Lecţii de management pentru o piaţă care nu şi-a oprit căderea

Autor: Razvan Muresan Postat la 28 octombrie 2012 388 afişări

Dana Cortina, cea mai puternică femeie de pe piaţa auto locală, explică felul în care poţi să faci business cu maşini chiar dacă vânzările au ajuns la nivelul anului 2000: un scenariu pe care puţini şi-l imaginau în anii de boom economic, o experienţă de zece ori mai utilă decât cea a managementului în vremuri însorite.

Dacă în 2007 Porsche Inter Auto avea o cotă de piaţă de 3%, astăzi cei cinci dealeri grupează 6,8% din volumul vândut din piaţă şi 30% din totalul vânzărilor brandurilor grupului la nivel naţional (restul de 70% se împarte între ceilalţi 70 de dealeri autorizaţi). De când a venit criza, calitatea serviciilor e prima pe agenda managerului, întrucât combinaţia dintre preţ şi acest indicator e cea care face clientul, tot mai rar, să ia decizia de cumpărare. Totodată, viteza de decizie la nivel de conducere a crescut semnificativ, iar asta o face să se simtă mai puternică din punct de vedere profesional. Ca pentru orice manager, cea mai grea decizie luată în ultimii ani se leagă de renunţarea la angajaţii cărora le lipsea obiectul muncii - "nu mă refer la cei neperformanţi, dar când ai zece oameni care vindeau şi nu mai ai clienţi cineva trebuie să plece".

Tot la capitolul resurse umane, punctează că prima linie de management e aceeaşi, ceea ce e "vital" pentru stabilitatea deciziilor, iar media de vârstă se află sub pragul de 30 de ani, "importantă pentru flexibilitate".Dacă în vremurile în care ajuta la construcţia firmei o prindea chiar noaptea la serviciu, anii de criză nu diferă foarte mult, deşi în timpul alocat muncii nu o mai prinde atât de des întunericul - "a fost complet anormal, am pus pe picioare compania, a crescut fantastic şi apoi piaţa s-a prăbuşit". Pe o piaţă în care să rezişti e tot mai dificil, Dana Cortina se mândreşte de dublarea cotei de piaţă şi acuză "simţul relativităţii cauzat de vremurile grele care vin şi care mă temperează".

ILUZIA LUMINIŢEI DE LA CAPĂTUL TUNELULUI

"Astăzi, dacă mai mişcă ceva în piaţa auto, se mişcă în Bucureşti. Sunt zone din Moldova unde banii celor care se întorc de la muncă din străinătate nu mai există", spune Dana Cortina. Cele trei scenarii propuse pentru anul 2012 includeau în cel mai bun caz o creştere de zece procente faţă de cifrele raportate anul trecut. 107.282 de maşini noi au fost înmatriculate în 2011, sub nivelul de 109.000 din 2002 şi mult sub recordul de 350.000 din 2007. După primele luni prognoza a fost revizuită la -13%, iar în prezent aşteptările realiste ţintesc o scădere de 25%. Dana Cortina arată cu degetul şi către diferenţa de ton a marilor constructori la nivel mondial care în 2012 nu se mai feresc să pronunţe cuvântul faliment, altădată ceva de neconceput pentru businessuri de miliarde de euro considerate a fi solide.

"Totdeauna există elemente naţionale, dar şi contextul internaţional are de-a face cu ce se întâmplă cu piaţa din România", spune managerul. Cât priveşte ţara noastră, zvonurile legate de taxa auto şi de numărul de unităţi casate prin programul Rabla sunt cele mai nocive pentru industrie - "nimeni nu ştie cum să se poziţioneze, iar cei care iau deciziile nu iau în calcul efectele pe care le-ar putea produce". Taxarea proprietarilor de autovehicule, pe care Guvernul se pregăteşte să o schimbe, a fost modificată de zece ori până în prezent sub presiunea producătorilor şi a Comisiei Europene, potrivit Mediafax, bulversându-i însă pe cumpărătorii şi aşa puţini, care au învăţat o lecţie: "Cumperi azi, te judeci cu statul mâine". Ca manager, Dana Cortina spune că în noua realitate economică strategiile se fac pe o zi, o săptămână, o lună, şase luni, pe seama lipsei de predictibilitate - "în fiecare zi trebuie să-ţi pui semne de întrebare ca să vezi dacă ce ai stabilit în urmă cu o zi mai este de actualitate".

În viziunea sa, anul electoral 2012 nu a fost un factor favorabil pentru industrie, dat fiind că cei mai mulţi clienţi au manifestat prudenţă, mai ales dacă luăm în calcul şi fluctuaţiile de curs valutar, cu stabilirea de record după record pentru cursul leu-euro. Tot la capitolul legislaţie, incertitudinea legată de taxarea sau nu a autovehiculelor second-hand a determinat lipsa unei guri de aer pentru industrie. România are în prezent circa 200 de maşini la mia de locuitori, faţă de 4-500 în Europa de Vest, iar vârsta medie a parcului auto este de 13 ani, faţă de sub zece ani, cât e media europeană.

"Comparaţia anului 2012 cu anul 2000 e una legată pur de cifre. Partea mai dramatică e aceea că am crezut cu toţii în creştere şi de fapt scădem cu o cincime", spune Dana Cortina. O problemă este şi aceea că e al cincilea an consecutiv cu semnul minus în faţă, iar perspectiva că scăderea se va opri lipseşte. "Am văzut luminiţa de la capătul tunelului la începutul anului, dar pentru 2013 şi 2014 nu o mai văd." Sunt toate şansele ca managerul să găsească plusul din 2015 al pieţei tot la cârma Porsche Inter Auto, dat fiind că nu se vede în altă industrie şi se simte ambiţionată de actualul context şi de concurenţa pe o piaţă tot mai mică.

Un punct rezistent constă în mărcile premium pe care le comercializează (în portofoliu se află branduri precum Porsche, Bentley sau Audi), care s-au dovedit a se vinde împotriva curentului astfel că, după o uşoară scădere, s-au menţinut pe plus. Adevărata diferenţă se va face şi la capitolul nişe, iar noi clienţi pot fi abordaţi mai ales pe segmentul flote. Service-ul înseamnă 25% din cifra de afaceri şi asigură aproape 100% din profitul companiei, de 3,77 mil. euro în 2011. Dana Cortina confirmă spusele colegilor săi din industrie, iar morala e că viitorul nu sună deloc bine: "Când zic că vor veni ani grei nu mă refer la vânzări, ci la unda de şoc a celor cinci ani de criză. Am reparat în service în aceşti ani maşinile pe care le-am vândut în anii de vârf, dar când acestea încep să iasă din uz, văd o problemă mare".

Paginatie:

Urmărește Business Magazin

Am mai scris despre:
management,
cădere,
Dana Cortina
/cover-story/lectii-de-management-pentru-o-piata-care-nu-si-a-oprit-caderea-10259330
10259330
comments powered by Disqus

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.