Marii afacerişti români pe care criza i-a măturat sau i-a îmbogăţit

Autor: Iuliana Roibu Postat la 30 septembrie 2013 27044 afişări

Valul de criză economică început în urmă cu cinci ani a cernut oamenii de afaceri care făceau agenda zilei în anii de creştere accelerată. Unii au devenit mai agresivi ca niciodată, alţii au intrat într-o etapă de conservare, iar alţii au dispărut.

3. Menţinerea în criză, sport de performanţă

Cu o privire la zecile de mii de dosare de insolvenţă, cu o alta la băncile care refuză creditarea, cu gândul la măsurile luate de guvern şi la încasările de la sfârşitul fiecărei zile, cei mai mulţi antreprenori români au supravieţuit crizei. Nu a fost deloc uşor, spun acum oamenii de afaceri care au reuşit, cu mici plusuri sau minusuri, să se menţină la acelaşi nivel ca în urmă cu cinci ani.

În aproape orice weekend din ultimii ani când am mers la cumpărături în Băneasa, l-am văzut pe Dan Şucu fie în magazinul Mobexpert, fie afară vorbind cu angajaţii, fie vorbind la telefon pe unul dintre şezlongurile expuse afară în cadrul colecţiei de grădină. „Înainte eram preocupaţi să producem pentru a putea acoperi cererea, azi suntem mult mai atenţi la nevoia reală a clientului“, spune Dan Şucu, proprietarul reţelei de magazine de mobilă Mobexpert. Grupul Mobexpert, fondat în 1993, operează o reţea de 32 de magazine şi hipermagazine, cu o suprafaţă de expunere de peste 110.000 mp, dar şi şapte fabrici în patru centre de producţie deschise în Bucureşti, Dej, Târgu‑Mureş şi Suceava. În primele patru luni ale acestui an, vânzările grupului au crescut cu 12% (în lei), iar omul de afaceri spune că Mobexpert este acum cu 25-27% sub nivelul anului 2008. Soluţiile pentru creşterea afacerilor sunt, din punctul de vedere al omului de afaceri, noile linii de business, precum saltelele, mobilierul de grădină sau terasele. „Compania pe care o conduc astăzi arată net mai bine decât în 2008 din punctul de vedere al nivelul de implicare al oamenilor, al nivelului de cunoaştere.“

Omul de afaceri a aflat din vizitele în magazinele sale şi nu numai că oamenii sunt acum mult mai atenţi la valoarea pe care o primesc în schimbul banilor lor: „Sunt mai pretenţioşi şi, contrar opiniei generale, foarte atenţi la tendinţe şi la ceea ce este nou. Petrec mult mai mult timp acasă sau împreună cu familiile şi caută să îşi creeze un mediu cât se poate de confortabil şi de calitate“.

Cu toate acestea, omul de afaceri consideră că relaţia cu clienţii nu este cea mai dificilă. Problemele apar în relaţia cu autorităţile guvernamentale şi cu băncile care este, deja istoric, una din ce în ce mai grea: „Cred că vom putea vedea o creştere economică serioasă doar dacă se va relua consumul. Iar acest lucru nu este posibil atâta timp cât băncile îşi conservă marjele foarte mari de dobândă şi cât povara fiscală asupra populaţiei active nu scade. Nu putem avea o economie sănătoasă cu o forţă de muncă împovărată“.

În opinia lui Dan Şucu, criza va mai ţine „cât hotărâm noi că va ţine“, iar până când guvernul nu va lua o decizie serioasă de reducere a TVA şi de micşorare a poverii fiscale puse în spatele forţei active, va considera că trăieşte în criză. „Din punctul meu de vedere, climatul economic general este mai advers decât a fost vreodată. Nu există nicio îmbunătăţire, dar asta nu înseamnă că noi nu putem progresa.“ Pentru 2013, Dan Şucu a bugetat o cifră de afaceri de 120 de milioane de euro, în creştere cu 6% faţă de anul trecut.

Paginatie:

Urmărește Business Magazin

/cover-story/marii-afaceristi-romani-pe-care-criza-i-a-maturat-sau-i-a-imbogatit-11420708
11420708
comments powered by Disqus

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.