Fata intunecata a Toyota

Postat la 15 martie 2010 91 afişări

Problemele pe care le are Toyota cu rechemarile de masini in service in intreaga lume sunt agravate de o pierdere tot mai mare de simpatie chiar in Japonia; compania este acuzata ca a trecut prea repede la modelul corporatist american, sacrificand loialitatea angajatilor si a furnizorilor.

Desi acesta ar putea parea un management normal, chiar prudent, in Japonia multi il privesc ca pe un act de tradare. De fapt, Toyota a devenit acolo simbolul pentru felul cum o corporatie japoneza a inceput sa violeze contractul social nescris de dupa razboi, conform caruia marile companii impart bogatia in vremuri bune cu angajatii si partenerii de afaceri si ii ajuta cand vremurile sunt nefaste.

"Toyota este atacata atat de mult pentru ca a devenit emblema Japoniei corporatiste", crede Hisao Inouw, autor a doua carti despre Toyota. "Toate problemele sociale, economice si cele politice ale Japoniei par sa fie puse in carca ei." Dupa Inoue, criticile pot fi si nedrepte, si asta face parte dintr-o reactie mai extinsa impotriva globalizarii si a adoptarii stilului concurential american in mandatul fostului premier Junichiro Koizumi. S-au publicat in ultimii cinci ani vreo zece carti cu titluri ca "Partea intunecata a Toyota" si "Toyota asa cum n-o stiati".

Chiar in timpul crizei de la inceputul anilor '90, pe cand companiile mari au redus costurile si au mutat productia in afara tarii ca sa concureze cu preturile mici ale rivalilor din Coreea de Sud sau China, aceasta centura de productie din jurul orasului Nagoya din centrul tarii, zona cunoscuta sub numele de Detroitul Japoniei, a parut imuna. Toyota a continuat sa creasca, desi Japonia incepea sa se poticneasca in alte domenii, ca electronicele de larg consum. Acum in aer e un sentiment palpabil de alarma. Orase precum Kariya par sa se transforme intr-o noua centura ruginita de zone industriale abandonate, economistii estimand ca numarul de mici ateliere din aceasta parte a Japoniei a scazut la jumatate in ultimii 20 de ani, pana la circa 180.000. Somajul a crescut: in prefectura Aichi, unde este localizata Nagoya, s-au inregistrat anul trecut de doua ori mai multi someri decat in urma cu un an.

Unul dintre cei proaspat ramasi fara slujba este Osamu Miura, care a lucrat doi ani la monitorizarea controlului calitatii la o uzina ce produce modelul Prius in Toyota City, din apropiere, unde isi are sediul producatorul auto. In decembrie, compania l-a anuntat ca nu-i poate reinnoi contractul, facandu-l unul dintre miile din aceasta categorie de la inceputul crizei financiare globale.

Dar spre deosebire de altii, Miura a refuzat sa plece in liniste. In fiecare zi si-a luat salopeta gri imaculata si sapca neagra cu insemnul Toyota si s-a prezentat la munca la poarta fabricii, unde de fiecare data a fost intors din drum. Intr-o dupa-masa recenta, sase fosti si actuali angajati ai Toyota, membri ai unui mic sindicat, l-au insotit impartind prin ploaie fluturasi muncitorilor care treceau prin fata portii companiei.

Paginatie:

Urmărește Business Magazin

Am mai scris despre:
special,
auto,
Toyota,
fabrici,
costuri,
Prius,
reduceri,
componente
/special/fata-intunecata-a-toyota-5740935
5740935
comments powered by Disqus

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.