In bazarul cu ziare

Postat la 01 iulie 2008 78 afişări

Pentru a opri tendinta de scadere a vanzarilor de ziare, din ce in ce mai multe companii de publishing ofera alaturi de continutul editorial inserturi de CD, DVD, carti sau organizeaza concursuri cu premii in bani ori masini. Au sanse ziarele sa se vanda si fara astfel de cadouri?

Tot in toamna anului trecut au lansat primele campanii cu insert si ziarele Gandul si Evenimentul Zilei, oferind DVD-uri cu filme. Daca Gandul a inceput colectia “Mari succese ale cinematografiei”, mizand pe trei filme romanesti, Evenimentul Zilei s-a bazat pe filme premiate cu Oscar. “Am optat pentru DVD-uri pentru a atrage si alt tip de public pentru ziarul Gandul”, spune Cosmina Noaghea, directorul PubliMedia, compania de publishing a MediaPro, care editeaza si BUSINESS Magazin. “Numarul de exemplare vandute a crescut cu 5% in fiecare luna in perioada acestei campanii, iar in urma relansarii de anul trecut, care a fost insotita si de DVD-uri, numarul de cititori a crescut cu 5%, la 10.000, potrivit ultimelor date SNA” (este vorba de Studiul National de Audienta, care reflecta numarul de cititori ai fiecarei publicatii). Vanzarile Gandul au crescut de la 27.448 de copii in octombrie 2007 la 29.051 in luna martie a acestui an, iar numarul de cititori a crescut in aceeasi perioada de la 186.000 la 196.000.

Desi s-a aliniat campaniilor de marketing, Evenimentul Zilei nu a reusit sa opreasca tendinta de scadere a ziarului. Daca in octombrie 2007 ziarul vindea in medie pe zi 58.286 de copii, in luna martie a acestui an a scazut cu peste 5.000 de exemplare, in timp ce numarul cititorilor a scazut de la 676.000 la 617.000.

In luna decembrie a anului trecut, Romania Libera, un ziar cunoscut ca fiind mai degraba conservator, a intrat si el in jocul inserturilor. “Am lansat campania cu DVD pentru ziua de marti, pentru ca atunci aveam vanzari mai slabe si voiam sa ne triplam vanzarile pentru aceasta zi. Nu s-au triplat, dar s-au dublat. In ansamblu ne-au ajutat sa ramanem in linie dreapta. Daca nu am fi avut aceasta campanie, probabil am fi scazut cu 6%”, afirma Marilena Mantu, director la Societatea R, compania care editeaza ziarul Romania Libera.

In alegerea unei campanii cu DVD-uri au contat competitia, oferta primita de la furnizor, marketingul celorlalte ziare - publicul stiind deja ca ziarele dau astfel de inserturi, banii investiti in promovare au fost mai putini - si faptul ca DVD-urile contau ca o extensie a publicatiei “Timpul liber”, suplimentul de joi al cotidianului. Campania, in care s-au investit aproximativ doua milioane de euro, va tine pana la sfarsitul anului, cu exceptia lunilor iulie si august. “Toate firmele care fac asemenea campanii au eforturi financiare destul de mari, iar rata investitiei se vede peste ani. Noi speram ca macar 10% din cei ce cumpara ziarul in primul rand pentru DVD sa ramana cititori fideli si ca in 2009 veniturile din publicitatea pe campanii sa se majoreze cu 5-10%”, comenteaza directorul Societatii R.

Managerii de ziare din partea celor mai importante sase companii de publishing spun ca publicatiile vor continua sa vanda si fara inserturi sau premii, insa cifrele de vanzare ar fi mai mici.

Marilena Mantu crede ca in cazul in care ziarele nu ar mai oferi astfel de inserturi, vanzarile ar scadea cu procente intre 6 si 10%, campaniile cu insert avand rolul de a atrage mai ales cititorii tineri, care prefera sa se informeze pe internet sau de la televiziune.

Cat priveste tirajele, Cezar Batog, managing director la agentia OptiMedia, spune ca acestea cresc cu 15-20% pentru campaniile cu insert si cu aproximativ 50% pentru cele care ofera masini ca premii.

Desi in ultima jumatate de an campaniile au devenit mult mai vizibile decat in alti ani, inclusiv pentru cotidienele quality, Cosmina Noaghea afirma ca important este in cele din urma tot continutul. “Nu am viziunea ca marketingul ar invinge continutul. Atat timp cat publishingul este un business, investitiile in marketing trebuie sa se regaseasca in performantele produsului, iar publicatiile care nu au continut nu cred ca pot avea performante pe termen mediu si lung”, considera directorul companiei care editeaza cotidienele Ziarul Financiar, Gandul si ProSport.

In unele cazuri, concursurile sau inserturile au si rolul de a contracara eventualele pierderi de imagine rezultate din schimbari importante in managementul sau in componenta redactiei unui cotidian.

La Evenimentul Zilei, o astfel de schimbare a venit in ianuarie, atunci cand Emilia Sercan, sefa sectiei de investigatie (ziarul fiind cunoscut pentru anchetele sale), a plecat la grupul Realitatea Catavencu. A urmat demisia lui Razvan Ionescu, fost redactor-sef al ziarului (care in momentul de fata ocupa aceeasi functie la Cotidianul), si cea a redactorului-sef adjunct Grigore Cartianu, in prezent redactor-sef la Adevarul. La inceputul lunii mai, conducerea Ringier, compania care editeaza ziarul, a lansat “Ia-ti o Toyota pe zi de la EVZ”, o campanie care dureaza pana la inceputul lunii iulie si prin care compania ofera 32 de masini Toyota Yaris. Pentru ca pana acum nu au fost castigate decat doua masini, Ringier a hotarat sa ofere sansa de a se castiga doua masini zilnic. “Astfel de initiative au efect benefic asupra vanzarilor si a notorietatii brandului”, spune Marius Hagger, general manager al Ringier Romania.

Paginatie:

Urmărește Business Magazin

Am mai scris despre:
mass media,
ziare,
print,
vanzari,
publishing
/media-marketing/in-bazarul-cu-ziare-2751472
2751472
comments powered by Disqus

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.