Cu ce contribuie Europa la „furtuna perfectă” a lui Dr. Doom: criză financiară, recesiune şi şomaj record

Autor: Vlad Popescu Postat la 27 iulie 2012 56 afişări

Într-o intervenţie recentă la Bloomberg Television, economistul Nouriel Roubini, profesor la Universitatea New York, previzionează că anul viitor ar putea aduce o “furtună perfectă” în economia globală, cu repercusiuni mult mai grave decât ale crizei din 2008-2009. Roubini a fost poreclit “Dr. Doom” pentru previziunile economice apocaliptice pe care obişnuieşte să le descrie, însă a anticipat cu acurateţe prăbuşirea pieţei imobiliare americane în 2007 şi recesiunea mondială din 2008-2009.

Numărul şomerilor din Europa este cu 7 milioane mai ridicat faţă de nivelul din 2008, iar scăderea consumului în conjuncţie cu blocarea creditului şi absenţa măsurilor fiscale a condus la supracapacitate de producţie în unele industrii, încât companiile au început să anunţe concedieri şi închideri de fabrici.

În Franţa, una dintre cele mai stabile economii ale zonei euro, se anunţă disponibilizări îngrijorătoare. PSA Peugeot Citroën, al doilea constructor auto din Europa după Volkswagen, se pregăteşte să închidă pentru prima dată în ultimii 20 de ani o fabrică din Franţa şi să concedieze 14.000 de angajaţi.

Proiectul de ajustare a capacităţii de producţie la realităţile economice sumbre din zona euro, prezentat recent de Peugeot, nu este nicidecum o surpriză pentru Franţa, însă reprezintă o lovitură grea pentru moralul colectiv, venind de la o companie "de suflet", o veche emblemă a industriei franceze.

PSA a amânat anunţarea planului până după alegerile din această primăvară, când preşedintele François Hollande a promis că va preveni "o paradă de concedieri". Încercând să rămână loial sindicatelor care l-au ajutat în campania electorală, Hollande a reacţionat imediat la prezentarea proiectului, angajându-se să facă presiuni pentru a determina compania să evite astfel de măsuri.

Pentru a ilustra situaţia în care se găseşte compania, trebuie subliniate vânzările în cădere liberă pe pieţele europene, supracapacitatea semnificativă de producţie, rezervele de cash în scădere cu 200 milioane euro de la un trimestru la altul şi preţul acţiunilor la minimul ultimilor 23 de ani. Analiştii sunt de părere că administraţia de la Paris nu va reuşi să împiedice implementarea deciziilor Peugeot, iar Bloomberg aminteşte, într-un material recent, de duelul din 2008 dintre predecesorul lui Hollande, Nicolas Sarkozy, şi gigantul ArcelorMittal. Fostul preşedinte a promis atunci că va împiedica cel mai mare producător de oţel din lume să închidă o fabrică şi să disponibilizeze aproape 600 de angajaţi. Acum, în faţa fabricii se găseşte o piatră de mormânt pe care este inscripţionat "Aici zac promisiunile lui Nicolas Sarkozy".

Piaţa auto europeană este în contracţie de nouă luni consecutive şi a înregistrat o scădere de 6,8% în primele şase luni ale acestui an. În timp ce gigantul german Volkswagen a reuşit să limiteze declinul livrărilor la 1,5%, folosind poziţia solidă pe piaţă, cu o cotă de aproape 25%, drept pârghie, constructorii francezi Peugeot şi Renault au afişat scăderi de 14%, respectiv 17% în UE.

PSA Peugeot este însă într-o situaţie mult mai gravă decât rivalul mai mic din Franţa, deoarece depinde în mult mai mare măsură de piaţa locală şi de situaţia economică din statele de la periferia zonei euro - Spania şi Italia. Prin alianţa globală cu Nissan şi accentul pus pe automobile low-cost prin marca Dacia, Renault a reuşit să-şi limiteze declinul cu maşini ieftine în Europa şi o prezenţă solidă pe pieţele emergente.

Constructorii auto europeni avertizează încă de anul trecut asupra supracapacităţii de producţie şi dificultăţilor presupuse de întreţinerea automobilelor aflate pe stoc pe care se pare că nu le doreşte sau nu şi le permite nimeni. General Motors, devenit în acest an partener al Peugeot şi acţionar cu 7% la grupul francez, a anunţat recent că va închide fabrica Opel de la Bochum, Germania.

Fiat, un alt grup cu probleme grave pe piaţa UE - vânzări în scădere cu 17,1% la şase luni - a reuşit să rămână pe linia de plutire, asemenea Renault, printr-o alianţă internaţională. Grupul italian a participat la salvarea producătorului auto american Chrysler, intermediată de Guvernul Statelor Unite. Fiat este acum acţionarul principal al companiei americane şi se bucură de revenirea pieţei auto din SUA, unde este în desfăşurare un ciclu de înnoire a parcului auto, după mai mulţi ani de pauză din cauza crizei financiare şi revenirii economice incerte. Şomajul din SUA se încăpăţânează însă să rămână la niveluri ridicate, iar cele mai recente date privind consumul anunţă probleme în viitor şi pentru constructorii auto.

Paginatie:

Urmărește Business Magazin

/special/cu-ce-contribuie-europa-la-furtuna-perfecta-a-lui-dr-doom-criza-financiara-recesiune-si-somaj-record-9904528
9904528
comments powered by Disqus

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.