Google, democraţia şi adevărul despre căutarea informaţiilor pe internet

Autor: Bogdan Cojocaru Postat la 15 decembrie 2016 696 afişări

Google, democraţia şi adevărul despre căutarea informaţiilor pe internet

„Au creat o reţea care se întrepătrunde cu reţeaua noastră. Nu este o conspiraţie. Autorul nu este o singură persoană. Este un sistem vast de sute de site-uri diferite care folosesc aceleaşi trucuri utilizate de alte site‑uri. Trimit mii de linkuri spre alte site-uri şi împreună au creat un sistem vast de tip satelit de ştiri cu mesaje de extremă dreapta şi de propagandă care a înconjurat complet sistemul media mainstream.” Albright a descoperit 23.000 de pagini şi 1,3 milioane de hiperlinkuri. „Iar Facebook este doar dispozitivul de amplificare. Când te uiţi la acest sistem în 3D, îţi pare a fi un virus. Iar Facebook este doar un organism-gazdă care ajută virusul să se răspândească mai rapid. Poţi vedea acolo New York Times şi Washington Post şi apoi poţi vedea cum o reţea vastă le înconjoară. Cel mai bun fel de a descrie ce vezi este cuvântul ecosistem. Depăşeşte cu mult site-urile individuale sau poveştile individuale. Ce arată această hartă este distribuţia reţelei şi poţi vedea cum înconjoară şi sufocă ecosistemul media mainstream.”

Precum un cancer? „Ca un organism care creşte şi devine mereu mai puternic.” Harta lui Albright furnizează şi indicii care te ajută să înţelegi de ce Google mi-a dat acele rezultate la căutări. Acele site-uri de ştiri de extremă dreapta fac ceea ce majoritatea site-urilor comerciale încearcă să facă, explică asistentul. Acestea încearcă să găsească trucuri care să le ducă cât mai sus în sistemul Google de clasare a paginilor. Încearcă să păcălească algoritmul. Harta arată cât de bine se descurcă.

Rezultatele la întrebările mele arată acelaşi lucru, că site-urile de dreapta au colonizat spaţiul digital din jurul acestor subiecte – musulmani, femei, evrei, holocaust, negri – mult mai eficient decât stânga liberală.

„Este un război al informaţiei”, spune Albright.

Însă ce urmează este cu adevărat îngrijorător. L-am întrebat cum poate fi oprit. „Nu ştiu. Nu sunt sigur că se poate. Este o reţea. Este mult mai puternică decât un actor individual.”

Deci, este ca şi cum ar avea o viaţă a lui? „Da, şi învaţă. În fiecare zi devine mai puternic.”

Cu cât mai mulţi oameni caută informaţii despre evrei, cu atât mai multă lume vede link-urile care duc la site-urile care promovează ura. Şi cu cât acele link-uri sunt accesate mai mult (rareori oamenii se uită şi a doua pagină de rezultate), cu atât site-urile au mai mult trafic şi mai multe link-uri în rezultatele de căutare.

Aceasta este o economie a cunoaşterii cu totul circulară care are un singur deznodământ: amplificarea mesajului. Evreii sunt răi. Femeile sunt rele. Islamul trebuie distrus. Hitler a fost unul dintre tipii buni.

Constelaţia de site-uri gasită de Albright, un fel de internet paralel, mai are o funcţie. Pe lângă răspândirea ideologiei de extremă dreapta, aceste site-uri sunt folosite pentru a urmări, monitoriza şi influenţa pe oricine le-a descoperit conţinutul. „De fiecare dată când cineva dă like uneia dintre aceste postări de pe Facebook sau vizitează unul din aceste site-uri, scripturile te urmăresc peste tot pe net. Aceasta permite companiilor de minare după date precum Cambridge Analytica să ţintească cu precizie indivizii, să-i urmărească pe net şi să le trimită mesaje politice puternic personalizate. Aceasta este o maşină de propagandă. Ţinteşte acolo unde trebuie pentru a atrage adepţi pentru o anumită idee. Este inginerie socială dusă la un nivel pe care nu l-am mai văzut nicăieri. Capturează oameni şi-i ţine legaţi într-o lesă emoţională şi nu le mai dă drumul.” Cambridge Analytica, o companie cu proprietari americani dar cu sediul la Londra, a fost angajată atât de tabăra pro-Brexit cât şi de campania lui Trump. Steve Bannon, fondatorul Breitbart News şi noul şef de strategie al lui Trump, face parte din boardul Cambridge Analytica. S-a aflat că această companie negociază pentru a prelua misiunea de mesager politic pentru administraţia Trump. Cambridge Analytica susţine că a construit profiluri psihologice folosind 5.000 de pachete separate de date pentru 220 de milioane de alegători  americani. Le ştie sensibilităţile şi obiceiurile zilnice şi poate ajunge la ei direct. „Foloseau 40.000-50.000 de variante diferite de publicitate în fiecare zi care măsurau tot timpul gradul de răspuns şi apoi se adaptau şi evoluau pe baza răspunsurilor”, explică Martin Moore de la Kings College. Pentru că deţin atât de multe date şi folosesc o reţea de distribuţie atât de puternică, compania a permis oamenilor de campanie să ocolească multe dintre legile existente.

Paginatie:

Urmărește Business Magazin

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.