O lume fara criza

Postat la 23 iunie 2009 35 afişări

Economia mondiala duduie. Ungaria este cea mai mare putere economica, avand un produs intern brut dublu fata de SUA, iar Romania este din acest punct de vedere la acelasi nivel cu Marea Britanie. Nu e o gluma, se intampla in lumea virtuala eRepublik, finantata recent de un fond de investitii din Franta cu doua milioane de euro. Bani cat se poate de reali.

Pentru comparatie, Second Life, lumea virtuala dezvoltata de Linden Research Inc., genereaza cea mai mare parte a incasarilor sale de la utilizatori, desi accesul este gratuit. Pentru a-si putea crea o identitate online si a o dezvolta, oamenii cumpara cu bani reali “linden dolari”, moneda nationala a lumii online, valoarea schimburilor valutare ridicandu-se anul trecut la peste 70 de milioane de euro intr-o singura luna (suma in care sunt inclusi si banii castigati online si convertiti in monede reale), in timp ce tranzactiile realizate intre cetateni s-au cifrat la 25 mil. euro. De castigat are atat compania - fiindca incasarile sale inseamna diferenta dintre banii reali cumparati, respectiv vanduti de companie in schimbul monedei nationale a lumii virtuale -, dar si utilizatorii. In luna februarie a acestui an, aproximativ 64.000 de cetateni ai Second Life au inregistrat profit din prezenta lor online, desi pentru cea mai mare parte dintre ei suma nu a depasit cateva zeci de euro. Numai 233 de cetateni a lumii virtuale au inregistrat in aceeasi perioada un profit mai mare de 3.500 de euro.

Cand a inceput sa puna pe hartie planurile sale pentru o lume virtuala, George Lemnaru avea “ceva experienta de antreprenor, un nivel minim de cunostinte tehnice si grafice, dar conceptul de baza a fost o forma rudimentara a jocului de acum”. In esenta, ideea lui a fost sa permita oricui sa se implice in activitati politice, militare sau economice si sa incerce efectele pe care le-ar putea avea diferite decizii de administrare a unei companii, de aplicare a unor politici sau de lansare a unui atac militar. eRepublik este un simulator, iar Lemnaru remarca faptul ca unii au invatat aici multe despre ce inseamna inflatie, regulile cererii si ofertei sau ce inseamna o promisiune politica irealizabila.

Pare totusi destul de ciudat cand persoane complet nefamiliarizate cu eRepublik surprind discutii de genul “Maine voi candida pentru Congresul SUA. Liderul Partidului Democrat ma sustine” sau “Daca Romania continua sa atace Ungaria, va pierde multe resurse”. Totusi, astfel de situatii sunt destul de frecvente, dupa cum spune Lemnaru; cetatenii virtuali organizeaza periodic intalniri in lumea reala unde continua sa discute strategii si probleme din joc. “Cu ocazia unei intalniri in Romania, la scurt timp dupa ce romanii cucerisera Kievul si Budapesta, presedintele de atunci al tarii si-a facut aparitia cu trei ceasuri la mana, cu fusul orar al fiecaruia dintre orasele cucerite”, povesteste antreprenorul.

In ultimul timp, activitatea militara a devenit foarte intensa, din cauza luptei dintre cele doua aliante din eRepublik - Atlantis (SUA, Spania, Polonia, Suedia si Romania) si Peace (Indonezia, Ungaria, Italia, Brazilia si Iran). In urma cu cateva saptamani a pornit o invazie a Asiei, condusa din Romania, insa conflictul s-a soldat cu dezmembrarea Atlantis, din cauza lipsei de coordonare.

“Cele doua milioane de euro obtinute de la AGF Private Equity vor fi folosite pe parcursul urmatoarelor 12 luni pentru dezvoltarea mai in detaliu a fiecarei componente a jocului”, justifica Alexis Bonte de ce a fost nevoie de fonduri atat de mari pentru o platforma care s-a extins in ultimii doi ani cu investitii de aproximativ 750.000 de euro. “In acest moment, jocul reprezinta numai 25% din ce va rezulta in urma investitiilor. Peste cinci ani ar putea ajunge World of Warcraft-ul lumilor virtuale”, crede Bonte. Din punct de vedere militar, eRepublik va integra un sistem de lupta mult mai tacticizat, in timp ce in politica, Lemnaru vrea sa dezvolte mai multe tipuri de administratii particularizate pentru fiecare dintre cele 60 de tari din joc, astfel incat monarhia sau dictatura sa fie optiuni pentru democratiile semiparlamentare existente acum.

In ce priveste latura economica, cea mai mare schimbare va fi aceea ca firmele vor putea sa dezvolte propriile produse, in timp ce in versiunea actuala exista doar o gama standard de produse pentru fiecare domeniu. Iar de acest aspect se leaga si planurile viitoare de monetizare. Momentan, singura forma prin care eRepublik genereaza venituri este vanzarea de galbeni, principala resursa monetara din lumea virtuala. Cetatenii au posibilitatea sa cumpere bani o singura data pe saptamana, in pachete de 5, 20, 40 si 80 de galbeni, in schimbul sumelor de 3, respectiv 10, 25 si 60 de euro, pentru un cetatean angajat intr-o companie 5 galbeni fiind suficienti pentru hrana necesara timp de o saptamana. Un posibil model de business ar putea fi legat de publicitatea online, actionarii mizand nu pe reclamele afisate pe site, ci pe posibilitatea de a incasa venituri de la companiile interesate sa-si promoveze produsele in interiorul jocului. “Internetul romanesc inca este o piata foarte mica, dar loc de crestere este, in special pe baza publicitatii online”, apreciaza Bonte, refuzand insa sa dea detalii despre incasarile curente din joc sau despre sumele tranzactionate in randul cetatenilor. Astfel de informatii sunt publice in cazul altor lumi virtuale: in jur de 400 de milioane de euro pe an in Second Life si cateva sute de milioane anual in cazul Planet Calypso, o lume online dezvoltata de suedezii de la MindArk.

George Lemnaru: "Nu simtim nevoia lansarii unei interfete grafice tridimensionale pentru eRepublik"

Paginatie:

Urmărește Business Magazin

/cover-story/o-lume-fara-criza-4592039
4592039
comments powered by Disqus

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.