De ce nu au evoluat bateriile la fel de repede ca şi alte tehnologii? De ce nu avem un smartphone care să meargă o săptămână sau maşini electrice ieftine care să meargă peste 300 km cu un "plin"

Postat la 24 octombrie 2016 447 afişări

„Puterea de procesare tot mai mare necesită din ce în ce mai multă energie, iar provocarea permanentă este de a găsi echilbrul perfect între performanţe şi consumul de energie, fără a sacrifica designul produsului sau costul acestuia”, sunt de părere reprezentanţii Allview, care recent au anunţat lansarea unui smartphone ce se laudă cu o durată de viaţă a bateriei de trei-patru zile. Acesta ar putea fi un pas important în domeniu, dacă se dovedeşte a fi real. Cum au ajuns la această performanţă? „Procesor de ultimă generaţie cu un consum redus cu până la 30% faţă de soluţiile SoC clasice, display Amoled de înaltă calitate ce permite consum redus de energie, sistem de operare optimizat prin soluţii inovative de reducere a consumului de energie”, sunt argumentele invocate de reprezentanţii Allview. Ei adaugă, la final, şi „baterie de ultimă generaţie cu capacitate mare şi volum redus”. Aşadar, multe progrese în durata de viaţă a bateriilor ţin de dezvoltarea altor componente precum display‑uri sau procesare care consumă mai puţină baterie şi de îmbunătăţirea software-urilor. Cumva, inovaţiile în domeniul bateriilor nu reuşesc să ţină pasul cu viteza cu care avansează software-ul, de pildă.

Unul dintre numele cunoscute în domeniul înmagazinării energiei este John Goodenough, responsabil pentru descoperirea bateriilor de tip LiFePO4 – litiu-fier-fosfat, ce au devenit cam cele mai populare din 1996 încoace. În anii care au urmat acestei lansări, au apărut tot felul de variaţii ale bateriilor litiu-ion, combinarea cu diverse alte materiale ducând la unele îmbunătăţiri.

Totuşi materialul are limitări şi nu vom putea vedea un telefon care să fie încărcat doar o singură dată pe săptămână cu o asemenea baterie. Mai cu seamă că telefoanele devin din ce în ce mai puternice, cu procesoare mici şi foarte rapide, ecrane cu milioane de culori – or toate acestea consumă foarte multe resurse.

Bateriile nu sunt însă importante doar în cazul gadgeturilor, ci joacă un rol esenţial şi în cazul maşinilor electrice, care au potenţialul să ne afecteze viaţa într-un mod profund şi care în momentul de faţă sunt ţinute departe de consumatorii de rând de... - aţi ghicit -, bateriile care încă nu au o autonomie satisfăcătoare; în plus, sunt încă foarte scumpe, reprezentând acum o treime din costul unui automobil electric, conform Bloomberg.

Potrivit IDTEchEx, piaţa bateriilor va fi dominată şi în următorii zece ani de bateriile litiu-ion, dar există anumite tehnologii care „în condiţiile potrivite ar putea lua 10% din piaţă, datorită faptului că deja sunt folosite în segmente nişate”.

Conform estimărilor, segmentul bateriilor litiu-ion ar urma să ajungă la 3,130 MW până în 2020, cu o rată anuală de creştere de 72%, în mare parte datorită creşterii cererii pentru dispozitive de stocare a energiei electrice. „Costul bateriilor Li-ion este o mare provocare pentru industrie. Companiile se concentrează pe dezvoltarea bateriilor eficiente din punctul de vedere al costului, acesta scăzând în medie cu 23% în fiecare an”, a spus Sayani Roy, expert al TechNavio, firmă de cercetare de piaţă. Şi Tesla, producător ale căror automobile au baterii litiu-ion, vrea să scadă costul bateriilor la 100 de dolari kWh până în 2020; acest lucru ar însemna o reducere de 3,5 ori, preţul lor fiind în prezent de aproape 350 dolari/kWh.

În cazul mobilelor, tehnologia litiu-ion a fost adaptată pentru a face faţă dimensiunilor tot mai mari ale ecranelor şi nevoilor tot mai mari de energie pentru rularea de aplicaţii şi operaţiuni complexe. Însă nu pare a fi îndeajuns. De ce tehnologia de fabricare a bateriilor a rămas oarecum blocată, fără a se întrevedea nicio soluţie viabilă de îmbunătăţire radicală? De ani de zile, cercetătorii din întreaga lume au lucrat pentru a creşte cantitatea de energie ce poate fi stocată într-o baterie cu litiu-ion. În timp ce multe modele şi tehnici au apărut în laboratoare de cercetare din întreaga lume, puţine au ajuns să fie şi comercializate.

Cei de la Allview spun că sunt dezvoltate tehnologii în paralel cu cea litiu-ion, însă „până la acest moment nu au fost implementate în producţia de masă din diferite motive: performanţele nesatisfăcătoare raportate la soluţiile existente, durata de viaţă redusă sau costurile exorbitante de producţie”. La aceste aspecte se adaugă faptul că „soluţiile de tip litiu-ion rămân în continuare variantele ce pot oferi performanţe notabile şi un raport corect calitate / preţ. Însă chiar dacă ne raportăm în continuare la noţiunea generică Li-ion, această tehnologie este îmbunătăţită permanent, iar calitatea bateriilor a crescut considerabil în ultimii ani”.

Paginatie:

Urmărește Business Magazin

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.