Cum au trecut publicitarii prin criza

Postat la 22 septembrie 2009 36 afişări

Dupa ce anul trecut au castigat pe toate fronturile, in 2009 grupurile de comunicare au simtit pentru prima oara gustul amar al crizei. Gigantii industriei au discutat cu BUSINESS Magazin despre ce le-a adus acest an, cum isi gestioneaza pierderile si cat loc a mai ramas pentru orgolii, pe o piata in care imaginea e totul.

Ca se fac campanii pe TV, in presa scrisa sau pe internet, pentru grupurile de comunicare conteaza mai putin. Important este, mai intai de toate, sa fie bani. Pentru orice fel de campanie, in orice mediu. Si cum clientii cu dare de mana nu se mai gasesc pe toate drumurile, 2009 este un an brutal in ceea ce priveste competitia intre grupuri pentru a castiga clienti. "Industria comunicarii este de multi ani cea mai competitiva din Romania. In nicun alt domeniu nu concureaza cei mai mari jucatori internationali ai planetei", spune Zoltan Szigeti. In fiecare industrie sunt doi, trei, patru jucatori multinationali mari, dar in publicitate sunt toti, 15-20 de companii multinationale, ale celor mai mari grupuri din lume.

Acestora li se adauga jucatori locali semnificativi, care uneori reusesc chiar sa surclaseze toate multinationalele. "Asadar, competitia din publicitate a fost dintotdeauna mai aspra decat in alte domenii, iar anul 2009 n-a adus schimbari majore", rezuma presedintele The Group.

Competitia despre care vorbeste Szigeti se refera in prmul rand la largirea portofoliului de clienti noi, care a fost insa dublata de eforturile pentru mentinerea clientilor vechi. "Am avut parte de realinieri dureroase anul acesta - Coca-Cola, Vodafone, Carrefour (contul Carrefour a fost preluat de Publicis, in urma realinierii la nivel global - n.red.), dar am si castigat unul dintre cei mai mari investitori in publicitate de anul acesta, contul Cosmote", spune Manuela Necula, managerul local al grupului Ogily&Mather, care anul trecut a avut afaceri de peste 100 de milioane de euro.

Daca pentru o agentie mare astfel de realinieri pot fi, in cele din urma, compensate cu alte conturi, pentru agentiile micute ele pot insemna sfarsitul afacerii. "Cu siguranta vor disparea divizii si chiar companii", prevede Zoltan Szigeti. Mai mult, se contureaza o noua tendinta: daca pana recent tendinta de nisare a businessului de comunicare a dus la dezvoltarea unui numar foarte mare de agentii ultraspecializate, criza readuce in atentie modelul agentiei full service, al business-ului concentrat, apreciaza Szigeti. In acest sens, pesedintele The Group spune ca prospecteaza in continuare piata pentru a cumpara agentii specializate.

Potrivit lui Stefan Iordache, directorul general al Leo Burnett Romania, businessul acestor agentii va fi impartit echitabil, ca si pana acum, intre diviziile de media si restul. "Datorita sumelor si volumelor mari care se ruleaza in acest segment, media vor avea in continuare cea mai mare pondere in afacerile agentiilor, urmate de creatie, publicitatea interactiva si diviziile de PR. Oricum, pe toate fronturile va trebui sa ne luptam de doua ori mai mult decat pana acum pentru a castiga clienti". Anul acesta, in portofoliul Leo Burnett au intrat doi clienti importanti - Adevarul Holding si asiguratoul Groupama, a carui lansare oficiala va avea loc la sfarsitul acestei luni.

In acest moment, despre 2010 se vorbeste in termeni foarte retinuti - daca va fi anul in care vom vedea prima raza de lumina sau care va aduce sfarsitul lumii asa cum o stim, daca vor creste bugetele de publicitate sau nu, daca vom vedea o alta fata a comunicarii comerciale, inca nimeni nu stie. Nimeni nu pare inta linistit, pentru ca dependenta grupurilor de comunicare de clientii lor este totala: pana cand acestia nu vor reveni pe linia de plutire, situatia ramane la fel de incerta.

Paginatie:

Urmărește Business Magazin

/media-marketing/cum-au-trecut-publicitarii-prin-criza-4911299
4911299
comments powered by Disqus

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.