreme pe termen lung. Limitându-şi altfel câmpul posibilităţilor explorate, investitorul acceptă să îşi asume un risc ce altfel e controlabil.

Să fim limpezi: acest tip nou de antreprenoriat nu promovează o paradigmă tehnologică nouă, ci un nou mod de a face comerţ - ceea ce, în fapt, poate avea o putere transformatoare la fel de mare. Producătorii mari de produse "traditionale" on demand s-au grăbit să îmbrăţişeze noul model, propunând pieţei oferte Software-As-A-Service diverse, de pildă Microsoft Dynamics CRM ori SAP Business byDesign (ambele concurând Salesforce CRM).

Dincolo de aceste evoluţii încurajatoare, există însă multă reţinere şi multe întrebări înainte de adoptarea pe scară largă a acestui nou model. Pot clasifica aceste reţineri în două categorii: comerciale şi tehnice. Comercial vorbind, e uşor de înţeles că producătorii tradiţionali vor investi în el atât cât e nevoie pentru a

dovedi că ştiu ce se întâmplă în piaţă, însă nu mai mult decât minimul ce nu le periclitează pieţele tradiţionale. Iar clienţii ce au investit deja zeci si sute de milioane de dolari în sisteme integrate on premise, vor avea nevoie de o argumentaţie foarte solidă şi de cifre (din nori) foarte convingătoare pentru a înlocui sisteme ce îşi fac foarte bine treaba. Din punct de vedere tehnic, cele mai importante reţineri în faţa ofertelor Cloud de azi sunt următoarele (cu câteva idei din studiul unui grup de cercetători de la universitatea americană Berkley, printre care şi doi români):

- disponibilitatea serviciului: o pană de curent e suficientă pentru a irita şi a strica relaţii de afaceri, darămite o "pană" de sistem informatic. Exemplul recent de cădere a serviciului Amazon Elastic Compute Cloud, şi reacţiile pe care acest eşec le-a declanşat, arată că riscul este real şi trebuie luat în calcul;

- date "captive": atunci când îţi găzduieşti notele contabile ori informaţiile de salarizare într-un sistem asupra căruia nu ai nici un control, şi în formate pe care nu le cunoşti, e legitim să te întrebi ce se întămplă în eventualitatea schimbării din nou a sistemului informatic, peste un număr de ani;

- confidenţialitatea şi auditabilitatea datelor: datele părăsesc reţeaua corporate în drum spre soluţia gazduită de furnizorul Cloud; în plus, pot apărea constrângeri legale care să prevină manipularea anumitor date cu caracter confidenţial în afara anumitor zone geografice, de pildă pot să apară probleme când clientul este o companie de asigurări din Uniunea Europeană, iar serviciul Cloud e găzduit în Statele Unite.

- de partea furnizorului de servicii Cloud, probleme de depăşire a capacităţii de transfer de date, de stocare, de scalabilitate;

- probleme legate de reputaţie: furnizorii de servicii Cloud vor reuşi să fie profitabili în a vinde servicii IT "la bucată" doar dacă vor servi clienţi cât mai mulţi, este principiul de funcţionare al oricărui retail. Ori, e suficient de inconfortabil să ştii că datele tale confidenţiale sunt găzduite pe acelaşi server cu cele ale concurentului tău cel mai aprig, iar paranoia nu e întotdeauna nejustificată.

Va fi IT-ul noua comoditate, cum crede Nicholas Carr (care o numeşte chiar, în cartea menţionată mai devreme, o comoditate "perfectă"), care îşi va ascunde detaliile - desigur pasionante, însă de acum devenite irelevante pentru jocul competitiv - în spatele uşilor închise ale unui nou tip de furnizori? Ori vom asista la un model mixt în care vor coexista servicii "retail" şi servicii personalizate, produse standardizate ieşite de pe "linii de asamblare" şi produse dedicate sau unicat? Anii ce urmează ne vor oferi răspunsul. Ca de obicei când e vorba de modele fundamentale, mizele sunt imense, iar implicaţiile profunde şi de durată.

Bogdan Cioc este Consulting Manager, Near Shore Center Romania,SAP Consulting In cadrul SAP Romania

Paginatie:

Urmărește Business Magazin

Am mai scris despre:
analiza,
afaceri,
Google Music,
Netflix,
DropBox,
iCloud
/analize/bani-din-nori-8699429
8699429
comments powered by Disqus

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.