Lactalis preia Albalact. A căzut ultima redută românească din industria laptelui

Autor: Ioana Mihai-Andrei Postat la 01 februarie 2016 4221 afişări

DOI DIGIŢI, AN DE AN

Anul trecut, pe baza rezultatelor financiare raportate pentru 2014, Albalact a urcat pe cea mai înaltă treaptă a podiumului producătorilor de lactate, depăşind rezultatele financiare înregistrate de Danone România. Chiar dacă producătorul francez a revenit pe creştere în 2015, nici afacerea controlată de Raul Ciurtin n-a stat pe loc, ci a bifat plusuri, deci este de aşteptat ca ordinea pe podium să se păstreze în continuare. Albalact a înregistrat în 2014 o cifră de afaceri de 475 de milioane de lei, în creştere faţă de 2013 (423 milioane de lei), iar profitul a crescut şi el, ajungând la 12,3 milioane de lei, faţă de 8,4 milioane de lei în 2013. Cifra de afaceri a Danone, în schimb, a scăzut de la 481 milioane de lei în 2013 la 456 de milioane de lei anul trecut, iar pierderile raportate au crescut, de la 5 milioane de lei la 16 milioane de lei, în acelaşi interval. În primul semestru al anului trecut, Danone a realizat o cifră de afaceri de 230 de milioane de lei, în scădere cu 1,6% faţă de perioada similară a anului anterior; a raportat însă un profit net de 13,8 milioane de lei. Albalact şi-a continuat creşterea, plusul estimat pentru 2015 fiind ceea ce Stephane Batoux, directorul general al Albalact, numea anul trecut high single digit, adică un procent apropiat de 10%.

Albalact este singura afacere controlată de investitori români în topul producătorilor din industria laptelui; francezi, greci şi nemţi, adică Danone, Friesland Campina, Fabrica de Lapte Braşov, Delaco, Hochland, Dorna, Covalact, deţin felii importante din această industrie, abia pe locurile nouă şi zece, în funcţie de cifra de afaceri mai aflându-se afaceri locale (Simultan şi Lactag).

Poate că bătălia cu Danone a fost aprigă, dar nici anii anteriori nu au fost lipsiţi de tensiuni. În ciuda scăderilor de consum, compania cu sediul la Alba Iulia a bifat an de an plusuri ale vânzărilor, iar în anii de boom Albalact a avut rate de creştere mai mari decât ale pieţei. Când piaţa creştea zdravăn – în 2006 industria a crescut cu o treime – compania a avut un avans de 70% al vânzărilor.

Şi chiar dacă la 27 de ani, când s-a apucat de afaceri, nu avea cunoştinţe de business, antreprenorul a condus firma pe locul fruntaş în industrie, iar acum monetizează eforturile sale. În primul interviu acordat Business Magazin, în 2007, Raul Ciurtin povestea că era medic stagiar la Baia Mare când tatăl său, Petru Ciurtin, a cumpărat pachetul majoritar de acţiuni de la Albalact, iar despre abandonarea meseriei de medic în favoarea unei cariere în afaceri Ciurtin spunea că a fost cea mai dificilă decizie din viaţa sa, pentru că „nu ştii niciodată dacă va fi un loz câştigător sau nu“. În materialul de copertă din acel an, antreprenorul spunea că primul credit, contractat la finalul anului 1999, a fost o adevărată aventură. „Nu voiam o sumă foarte mare de bani, dar fabrica era privatizată doar de 2-3 luni şi băncile o vedeau drept o companie de stat, cu un picior în groapă. Lucru care era aproape pe jumătate adevărat“. În cele din urmă au obţinut creditul, pentru că Petru Ciurtin mai avea o afacere, prosperă la acea vreme, în domeniul porţelanului artistic, Roceram. A durat doi ani până a reuşit să echilibreze firma, „din punctul de vedere al cantităţii minime de lapte ce intra în fabrică, pentru a atinge pragul de profitabilitate“, dar şi în ce priveşte tehnologia. În primii doi ani, admite Ciurtin, „nu prea ştiam ce fac“: lupta doar să ţină compania pe linia de plutire. „Am fost însă foarte implicat şi mi-am dorit foarte mult să reuşesc.“

A căpătat experienţă în afaceri „pas cu pas, văzând şi făcând, uneori greşind“. „Am avut flerul de a alege oamenii potriviţi la momentul potrivit. Ca proaspăt medic învăţam să scriu reţete, ca antreprenor am învăţat că o afacere reuşită nu se bazează pe reţete. Am reuşit să aduc compania unde este astăzi pentru că am avut curajul să merg mereu mai departe. De fiecare dată când am avut un scop, un obiectiv pe care l-am atins, mi-am ales altul şi mai ambiţios. Am avut curajul să investesc, să inovez înaintea celorlalţi şi mai mult decât alţii, am avut încredere în oamenii pe care i-am ales să-mi fie alături şi am învăţat să aşez lucrurile în perspectivă. Nu e uşor să fii vizionar, dar şi asta se construieşte“.

Anul trecut, antreprenorul l-a recrutat pentru poziţia de CEO al companiei pe Stephane Batoux, care anterior a deţinut mandate de conducere a afacerilor pe local ale Danone România şi, ulterior, ale CCHBC, îmbuteliatorul Coca-Cola în România. Batoux „lucrează în acest moment împreună cu echipa de management la strategia companiei pentru următorii trei ani“.

Paginatie:

Urmărește Business Magazin

/cover-story/lactalis-preia-albalact-a-cazut-ultima-reduta-romaneasca-din-industria-laptelui-15009080
15009080
comments powered by Disqus

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.