Ce iese atunci când David colaborează cu Goliat

Autor: Bogdan Cojocaru Postat la 26 mai 2017 310 afişări

Când David şi Goliat lucrează împreună la maşina viitorului, iese un BMW cu ”Intel inside“ şi ochi de la Mobileye – o colaborare pe care multe companii încearcă s-o imite.

Ce iese atunci când David colaborează cu Goliat

Însă probabil nimeni nu reinventează mai agresiv modul în care companiile interacţionează cu start-up-urile ca Gregor Gimmy, fost întreprinzător de pe Silicon Valley şi fondatorul BMW Startup Garage. Ambiţia lui Gimmy este să reproducă succesul BMW cu Mobileye – doar că mai rapid şi mai des.

Modul în care Startup Garage funcţionează este genial de simplu. Gimmy şi mica lui echipă selectează un start-up şi îl pun imediat la lucru.

Start-up-ul primeşte un număr de furnizor şi o comandă de cumpărare şi apoi este pus în legătură cu o echipă de dezvoltare a BMW. Rapid, start-up-ul este implicat într-unul dintre proiectele pilot reale ale producătorului auto, indiferent că este vorba de maşini autonome, tehnologia bateriilor electrice sau securitate informatică pentru fabrici. Gimmy oferă start-up-ului aproximativ trei luni pentru a-şi dovedi valoarea înainte de a emite următoarea comandă. Nu există nicio investiţie şi niciun angajament, dar BMW plăteşte întreprinzătorii pentru activităţile lor. nsă infinit mai valoroase pentru start-up sunt feedback-ul imediat primit de la BMW, precum şi şansa de a implementa tehnologia sa pe milioane de maşini. Gimmy îl numeşte un sistem ”venture client“ (client cu risc).

Ceea ce este cu adevărat revoluţionar este viteza. ”Am redus timpul de la primul contact la primul proiect pilot de la doi ani la câteva săptămâni“, explică Gimmy. Au trecut doi ani, spune el, de la primul contact al Mobileye cu BMW până când au şi ajuns să colaboreze. De atât de mult timp a fost nevoie pentru a convinge managerii şi departamentele companiei mai mari. Acest lucru face ca succesul să fie prea dependent de capricii şi, în cazul lui Mobileye, de anduranţa unui inginer din interiorul BMW care şi-a presat continuu superiorii. Gimmy spune că tocmai a vorbit cu un alt start-up israelian, care de şase luni discuta cu un constructor auto rival fără a primi vreun contract. Mai multe start-up-uri franţuzeşti lucrează acum prin sistemul dezvoltat de Gimmy, pentru că producătorii auto din ţara lor îi ţin în suspensie. Gimmy şi-a lansat proiectul în 2015, iar de atunci a selectat aproape 100 de start-up-uri. Aşa spun rapoartele. Fostul antreprenor nu vrea să spună nimic în acest sens. Cea mai mare parte din start-up-urile alese nu sunt din Germania, ci din SUA şi Israel.

”Putem face totul la scară şi mai mare“, spune Gimmy. ”BMW are 10.000 de ingineri, iar fiecare dintre ei are de rezolvat o problemă legată de inovaţie.“ El asigură că întreprinzătorii sunt mulţumiţi de feedbackul imediat şi de şansa de a lucra la un proiect real în loc să rumege idei şi să scrie planuri de afaceri. ”Un start-up bun n-ar vrea să stea împotmolit timp de trei luni într-un incubator, unde o dată la două săptămâni trebuie să aştepte un mentor din partea companiei.“ Un incubator ar echivala cu o grădiniţă. Iar acceleratoarele şi incubatoarele au o capacitate limitată de a găzdui echipe – un proces scump şi ineficient. Sistemul BMW evită costurile unui spaţiu fizic cum ar fi Arena 2036 a Daimler.

Cea mai mare parte din bani este încă reprezentată de capitalul de risc de la companii. Cu acest gen de capital sunt efectuate un sfert din investiţiile în start-up-uri. Anul trecut, companiile mari au fost implicate în aproape 300 de tranzacţii în Europa. Cea mai mare investiţie a fost una de 400 de milioane de dolari, făcută  de asigurătorul AXA şi de furnizorul de telefonie mobilă Orange în Africa Internet Group.

Fonduri de risc corporative dedicate ca Allianz Ventures sau Intel Capital bat planeta în lung şi în lat în căutare de start-up-uri, dar multe acorduri ţin mai mult de profitul financiar decât de colaborarea pentru inovaţie. Şi acest model are limite în ceea ce priveşte numărul de start-up-uri pe care le poate dezvolta. Banii şi managementul sunt resurse limitate, iar investiţiile sunt ca jocurile de noroc.  

Companiile au o reală nevoie de a accelera asimilarea de tehnologie nouă. ntr-un studiu de anul trecut efectuat de acceleratorul MassChallenge şi de firma de consultanţă Imaginatik, 23% dintre factorii de decizie din cadrul companiilor consideră colaborarea cu start-up-urile drept ”o misiune crucială“, în timp de 82% dintre ei au spus că este ”oarecum importantă“. Dacă majoritatea companiilor şi-au ”cioplit“ uneltele potrivite pentru colaborare este încă neclar. Dar nevoia de a găsi mai multe Mobileye şi de a îmbrăţişa mai rapid schimbarea şi inovaţia înseamnă că nu au altă alegere decât să încerce.

Paginatie:

Urmărește Business Magazin

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.