O reclama simpla, cat mai simpla

Postat la 06 octombrie 2009 82 afişări

De cand bugetele de marketing au devenit un spin in coasta companiilor, lucrurile au inceput sa se vada dintr-o alta lumina. Daca pana acum se plateau bani buni pentru mixuri media cat mai creative si neconventionale, acum clientii stiu una si buna: vor pachete cat mai simple si cat mai sigure.

Poate tot termenii mai "prietenosi" in care se poarta acum discutiile intre companii, agentiile de media si furnizorii de media au facut ca in ultimul an sa vedem reclame ale unor produse care pana acum au avut parte de o promovare aproape inexistenta. Un exemplu ar fi cel al pufuletilor Gusto, care, prin campania de promovare pe care au demarat-o la inceputul lunii iunie, au reusit sa atinga doua obiective importante: sa intre in memoria colectiva ca prima marca de pufuleti care a investit in publicitate si sa-si creasca vanzarile.

"Dupa primele cinci zile de campanie, vanzarile ne-au crescut cu un procent de doua cifre, in conditiile in care agentia ne avertizase ca rezultatele se vad, de obicei, dupa o luna, o luna si jumatate de la inceperea campaniei. Pe scurt, rezultatele au fost, pentru noi, extraordinare", spune Eliodor Apostolescu, unul dintre cei doi proprietari ai companiei Phoenix, care produce pufuletii Gusto. Campania, in care Phoenix a investit pana acum peste un milion de euro, a fost una destul de controversata - CNA a oprit rularea spotului la scurt timp de cand a inceput sa fie difuzat -, dar pentru producatorii de pufuleti s-a dovedit a fi un mare avantaj, pentru ca a inceput sa se auda si mai mult de ei.

"Pufuletii Gusto pot fi considerati deschizatori de categorie, prin campania pe care au facut-o, asa cum a fost si Antrefrig acum cativa ani. Stiu insa ca si cei care fac pufarine au cochetat cu ideea asta", spune Laura Badea. Astfel de clienti mici, ale caror afaceri nu au fost dramatic afectate de criza sau care, pur si simplu, cred ca e un moment bun sa comunice, sunt acum o sansa in plus pentru grupurile de comunicare. "Nu sunt aparitii cu totul neasteptate.

Pe timp de criza se nasc oportunitati pentru brandurile locale care ar trebui sa profite si sa investeasca atunci cand multinationalele sunt mai tacute", spune si Roxana Buha. Maria Tudor de la Zenith Media, agentie prin ale carei conturi au rulat anul trecut 62,5 mil. euro, atrage atentia si asupra faptului ca jucatorii locali sunt si mult mai flexibili decat multinationalele si isi permit sa-si asume riscuri sau sa ia decizii fara sa aiba nevoie de aprobarea sediului central. "In plus, in cazul celor care au produse din categoria mass market oportunitatea este cu atat mai mare, pentru ca si consumatorii se indreapta catre produsele mai ieftine pentru a economisi", spune Tudor.

Intamplator sau nu, anul acesta am vazut mai mult decat inainte campanii de comunicare ale antreprenorilor romani, carora pana cum le era greu sa-si faca loc de multinationale. Chiar daca nu la fel de incisivi ca Gusto, cei de la Caroli au fost foarte prezenti in spatiile publicitare, incepand chiar din lunile de vara, cand, de obicei, publicitatea se afla in "extrasezon". Un alt exemplu este Adesgo, care, dupa o perioada lunga in care a stat in umbra, a redevenit un brand vizibil.

Sau Dedeman, care de la deschiderea magazinului din Bucuresti au avut parte de o campanie destul de agresiva, pe mai toate mediile de promovare. "Cele mai mari reduceri de bugete le-am vazut la companiile care isi au sediul central in SUA sau in tarile occidentale care au fost puternic lovite de criza, in timp ce antreprenorii romani au fost destul de curajosi la acest capitol", spune Mihai Trandafir, managing director la Universal McCann, agentie care anul trecut a avut o cifra de afaceri de 70 mil. euro.

Paginatie:

Urmărește Business Magazin

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.