Cat de importanta e coperta pentru cartile electronice

Postat la 26 aprilie 2010 188 afişări

Editiile digitale, promovate de uzul Kindle sau al iPad, ascund copertele cartilor, ceea ce e o pierdere pentru editori, fiindca dispare impactul vizual al graficii si al titlului. Multi cauta scaparea intr-un alt gen de promovare - prin retelele sociale online. Cand prietenii tai anunta pe Facebook, de pilda, ca le place o carte, fie ea in editie tiparita sau digitala, esti tentat s-o citesti si tu.

Poate ca niciun alt element din procesul de editare a unei carti nu primeste atatea sugestii de la atat de multi oameni pe cat primeste coperta. Mai intai, directorul de creatie vine cu o idee (Ce ziceti de imaginea unui mar?) Apoi editorul de carte, autorul si agentul literar isi dau cu parerea (Nu putem sa marim corpul de litera la numele autorului? {i nu cumva s-a mai folosit un mar pentru o carte despre vampiri? Cartea asta nu-i despre vampiri). Apoi se implica responsabilii de la editura (Vampirii vand. Mie imi place marul). Apoi cei de la vanzari comenteaza si ei (Nu exista un unghi economic? Ce-ati zice de un mar cu o portocoala in interior? A mai functionat chestia asta). Chiar si vanzatorul de carte are o opinie (Ce imi place mie cu adevarat e o pereche de tocuri inalte pe o coperta).

O coperta buna nu salveaza o carte proasta, evident. Dar intr-o piata aglomerata, o coperta atragatoare e un avantaj pe care si-l doresc toti autorii si editorii. Ca sa va dati seama de dimensiunea fenomenului, dintr-o analiza la intamplare a 1.000 de carti de business publicate anul trecut, Codex Group - companie de consultanta in domeniul editorial - a descoperit ca doar 62 au vandut peste 5.000 de exemplare. Chiar si in era digitala, editorii cred ca o carte are nevoie de reprezentari grafice, fie si numai pentru campania de marketing online. Indiferent de format, "toate par sa aiba nevoie de ceea ce cunoastem sub numele de coperta pentru a le identifica", afirma Chip Kidd, director artistic asociat la casa de editura Alfred A Knopf. Kidd a desenat peste 1.000 de coperte pentru diversi autori, intre care Cormac McCarthy si James Ellroy.

Industria muzicala a trecut printr-o tranzitie similara cand a aparut muzica digitala, dar a ripostat prin modalitati proaspete de a prezenta coperta unui CD pe site-urile de unde pot fi cumparate melodiile si pe ecranele iPod-urilor unde acestea sunt rulate. Editorii au deja un soi de experienta in adecvarea copertelor la lumea digitala, de vreme ce multi isi cumpara acum chiar si editiile print ale cartilor de pe internet.

"Adeseori primim solicitari sa facem corpul de litera mai mare", spune Mario J. Pulice, director de creatie pentru divizia de comert pentru publicul adult la Little, Brown & Company. "Pentru ca daca o gasesti pe Amazon.com, nu poti sa citesti numele autorului."

Pe masura ce exploreaza publicitatea contextuala de pe Google si alte motoare de cautare sau de pe retelele sociale, editorii isi dau seama ca o coperta digitala ramane cea mai buna metoda de a reprezenta o carte.

Unii cititori se asteapta ca producatorii de dispozitive electronice sa adauge functiuni care sa le permita utilizatorilor sa arate ceea ce citesc. "Oamenilor le place sa arate ce fac si ce le place", comenteaza Maud Newton, un popular blogger care scrie despre carti. "Asa ca pana la urma se va gasi o modalitate ca oamenii sa faca la fel si cu e-cititoarele."

Deocamdata, multi editori mizeaza pe efectul Facebook. "nainte, vedeai trei oameni citind <Mananca, roaga-te, iubeste> in metrou", exemplifica Clare Ferraro, presedinte la Viking & Plume, divizia de tiparituri a grupului Penguin. "Acum te inregistrezi pe Facebook si descoperi ca trei dintre prietenii tai citesc cartea respectiva."

Paginatie:

Urmărește Business Magazin

/special/cat-de-importanta-e-coperta-pentru-cartile-electronice-6039571
6039571
comments powered by Disqus

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.