Urmatorul pas: Moldova. Republica Moldova

Postat la 26 august 2010 127 afişări

O tara cu aceeasi limba, situata foarte aproape, cu o piata mica, dar cu potential mare, unde tot ce inseamna servicii, comert sau productie este in etapa de inceput. Moldova ar putea fi pasul natural de facut pentru orice afacere prezenta sau dezvoltata in Romania. A inceput cucerirea?

Republica Moldova a inceput sa atraga tot mai mult atentia investitorilor incepand cu 2004. Astfel, trendul investitional a fost unul ascendent pana in 2008, pentru ca in anul urmator lantul sa se rupa. Dupa ce in 2008 valoarea ISD-urilor s-a ridicat la 708 milioane de dolari, in momentul culminant al crizei, in 2009, acestea au scazut cu circa 88%, pana la 86 de milioane de dolari.

Avantajele pe care le ofera statul moldovean investitorilor sunt destul de putine: impozitul pe venit este zero daca profitul se reinvesteste, iar costurile cu forta de munca sunt reduse. Au fost insa suficiente pentru ca, dincolo de potentialul de investitii, Moldova sa reprezinte pentru Romania si un concurent important, mai ales pe fondul costurilor mai mici cu forta de munca: in ultimii ani, Draexlmaier Automotive si-a delocalizat o parte a productiei din Romania in Moldova, iar Coca-Cola HBC a inchis fabrica de la Iasi si a transferat capacitatea de productie in Republica Moldova.

Desi "Moldova poate servi ca hub de conexiune intre CSI si UE", nu este insa totul roz in Republica Moldova, este de parere Igor Popa, Managing Partner in cadrul Consult Group, companie care ofera asistenta juridica si servicii de audit si contabilitate, taxe si management strategic. El recunoaste ca Moldova ofera oportunitati, insa exista si o serie de riscuri investitionale: "Exista multe oportunitati, precum taxa pe profit zero, zonele economice libere, insa exista si riscuri, precum infrastructura slaba, riscul fiscal - riscul ca taxa pe profit sa fie modificata pe termen scurt -, constrangerile de la Fondul Monetar International cu care statul are un acord, riscul ca in incercarea de a-ti recupera TVA-ul de la stat, un proces de altfel anevoios, sa fii supus unor controale delicate si sa ajungi in pozitia de a datora tu bani statului si riscul cu resursele umane", explica Popa, care conduce o companie cu 30 de angajati si o cifra de afaceri de circa 1,5 milioane de euro in 2009. Consult Group si-a inceput activitatea in Republica Moldova si a urmat un model de extindere de la est la vest. In prezent compania are birouri si in Romania, unde a intrat in 2006, dar si in Franta si Germania si are in plan extinderea spre Marea Britanie.

Orientarea catre vest a fost cartea jucata si de autoritatile de la Chisinau, dupa mai multi ani in care statul de dincolo de Prut a fost guvernat de un partid comunist si a impus mai multe embargouri. Valeriu Lazar admite ca "in cazul Romaniei investitiile au fost blocate de catre fostul guvern, insa si in cazul Rusiei a fost la fel". Cele doua state, cei mai importanti vecini ai Republicii Moldova, sunt si principalii parteneri comerciali ai acesteia.

Astfel, Romania primeste 18,6% din totalul exporturilor moldovenesti, iar Rusia 22,3%, cele doua state situandu-se pe primele doua pozitii, departe de a treia clasata Italia, cu 11,5%. In ceea ce priveste importurile, Romania este pe treapta a treia "a podiumului", cu o cota de 9,5%, in timp ce Ucraina si Rusia ocupa primele doua.

Structura comertului exterior al Republicii Moldova este echilibrata intre est si vest, astfel ca 50% din exporturi merg catre Uniunea Europeana, iar 40% catre statele CSI, restul de 10% avand alta destinatie. In ultima perioada, s-a observat insa o crestere cu doar 1,5% a exporturilor catre UE si cu 40% a celor catre Rusia. "Cresterea puternica a exporturilor catre Rusia se datoreaza atat excluderii unor bariere si bazei fiscale favorabile, cat si factorului monetar. Astfel, schimburile comerciale cu Rusia se fac in dolari, iar leul moldovenesc s-a depreciat in raport cu moneda americana, de aceea competitivitatea marfurilor moldovenesti a crescut. In cazul schimburilor comerciale cu UE situatia este exact invers, leul castigand teren in fata monedei unice."

Valeriu Lazar este insa optimist pentru 2010: crede ca situatia se va stabiliza si ca cererea de marfuri de catre piata din UE va creste. Mesajul ministrului moldovean este asadar ca Moldova nu vrea investitii pentru a exporta in tarile de la est de Nistru, ci vrea sa produca ieftin pentru UE. Pana la urma, este vorba de cine produce cel mai ieftin si cea mai estica tara din Europa are inca avantajele (dar si dezavantajele) ei.

Paginatie:

Urmărește Business Magazin

Am mai scris despre:
special,
Moldova,
investitii,
comert
/special/urmatorul-pas-moldova-republica-moldova-6979689
6979689
comments powered by Disqus

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.