Microsofokia. Cum s-a prăbuşit cea mai grozavă poveste de succes din istoria corporatistă a Finlandei

Autor: Vlad Popescu Postat la 11 septembrie 2013 3235 afişări

Divizia producătoare de telefoane mobile a Nokia va fi înghiţită de Microsoft, colaborarea strânsă dintre cei doi mari întârziaţi ai revoluţiei mobile evoluând astfel la următorul nivel. Deloc surprinzătoare pentru cei care au urmărit transformarea prin care au trecut companiile în ultimii trei ani, tranzacţia de 5,4 miliarde de dolari anunţată marţea trecută a stârnit reacţii diverse. Finlandezii deplâng soarta Nokia, cea mai grozavă poveste de succes din istoria corporatistă a ţării.

Microsofokia. Cum s-a prăbuşit cea mai grozavă poveste de succes din istoria corporatistă a Finlandei

WINDOWS PHONE, PLATFORMA MOBILĂ DEZVOLTATĂ DE MICROSOFT, A ÎNREGISTRAT O COTĂ DE PIAŢĂ DE 3,7% ÎN TRIMESTRUL AL DOILEA PE SEGMENTUL SMARTPHONE, în urcare de la 3,1% cu 12 luni în urmă, în timp ce livrările s-au majorat cu 77,6%, de la 4,9 milioane la 8,7 milioane de smartphone-uri, potrivit datelor IDC. Nokia, cu gama de smartphone-uri Lumia, a generat peste 80% din vânzările platformei Microsoft. Un sistem de operare popular aduce beneficii uriaşe pentru dezvoltator, precum creşterea cotei de piaţă pe căutări online şi publicitate, dar şi odată cu extinderea reţelei de distribuţie de conţinut, de la aplicaţii la muzică şi video.

Aproape 8 din 10 smartphone-uri vândute la nivel mondial în trimestrul al doilea au fost echipate cu sistemul de operare Android, faţă de 69,1% în aceeaşi perioadă a anului trecut, potrivit datelor companiei de cercetare IDC. Apple iOS, sistemul de operare al iPhone, a înregistrat o scădere a cotei de piaţă de la 16,6% la 13,2%, în timp ce vânzările au urcat ca volum. Apple este însă prezentă pe piaţă cu un singur produs, plasat în categoria premium de preţ, în timp ce cuplul Google/Samsung este prezent la toate categoriile de preţ şi dotări. Fostul lider BlackBerry îşi pierde însă relevanţa, cu o scădere puternică a cotei de piaţă, de la 4,9% la 2,6%, şi un declin de 11,7% al vânzărilor, de la 7,7 milioane la 6,8 milioane de unităţi.

Pentru Nokia, vânzarea diviziei de telefoane mobile către Microsoft reprezintă un nou moment de cotitură în istoria de aproape 150 de ani a companiei. Asemenea deciziei Ericsson de ieşire din parteneriatul cu Sony şi de pe piaţa electronicelor de consum, Nokia se va concentra în continuare pe afacerile cu echipamente destinate reţelelor mobile. Compania finlandeză păstrează de asemenea serviciul de navigaţie şi geolocaţie HERE, considerat cel mai performant din lume, care va continua să fie prezent, printr-un acord de licenţiere, pe smartphone-urile Nokia dezvoltate de acum sub umbrela Microsoft.

Nokia, nume sinonim pentru o perioadă îndelungată cu telefonul mobil de calitate, a fost nevoită să renunţe la afacerea care i-a adus renumele mondial, ieşind de pe o piaţă pe care a dominat-o timp de 14 ani după ce nu a putut ţine pasul cu revoluţia începută de Apple şi accelerată de Google.

Ieşirea companiei finlandeze de pe piaţa telefoanelor mobile vine la scurt timp după ce în trimestrul al doilea din acest an vânzările de smartphone-uri au depăşit pentru prima dată, la nivel mondial, livrările de terminale fără funcţii avansate, segment unde Nokia era lider de piaţă.

Nokia a pierdut 5 miliarde euro în ultimii doi ani, după restructurări şi investiţii masive în dezvoltarea de smartphone-uri, pentru a prinde din urmă Apple, Google şi Samsung. La începutul acestui an, Nokia a renunţat la plata dividendelor pentru prima dată în istoria de aproape 150 de ani a companiei.

În 2007, anul apariţiei primului iPhone, Nokia avea o cotă de 40% din piaţa telefoanelor mobile, care a scăzut la 15% anul trecut. Nokia a cedat în 2012, după 14 ani, poziţia de lider pe piaţa telefoanelor mobile, fiind surclasată de grupul sud-coreean Samsung Electronics.

Samsung a vândut în trimestrul al doilea al acestui an 113,4 milioane de telefoane mobile, revendicând 26,2% din piaţa globală, potrivit datelor IDC. Nokia s-a plasat pe locul al doilea, cu 61,1 milioane unităţi şi o cotă de 14,1%.

Situaţia este dramatică pentru compania finlandeză pe segmentul smartphone. Nokia a pierdut poziţia de lider în 2011 şi a coborât anul trecut până pe locul 7 pe piaţă, având o cotă de sub 4%, în timp ce Apple şi Samsung generează aproximativ jumătate din vânzări.

COMPANIA A FOST ÎNFIINŢATĂ ÎN 1871 ŞI A PARCURS PESTE 100 DE ANI CA PRODUCĂTOR DE HÂRTIE, cauciucuri, cizme de cauciuc şi cabluri. Nokia a produs primul telefon mobil în anul 1987, denumit Mobira Cityman. Telefonul a fost poreclit mai târziu „Gorba„, după apariţia unei fotografii în care fostul lider sovietic Mihail Gorbaciov folosea terminalul finlandez. Dispozitivul avea o greutate de 800 de grame şi un preţ de 24.000 mărci finlandeze, echivalentul curent a 4.650 euro.

În 1992, Nokia a vândut afacerile care nu aveau legătură cu telefonia mobilă şi a lansat primul telefon GSM. Cel mai mare succes al companiei a fost Nokia 1100, lansat în 2003, care s-a vândut în 250 milioane de unităţi şi este până în ziua de azi cel mai de succes produs electronic de consum la nivel mondial.

Paginatie:

Urmărește Business Magazin

/special/microsofokia-cum-s-a-prabusit-cea-mai-grozava-poveste-de-succes-din-istoria-corporatista-a-finlandei-11313468
11313468
comments powered by Disqus

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.