Fondatorul Alibaba, mai tare decât Zuckerberg

Autor: Marius Oncu Postat la 28 aprilie 2014 2006 afişări

Compania IT din spatele celei mai mari şi mai aşteptate listări la bursă din acest an nu-şi are originea în Silicon Valley, în căminul studenţesc al universităţii americane Harvard sau într-un labora-tor al institutului MIT.

Fondatorul Alibaba, mai tare decât Zuckerberg

Fondatorul nu a fost primit să lucreze la KFC. Unul dintre principalele active ale companiei chineze este Jack Ma. Acesta a demisionat din postul de director general, dar rămâne preşedintele companiei, un lider carismatic, cu reputaţie pentru idei îndrăzneţe. Înaintea Alibaba, Ma nu a reuşit în două rânduri să se angajeze ca profesor şi a fost respins chiar şi de un restaurant local al lanţului KFC.

Ma a avut însă succes ca director în IT, supravieţuind provocărilor din partea unor companii precum eBay, care în 2003 a cumpărat copmpania chineză de licitaţii online EachNet. Şeful Alibaba a atribuit triumful respectiv avantajului terenului propriu.

“Cunosc utilizatorii chinezi şi piaţa mai bine decât Meg Whitman”, a declarat în 2005 Ma, în cotidianul Wall Street Journal, despre di-rectorul general de la acel moment al eBay, care pierdea teren în faţa Alibaba.

Chiar dacă vor să listeze Alibaba, Ma şi alţi acţionari vor să păstreze controlul, situaţie care a complicat căutarea unei pieţe de capital. Hong Kong este destinaţia preferată a companiilor importante din China care vor să intre pe bursă, dar Alibaba a ales New York, după ce autorităţile din Hong Kong au refuzat să acorde drepturi speciale investitorilor iniţiali, care au devenit acţionari în perioada de început a companiei. Alte provocări au apărut la orizont, mai ales din partea rivalului chinez Tencent, care derulează afaceri masive în telecomunica-ţii şi retail online. Compania este cunoscută drept operatorul serviciului de messenger QQ şi al aplicaţiei mobile WeChat.

Tencent este deja listată şi una dintre acţiunile cu cea mai bună evoluţie din ultimul deceniu. Preţul unei acţiuni a crescut de aproape 130 de ori de la listare, în 2004. Capitalizarea Tencent se situează la 125 miliarde de dolari, mai mult decât McDonaldÕs sau Boeing.

Cât valoreazĂ Alibaba? Investitorii vor avea în curând o idee despre cât de mult valorează gigantul de retail online din China. Alibaba ar putea depune în perioada următoare documentele pentru listarea în SUA, dezvăluind pentru prima dată ce se întâmplă în compania care controlează 80% din piaţa locală de comerţ electronic, scrie cotidianul britanc Financial Times.

În mod neobişnuit pentru o companie atât de mare şi de vizibilă, valoarea estimată variază de la 80 de miliarde de dolari, sugerată de instrumente financiare complexe prin care unii investitori au încercat să tranzacţioneze Alibaba chiar înainte de listare, până la peste 150 de miliarde dolari, potrivit unor analişti mai optimişti.

Investitori interesaţi să cumpere acţiuni înainte de listare şi obligaţiuni convertibile au făcut recent oferte care evaluează compania la 120-150 de miliarde de dolari, potrivit unor surse din piaţa financiară.

În 2012, când compania chineză a vândut obligaţiunile convertibile în acţiuni unui grup restrâns de investitori, valoarea sa era esti-mată la mai puţin de 40 de miliarde de dolari, au spus surse apropiate tranzacţiei. Conform termenilor contractului, obligaţiunile vor fi transformate în acţiuni după finalizarea listării.

O tranzacţie din februarie a arătat cât de mare a fost schimbarea în ultimul an. Fondul american de investiţii Tiger Global a cum-părat de la dezvoltatorul chinez de jocuri Giant Interactive Group o participaţie la Alibaba care evaluează compania la 
128 de mil-iarde de dolari, 
potrivit calculelor Reuters.

Valoarea reflectată de astfel de tranzacţii nu este sigură, din cauza lichidităţii foarte reduse a pieţei. Unele fonduri de hedging care vor să investească în Alibaba nu găsesc vânzători nici măcar la preţuri care situează compania aproape de 
150 de miliarde de dolari.

Creşterea Alibaba urmează unei evoluţii solide ale altor companii rivale, precum Tencent şi Baidu. Creşterile sunt susţinute, afirmă analiştii, de încrederea investitorilor că afacerile din IT au dovedit că obţin profit de 
pe urma utilizatorilor de smartphone-uri.

Paginatie:

Urmărește Business Magazin

/special/fondatorul-alibaba-mai-tare-decat-zuckerberg-12542443
12542443
comments powered by Disqus

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.