Cele mai importante tranzactii din industria alimentara

Postat la 15 decembrie 2009 53 afişări

Daca anii 2007 si 2008 au fost dinamici din punctul de vedere al tranzactiilor din industria alimentara, 2009 a fost pana acum un an cu mult mai putine miscari strategice si cu achizitii de valoare mai mica. S-au tranzactionat in prima jumatate a anului companii in valoare de circa 55 de milioane de euro, ceea ce reprezinta mai putin de un sfert din cuantumul operatiunilor de anul trecut.

La expansiunea Heineken prin achizitii au raspuns cu aceeasi moneda si competitorii de la Ursus Breweries, prin cumpararea unui producator local un an mai tarziu, in 2009. Desi nu le oferea un avans in batalia pentru cote de piata, din moment ce Bere Azuga detinea doar 0,6% din vanzarile de bere, cumpararea fabricii din Azuga le adauga la portofoliu un brand traditional romanesc de bere. Suma totala platita de Ursus s-a ridicat la 10 milioane de euro in urma preluarii participatiilor minoritare.

La scurt timp dupa intrarea companiei in portofoliul Ursus Breweries, fabrica din judetul Prahova a fost inchisa, iar productia transferata catre ale unitati. "Facilitatile de productie de bere de la Azuga erau sub standardele de calitate ale Ursus Breweries, iar aceasta a stat la baza deciziei de a stopa productia de bere de acolo", declara anterior Stephan Maria Weber, directorul general al Ursus Breweries.

Un alt sector dinamic al pietei produselor alimentare s-a dovedit a fi cel al lactatelor. In 2008 s-a perfectat una dintre cele mai mari tranzactii prin vanzarea afacerii LaDorna catre gigantul francez Lactalis pentru suma de 80 de milioane de euro. "De ce sa mai astept cand pot valorifica azi performantele de maine?", spunea raspicat la acel moment Jean Valvis, antreprenorul elvetian care a creat brandul LaDorna.

Tranzactiile incheiate in piata lactatelor sunt numeroase, dar de cele mai multe ori au valori mai mici de 10 milioane de euro. Aici au fost active in special fondurile de investitii: SigmaBleyzer a iesit la cumparaturi de doua ori pana acum - in 2007 si 2008, cand a achizitionat Covalact de la antreprenorul Ioan Balan si compania Primulact, prin care controleaza si Lactate Harghita. Fondul cipriot Reconstruction Capital II Limited (RC2) a achizitionat mai multe pachete de actiuni din cadrul Albalact, una dintre putinele afaceri cu lactate dezvoltate de un roman din esalonul primilor cinci jucatori.

"Producatorii autohtoni pot fi tinte pentru preluari, mai interesati de o astfel de tranzactie fiind cei ce isi fac intrarea pe piata", a explicat Radu Bugica, directorul general al operatiunilor SigmaBleyzer din Romania.Pe piata lactatelor exista in prezent peste 260 de procesatori, dar lideri continua sa fie trei multinationale, care conduc detasat. "Procesatorii intampina dificultati financiare, care au ca solutie fie vanzarea de fabrici, fie fuziunea intre diversi competitori", explica Ioan Darzu, presedintele APRIL, asociatia producatorilor de profil.

O multinationala care a ales sa intre pe piata bunurilor alimentare din Romania prin intermediul unei preluari a fost Cadbury, producatorul britanic care detine 10% din piata mondiala de dulciuri. Strategia companiei este de a exploata cresterea pietelor emergente, iar Kandia-Excelent a fost solutia de a patrunde in Romania. "Nu am fost indragostiti de brandurile Kandia-Excelent. Sunt totusi branduri bune, dar ideea achizitiei a fost sa ne facem intrarea pe piata romaneasca, pentru a ne dezvolta afacerea cu guma de mestecat si bomboane Halls", a declarat Todd Stitzer, directorul general al Cadbury, intr-o conferinta desfasurata la Londra. Atractia pentru potentialul de consum al Romaniei i-a facut pe britanici sa plateasca in 2007 suma de 100 de milioane de euro pentru incheierea acordului de preluare a companiei autohtone.

Paginatie:

Urmărește Business Magazin

Am mai scris despre:
tranzactii,
comert,
industrie,
alimente,
companii
/topurile-business-magazin/cele-mai-importante-tranzactii-din-industria-alimentara-5173145
5173145
comments powered by Disqus

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.