Rolul roşiilor româneşti în afacerile retailerului german Lidl

Autor: Georgiana Călin Postat la 10 iulie 2017 2780 afişări

În vremuri de răscruce pentru micul fermier român, când legumele şi fructele tradiţionale se luptă cu produsele importate pentru supremaţia pe rafturile supermarketurilor, un soi de tomate autohtone a atras atenţia unuia dintre marii retaileri din România. Care este rolul roşiilor Buzău1600 în strategia companiei germane Lidl în România?

Implementarea acestei prime etape a proiectului a durat aproape un an. Mai exact, în vara anului trecut, în urma unor vizite făcute unor producători locali de roşii, s-a constatat că printre culturile lor se regăseau şi tomate din soiuri tradiţionale, cultivate pentru uz intern. Odată selectat soiul de roşii Buzău1600, răsadurile au fost crescute de Staţiunea de Cercetare Dezvoltare Legumicultură Buzău şi, ulterior, cultivate de şase fermieri locali parteneri, atât în spaţiu protejat, cât şi în câmp deschis. „Proiectul «Cultivat în România, specific românesc» ne oferă oportunitatea de a le oferi clienţilor gustul autentic românesc al legumelor şi fructelor, prin readucerea la viaţă a unor soiuri locale, pe care consumatorii au posibilitatea să le redescopere după mult timp”, spune Marco Giudici.

În acest sens, obiectivul companiei stabilite pentru acest proiect este de a revitaliza cât mai multe soiuri autentice româneşti şi de a extinde numărul producătorilor locali care le sunt furnizori de legume şi fructe astfel încât, în sezon, toată marfa care poate fi cultivată în România să provină exclusiv de la producători locali. Cât despre readucerea soiului de roşii Buzău1600 pe rafturile magazinelor, aceasta este doar o primă etapă a proiectului „Cultivat în România, specific românesc”. „Ne propunem ca la sfârşitul acestui an agricol să aducem în magazinele noastre şi un soi de ceapă roşie, autentic românesc, ceapa roşie de Buzău”, ţine să precizeze Marco Giudici.

Proiectul „Cultivat în România, specific românesc” s-a dezvoltat în ultimii ani prin acţiuni dedicate exclusiv producătorilor locali, iar cel mai important aspect pe care Lidl mizează în această ecuaţie este  respectarea standardelor de calitate expuse anterior. „Ne dorim să colaborăm cu cât mai mulţi furnizori locali şi să readucem românilor gustul produselor de altă dată, prin proiecte care să ofere oportunităţi, dar şi soluţii”, precizează Marco Giudici. De aceea compania oferă producătorilor locali oportunitatea de a se certifica la standardele internaţionale Global G.A.P. de siguranţă alimentară şi calitate, cu scopul de a deveni furnizori ai companiei.

Global G.A.P. este un standard utilizat în peste 80 de ţări, recunoscut pentru producţia global agricolă, al cărui scop este de a transforma producţia agricolă într-una sustenabilă, în avantajul fermierilor, retailerilor şi consumatorilor. Iar demersurile de a susţine producătorii locali încep încă de la momentul de stabilire a normelor de colaborare, deoarece „ne propunem să lucrăm cu partenerii noştri prin contracte ferme pe întregul sezon, să achiziţionăm cantităţile de care avem nevoie din timp, astfel încât producătorii să se concentreze doar pe asigurarea calităţii produselor şi nu pe grija de a asigura piaţă de desfacere pentru marfa lor”, adaugă Marco Giudici. Lidl oferă producătorilor locali acces la un pachet total de informaţii, know-how şi oportunităţi, de la cursuri de dezvoltare, standarde de calitate şi până la sesiuni de consultanţă şi asigurarea unei pieţe de desfacere. 

Pe de altă parte, parteneriatul cu Lidl le asigură fermierilor locali trasabilitatea mărfii şi siguranţa alimentară a produselor lor, atât timp cât respectă recomandările experţilor de la USAMVB, care prin vizite constante în teren, sesiuni de consultanţă şi feedback pe rezultatele obţinute îi pot ajuta să se dezvolte. Mai mult, compania îşi propune să-i propulseze pe fermierii locali şi pe pieţele externe, precum Bulgaria, Grecia, Ungaria, Cehia şi alte ţări către care Lidl exportă deja produse din România. 

După şase ani de prezenţă pe piaţa din România, Lidl a depăşit numărul de 200 de furnizori dintre producătorii locali, „care ne sprijină în demersurile noastre sustenabile de a garanta creşterea prezenţei produselor locale la raft”, declară Marco Giudici; el nu precizează valoarea sau cantitatea de produse cultivate local din întregul segment de fructe şi legume al Lidl, ci precizează doar faptul că multe dintre acestea provin de la producători locali. „Trebuie să recunoaştem că producţia românească este un reper al calităţii la nivel internaţional, iar noi ne dorim să putem contribui direct la creşterea vizibilităţii acestor produse, dar şi la asigurarea unui consum de calitate din partea românilor”, precizează acesta.

În fiecare an Lidl exportă produse româneşti în valoare de peste 20 de milioane de euro, de la produse de îngrijire personală, la bere sau zacuscă, acestea ajungând pe rafturile magazinelor Lidl din străinătate. „Parteneriatul pe care îl avem cu USAMVB ne susţine în acest sens, oferindu-ne posibilitatea de a ne extinde aria de selecţie a producătorilor locali, ale căror produse ajung nu doar pe rafturile celor peste 200 de magazine Lidl din ţară, dar şi pe ale celor din alte ţări europene.

 De exemplu, chiar în luna iulie vom exporta în Cehia pepeni verzi de origine românească”, spune Marco Giudici. Lidl este şi primul retailer care a introdus în magazine un întreg sortiment de legume şi fructe bio, pentru care a încheiat un parteneriat de colaborare cu un producător certificat ecologic din România. „Desigur, avem în vedere o colaborare mult mai generoasă pe acest segment, iar parteneriatul strategic pe care îl avem împreună cu universitatea poate contribui la această extindere”, adaugă Marco Giudici.

Paginatie:

Urmărește Business Magazin

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.