Ziua independentei

Postat la 09 septembrie 2008 35 afişări

Ideea de agentie mare este echivalata cu notorietatea, cu sansa de a obtine mai multe premii, dar mai ales clienti, respectiv venituri. Insa tot mai multi angajati din multinationale hotarasc sa-si deschida propriul business. Care sunt avantajele, dar si costurile unei agentii medii de publicitate?

Tuturor managerilor de agentii le place sa fie independenti, acesta fiind si motivul pentru care au plecat din multinationale, dar de cand au devenit antreprenori, putini sunt cei ce nu au primit oferte de a-si vinde afacerea catre companiile internationale.

 

Pentru unii dintre ei, prima oferta a venit la doi ani de la infiintare, pentru altii la patru ani, dar sunt si manageri carora li s-a propus mult mai devreme sa vanda. In ultimul caz, este vorba de Dragos Grigoriu care, odata cu interviul legat de cumpararea Tempo Media (divizia de achizitionare de spatiu publicitar a Tempo) de catre grupul britanic Aegis, declara pentru Ziarul Financiar ca prima oferta pentru Tempo Advertising a primit-o chiar la trei zile de la infiintarea agentiei in 1996. “Pentru ca mai ieftini sunt purcelusii de lapte la cumparat decat porcii de taiat”, glumeste Adrian Tuluca despre propunerile de achizitionare care vin la putin timp dupa infiintarea companiilor.

 

Desi au pornit cu un singur brand, in general specializat in creatie publicitara, managerii unor agentii au infiintat pe parcurs si divizii de media, PR, branding sau interactiv, apropiindu-si astfel companiile de structura unor grupuri de nivel mediu. Sunt insa si antreprenori care au pornit de la o singura agentie care au devenit adevarate holdinguri. Este cazul sotilor Mihaela Nicola si Zoltan Szigeti, care in 2005 au infiintat The Group, cel mai important grup independent local. Anul trecut, The Group era pe locul al cincilea in topul companiilor de comunicare, cu o cifra de afaceri de 51,8 milioane de euro. In prezent este holdingul cu cele mai multe divizii dintre toate grupurile prezente pe piata de comunicare, numarand 14 agentii.

 

Sunt insa si manageri care abia acum isi imbogatesc portofoliul. De exemplu, Dragos Grigoriu a infiintat in acest an Brand Motion, divizia de branding a Tempo si tot in prima parte a lui 2008, departamentele de relatii publice si media au fost separate de Tempo, devenind companii de sine statatoare. In 2000, Felix Tataru a deschis agentia de online Webstyler, iar in urma cu doi ani, departamentul de relatii publice al GMP Advertising a devenit agentia GMP PR.

 

“O agentie mare poate sa puna pe diverse usi eticheta cu divizia de interactiv sau de BTL si practic sa nu prea existe”, declara Andrei Tripsa de la Propaganda. “Nu e ca si cum ne ducem la Mango ca sa ne mai luam si noi o pereche de blugi pentru ca e trendy sa ne luam toti la fel. Atunci cand faci o divizie, ori o faci temeinic si lumea o sa te pomeneasca de bine, ori nu o mai faci”, spune managerul Propaganda.

 

In vreme ce unele agentii se extind prin noi divizii, altele se extind in alte tari din regiune. Este exemplul Bigger Group (fosta agentie de media Starlink, care pana anul trecut a facut parte din grupul Leo Burnett), Brands.On Marketing (firma specializata in promovarea in supermarketuri si hipermarketuri prin intermediul promoterilor) sau al Brand Management (unul dintre principalii jucatori pe piata de publicitate de interior). Si Odyssey ia in considerare aceasta optiune. “Motivul pentru care dorim extinderea este oarecum natural: o parte din clientii nostri fie au deja operatiuni in alte tari, fie sunt si ei in extindere”, afirma Irina Pencea.

 

Sunt insa si manageri care ar fi preferat ca agentiile lor sa nu se dezvolte pe cat de mult au facut-o. “Nu credeam ca o sa ajungem aici. Imi inchipuiam intotdeauna ca o sa ramanem mici. Voiam sa fim ceva gen studio, trei patru oameni maxim”, isi aminteste Costin Popescu. “In continuare noi crestem controlat, incercam sa fim cat mai eficienti. Clientii foarte mari la un moment dat sugruma o agentie si o pun pe un alt drum”, adauga managerul Cap, agentia care intr-o perioada a avut si o parte a contului de creatie Connex. 

 

Top 10 agentii independente in 2007

 

Agentia

Cifra de afaceri (mil. euro)

Rezultat net (mil. euro)

Mercury360

17,3

0,7

Next Advertising

14,6

0,4

Tempo Advertising

14,2

1,3

Odyssey Communications

13,0

0,8

Publicis Romania

12,1

0,2

Imager

11,8

0,09

ADDV Euro RSCG

9,8

0,03

Vitrina

5,9

0,7

GMP

5,3

0,6

Babel Communications

5,3

-0,7

Propaganda Consult

4,9

0,1

 


Sursa: Ministerul de Finante

Paginatie:

Urmărește Business Magazin

/media-marketing/ziua-independentei-3161328
3161328
comments powered by Disqus

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.