Paletul, unitatea de măsură a capitalismului

Autor: Florin Casota Postat la 13 noiembrie 2017 1968 afişări

Indiferent de industrie, paleţii sunt indispensabili în transportul mărfurilor de la producţie la distribuţie, de pe un continent pe altul, de la producător la vânzător, de la o companie la alta.

Conectarea la Europa de Vest prin autostrăzi a contribuit decisiv la decizia unor companii precum Takata, Hella, Continental sau Delphi de a investi în judeţele din vestul ţării. Tot infrastructura a atras investitori şi în zona de nord-vest, acolo unde soldul investiţiilor străine directe a ajuns la 4,1 mld. euro anul trecut faţă de numai 1,9 mld. euro în urmă cu un deceniu, potrivit Ziarul Financiar. „Nu este simplu, ne lovim şi noi de toate greutăţile legate de infrastructură, fapt incontestabil, dar în pofida aspectelor negative reuşim să livrăm la timp şi în siguranţă”, spune Ionescu, care, ca toţi oamenii de afaceri care lucrează în domeniu, şi-ar dori să vadă ţara străbătută de autostrăzi.

Economia României trece printr-o perioadă foarte bună, este fruntaşă la capitolul creştere în Europa, iar asta face ca tot mai mulţi antreprenori să-şi încerce norocul în business, mai ales în domeniul transporturilor de mărfuri. Conform Registrului Comerţului, numărul de firme înfiinţate pentru transport rutier de mărfuri este în plină creştere; 2016 a fost maximul istoric, cu peste 3.800 companii înfiinţate, depăşind recordul înregistrat în 2008. În acest context, Danor Ionescu se aşteaptă deopotrivă la oportunităţi de creştere, dar şi dificultăţi. „Preferinţa retailerilor pentru stocuri diminuate, tendinţa clienţilor de a-şi optimiza costurile, dezvoltarea comerţului online, pe acestea le putem încadra la categoria oportunităţi. Pe de altă parte, dificultăţile sunt legate de infrastructură, de creşterea preţurilor la carburanţi, la asigurări; nici tensiunile din mediul politic nu ajută la dezvoltarea mediului de afaceri”, spune şeful Pall-Ex România.

Creşterea economică şi investiţiile semnificative în parcul naţional auto de marfă au dus piaţa transporturilor la un nivel istoric, depăşind anul trecut graniţa de 10 miliarde de euro. Peste 34.000 de firme cu 156.000 de angajaţi asigură, în prezent, transportul de marfă în ţară şi în străinătate, potrivit unei analize a KeysFin. „Piaţa de transport şi logistică este într-o dezvoltare accelerată. Apar jucători noi, se fac investiţii importante, deoarece există o mare cerere în piaţă pentru acest tip de servicii, pentru spaţii de depozitare şi logistice”, potrivit raportului.

Conform studiului menţionat anterior, piaţa transporturilor din România este extrem de fragmentată, neexistând nicio companie care să deţină o cotă importantă. Cel mai important transportator, judecând după cifra de afaceri, este Aquila, firmă prahoveană care a raportat în 2016 afaceri de 797,9 milioane de lei. Societatea, înfiinţată în 1994, avea anul trecut o cotă de piaţă de 1,7%, active de 353,5 milioane lei şi 2183 de angajaţi. Locul secund din piaţa transporturilor este ocupat de Carrion Expedition, cu afaceri de 646,7 milioane de lei şi un profit net de 20 milioane lei. Având o cotă de piaţă estimată la 1,4%, firma clujeană înfiinţată în 2009 raporta active de 438,6 mil.lei şi 2024 de angajaţi.

Creşterea domeniului este vizibilă atât în cazul numărului de angajaţi, cât şi a rulajelor din 2016 comparativ cu anul 2015. Numărul de angajaţi din domeniu a ajuns la peste 129 mii persoane, susţine studiul realizat de Creditinfo România, firmă de credit risk management. De asemenea, creşterea se observă şi în cazul vânzărilor, acestea ajungând în anul 2016 la aproximativ 35 milarde lei, de la 33 milarde lei în anul 2015.

Dacă în 2015 o companie din domeniul transportului rutier de mărfuri obţinea în medie o cifră de afaceri de 1,13 milioane lei, în 2016 încasările au crescut sensibil, ajungând la o medie de 1,18 milioane lei. Profitul mediu înregistrat de aceste companii a scăzut cu 7.000 de lei, de la aproximativ 62.000 lei la 55.000 lei, potrivit Creditinfo România.

„Chiar dacă s-a ieftinit combustibilul şi ne aşteptam la creşterea profitului, impactul creat de creşterea salariului minim din mai 2016 a făcut ca acesta să scadă. Este interesant de văzut ce se va întâmpla cu acest sector în 2017 când, pe lângă o nouă creştere a salariului minim spre final de an, s-a scumpit şi combustibilul”, este de părere Aurimas Kacinskas, CEO al Creditinfo România.

Şeful Pall-Ex România şi-a început cariera în domeniu „pe vremea când nu exista logistică în sensul modern”. Aşadar, el, ca şi alţii din domeniu, au fost nevoiţi să înveţe de la companiile din Occident „dar şi să construim de la zero şi să aplicăm local chiar mai bine decât originalul. În ţară nu aveam de la cine să învăţăm şi multe lucruri le-am «descoperit» singuri prin încercări şi erori inevitabile. Erori despre care spune că e bine să te loveşti, pentru că altfel nu înveţi”. Un lucru pe care nu-l ştia când era tânăr dar pe care îl apreciază este faptul că nimic de valoare nu se poate face fără muncă şi sacrificiu. „Nu poţi să te repezi să culegi fructele fără să fi săpat, sădit şi îngrijit un pom.”

Paginatie:

Urmărește Business Magazin

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.