Părintele avocaturii de business

Autor: Ioana Matei Postat la 12 decembrie 2016 3254 afişări

La vremea respectivă, îşi construiseră deja un nume pe piaţa locală avocaţi precum Călin Zamfirescu (actuala casă de avocatură Zamfirescu Racoţi & Partners), Ion Nestor (NNDKP), Gheorghe Florea (Florea Gheorghe şi Asociaţii) şi Valeriu Stoica (fondatorul Stoica şi Asociaţii). Primul client pe care l-a avut casa de avocatură înfiinţată de Gheorghe Muşat fost banca franceză Société Générale, în februarie 1990.

Aceasta a fost urmată la scurt timp de Renault, Ciments Français, Bouygues, American International Group (A.I.G.), AT&T, Shell. Clienţii au continuat să vină, iar în decursul următorilor trei-patru ani firma a ajuns la un portofoliu format din peste 100 de companii multinaţionale. Potrivit unui interviu acordat anterior, concomitent cu extinderea portofoliului, firma şi-a extins şi birourile: activitatea a început într-o garsonieră închiriată, în zona Piaţa Victoriei, după care Muşat a cumpărat un apartament cu patru camere, iar mai apoi apartamentele de pe un etaj întreg din zona Titulescu. 

Din rândul celor mai importante proiecte de care îşi aduce aminte fac parte cele din prima perioadă de activitate, precum proiectul investiţional Shell, care a fost de altfel şi primul contract de explorare petrolieră încheiat de România cu un investitor străin,  proiectul investiţional Ciments Francais/Romcim – prima societate mixtă postdecembristă, dosarul Société Générale vs. BNR (primul mare dosar fiscal postdecembrist), proiectul imobiliar Bouygues (hotel Sofitel şi cartierul francez – primul proiect imobiliar din România). Lista continuă, proiectele importante fiind numeroase. „Sintetizând, aş spune că au fost puţine proiecte sau tranzacţii majore la care Muşat & Asociaţii să nu fi participat ca avocaţi ai uneia din părţi.” La capitolul tranzacţii aminteşte de achiziţia grupului Europharm de către Glaxo Smithkline Beecham – prima mare achiziţie privată din România, achiziţia grupului Tofan de către Michelin, achiziţia Banc Post de către GE Capital, achiziţia Băncii Agricole de către Raiffeisen Bank, a companiei Sidex Galaţi de către Mittal Steel.

În prezent, clientela Muşat & Asociaţii este formată, în principal, din clienţi companii comerciale, majoritatea multinaţionale şi investitori străini. „Din păcate, clientela română este încă minoritară şi asta pentru că la noi, la români, există încă mentalitatea potrivit căreia avocatul este precum medicul: mergi la avocat ca la medic, doar atunci când te doare. Mentalitate întâlnită la mai mulţi oameni de afaceri, politicieni sau persoane din guvern şi alte instituţii ale statului”. Consideră că rolul firmelor de avocaţi nu este încă apreciat cum se cuvine de către clienţii români, „deşi practica a dovedit că alegerea avocatului potrivit poate face diferenţa între succesul sau eşecul în afaceri, mai ales într-o ţară ca România, unde disciplina contractuală şi, în general, conduita în afaceri lasă de dorit”. 

Din experienţa sa, mulţi oameni de afaceri români nu apreciază şi nu sunt conştienţi de beneficiul serviciului avocaţial, inclusiv sub aspect profilactic. „Spre exemplu, dacă luaţi topul celor mai prosperi oameni de afaceri din România, veţi afla că foarte puţini dintre ei lucrează cu firme de avocaţi. Dar şi la nivel guvernamental se întâmplă acelaşi lucru. Nu ne rămâne decât să sperăm că oamenii de afaceri şi guvernanţii români vor ajunge să înţeleagă că beneficiile aduse de avocaţi sunt infinit mai mari decât costurile avocaţiale.”

Atrage atenţia asupra faptului că mai toate contractele încheiate de societăţile cu capital de stat cu parteneri externi sunt păguboase sau ajung în justiţie, de multe ori, din lipsa unor servicii de avocatură necesare: „Este o realitate că multe tranzacţii locale sunt derulate fără asistenţă avocaţială de specialitate şi mă refer îndeosebi la tranzacţiile încheiate de firmele româneşti.” Avocatul oferă ca exemplu contractele de privatizare încheiate de AVAS sau contractele încheiate de CNADNR sau de CFR de pe urma cărora statul român s-a ales cu pagube imense şi cu zeci de procese în justiţie. „Asistenţa juridică din partea unor firme experimentate de avocaţi ar fi cu atât mai necesară cu cât mai multe din legile noastre au formulări confuze, încâlcite, lipsite de claritate, fapt care îngreunează interpretarea corectă a legii. Nu este un secret că legile noastre sunt redactate de oameni fără pregătire juridică de specialitate, iar asta se vede în lipsa de claritate şi coerenţă a textului, care abundă în formulări alambicate, interpretabile de multe ori şi greu de descifrat.” Anomalia observată de Gherghe Muşat este că entităţi de stat, mari companii naţionale, încheie contracte de zeci şi sute de milioane de euro fără a apela la avocaţi experimentaţi şi la firme de avocatură cu expertiză corespunzătoare, capabile să le protejeze interesele în astfel de situaţii, iar atunci când totuşi apelează la avocaţi, se adresează unor cabinete minuscule, „iar selecţia se face pe criteriul preţul cel mai mic”.

Din perspectiva resurselor umane, Gheorghe Muşat povesteşte că, la momentul formării firmei, în 1990, a pornit la drum cu patru avocaţi, iar numărul acestora a crescut constant: a ajuns la 50 de avocaţi în 2000, la 70 în 2005, pentru ca în 2015 să ajungă la 100, la care se adaugă alţi 60 de angajaţi în alte domenii. „Nu este exclus să creştem în continuare, deşi cred că pentru piaţa avocaţială din România apogeul este o firmă de 100 de avocaţi. Mai departe este o chestiune de expertiză, performanţă şi excelenţă avocaţială.”

Criteriile de selecţie a noilor angajaţi se axează pe alegerea celor mai buni oameni de pe piaţă. „Nu doar fiindcă ei vin către noi, datorită reputaţiei noastre şi posibilităţilor de carieră pe care le oferim, dar tinerii avocaţi ştiu că la noi există întotdeauna o uşă deschisă pentru cei buni”, spune Gheorghe Muşat, care oferă ca argument istoria firmei. Este cunoscut că, de-a lungul timpului, la Muşat & Asociaţii s-au format sute de avocaţi, majoritatea veniţi de pe băncile facultăţii. Mulţi dintre ei au devenit nume prestigioase ale avocaturii de afaceri din România sau ocupă poziţii importante la cunoscute firme de avocaţi – exemplele sunt multe şi binecunoscute.

Paginatie:

Urmărește Business Magazin

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.