O reclama simpla, cat mai simpla

Postat la 06 octombrie 2009 82 afişări

De cand bugetele de marketing au devenit un spin in coasta companiilor, lucrurile au inceput sa se vada dintr-o alta lumina. Daca pana acum se plateau bani buni pentru mixuri media cat mai creative si neconventionale, acum clientii stiu una si buna: vor pachete cat mai simple si cat mai sigure.

De altfel, tot Universal McCann a preluat anul acesta trei astfel de conturi: Caroli, Adesgo si Dedeman. "Este mai ieftin in 2009 sa incepi sa construiesti si sa consolidezi branduri decat era in anii trecuti, astfel incat aparitia unor noi clienti este fireasca. Si este firesc sa aloce bugete mai mari pentru produse al caror consum chiar creste in perioade de criza, cum ar fi pufuletii, sticksurile, chipsurile. Nu-i neasteptata aparitia unor astfel de noi clienti, chiar ne asteptam ca multi alti manageri cu viziune antreprenoriala sa exploateze contextul", comenteaza Zoltan Szigeti, presedintele grupului de comunicare The Group. Totusi, investitiile companiilor romanesti nu au fost suficient de mari incat sa produca schimbari esentiale in topul celor mai mari cumparatori de publicitate.

"Investitiile nete au scazut cu 10-20% fata de anul trecut", spune Bogdan Prajisteanu, directorul general al agentiei Mediaedge: cia.

Cel putin topul primelor zece este in continuare dominat de multinationale, desi ierarhia lor s-a schimbat fata de anul trecut. Astfel, daca in 2008 Procter & Gamble continua sa fie cel mai mare investitor in publicitate, cu un buget anual de circa 132 mil. euro, anul acesta investitiile aproape ca s-au injumatatit, iar P&G a fost devansat de Cosmote, unul dintre cei mai agresivi comunicatori de anul acesta, potrivit datelor Alfacont. Ceea ce a facut Cosmote anul acesta a fost cu atat mai important cu cat pana acum nici macar nu se afla in primii zece cumparatori de publicitate, spre deosebire de competitorii sai, Orange si Vodafone, care sunt cu patru, respectiv sapte locuri mai in spate.

In lumina a ceea ce s-a intamplat in primele sase luni ale anului, este greu de crezut ca lucrurile se vor schimba semnificativ in urmatoarele sase. Din acest punct de vedere, zarurile par a fi aruncate, atat in ceea ce priveste preturi, bugete, cat si modul in care acestea vor fi distribuite. Important de vazut este ce se va intampla dupa ce si a doua jumatate a lui 2009 se va fi terminat. "Sfarsitul anului viitor ar putea veni cu semne bune, daca se iau masuri economice. Dar, deocamdata, nu exista indicii in acest sens", precizeaza Prajisteanu. Nici Cristian Mucichescu, managing director, in cadrul agentiei de media buying OMD, nu crede ca revenirea industriei de counicarea va avea loc mai devreme de anul 2011.

Chiar daca nimeni nu priveste cu optimism nici anul 2010, ramane incurajator faptul ca vor exista in continuare clienti dispusi sa comunice.

Paginatie:

Urmărește Business Magazin

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.