Gourmet de criză. Poveştile pasionaţilor de mâncăruri şi băuturi rafinate

Autor: Ioana Mihai Postat la 22 iulie 2012 690 afişări

În magazinele şi restaurantele cu produse gourmet şi băuturi scumpe, în ciuda crizei, nu numai că nu scad vânzările, ci cresc an de an. Caviar, foie gras, şampanie, vinuri fine sau dulciuri rafinate, sosuri, mirodenii exotice sau carne de vită de 400 de euro kilogramul - toate îşi găsesc tot mai mulţi cumpărători pe piaţa românească. O evoluţie atipică, de vreme ce sub umbrela gourmet intră deopotrivă produse de lux, dar şi unele accesibile ca preţ. Cât de mare este apetitul pentru gourmet în România?

"Nu putem vorbi de o valoare medie a bonului de cumpărături, unii cumpără de câţiva lei, iar alţii cheltuie şi 700 de lei o singură dată", spune Bojan Spasic, care se aşteaptă ca investiţia să se amortizeze în trei-patru ani, dar crede că nu se va îmbogăţi din această afacere. Spasic, originar din Serbia, a venit în România în 1998 şi a construit aici o mică agenţie de publicitate, Friends Advisors. Deopotrivă el şi Oana Bakovic pot vorbi ore în şir despre mirodenii, pentru ei magazinul fiind un proiect de suflet. Povestesc că au dorit să aducă doar mirodenii de calitate foarte bună, nu să cumpere cantităţi mari de mărfuri pe care apoi să le vândă vrac şi că "pentru fiecare mirodenie sunt zone anume consacrate, aşa cum cel mai bun ienibahar este din Jamaica, chiar dacă creşte în multe ţări". În magazin se găsesc acum în jur de 200 de mirodenii, iar Spasic crede că în toată lumea nu sunt mai mult de 360. Găsirea furnizorilor în sine a fost o aventură, iar demersurile pentru importurile din ţările extracomunitare sunt o veritabilă bătaie de cap, motiv pentru care acum cele mai multe produse le cumpără de la doi brokeri din Marea Britanie. A durat, de exemplu, câteva luni bune ca să poată aduce piper din Sri Lanka (de la o asociaţie de fermieri, unii dintre ei având culturi chiar de numai câţiva metri pătraţi), iar până acum nu au putut importa nimic din SUA, pentru că nu exista un organism care să certifice produsele pe plan local. De fapt, conform legislaţiei româneşti, pentru a vinde altfel de sare în afară de cea iodată - şi sunt tipuri speciale, de pildă cu vin - au nevoie de o acreditare suplimentară, cea de magazin alimentar fiind insuficientă. În general, pentru că nu există companii mari pe piaţă, sunt deopotrivă lacune în legislaţie, cât şi dificultăţi "în obţinerea informaţiilor de orice fel", spune Oana Bakovic.

Totuşi, atât ea, cât şi partenerul său sunt mulţumiţi de reacţia clienţilor - câteva zeci sunt deja fideli, trecându-le pragul săptămânal, mulţi sunt pasionaţi de gătit şi au cultură gastronomică, alţii încearcă măcar din curiozitate. Mai cu seamă că, pentru o încercare nu trebuie să cheltuiască o avere, câţiva lei fiind suficienţi pentru a cumpăra un condiment sau un baton de vanilie. "Chiar recomandăm tuturor să cumpere puţin şi des, pentru că mirodeniile, am învăţat şi noi, au nevoie de condiţii speciale de depozitare", explică Oana Bakovic. Un baton de vanilie proaspăt aproape că lasă urme pe hârtie, dar expus la lumină îşi pierde rapid calităţile şi cel mai bine se păstrează în vase de ceramică. "Poate fi folosită, dar nu la adevărata valoare", spune antreprenoarea. Tot ea completează că sunt, fireşte, şi mirodenii precum şofranul sau cardamomul care sunt greu de găsit şi preţioase. Şofranul vândut în Magazinul de Mirodenii costă 73 de lei gramul, dar preţul este justificat; şofranul este cea mai preţioasă mirodenie, fiind în esenţă stamine de flori, 600 de astfel de stamine cântărind doar un gram.

Cadouri şi rãsfãţuri

"În concediu nu ratez niciun magazin de bunătăţuri, fie ele cofetării sau patiserii, mai ales cele cunoscute de localnici", afirmă Adriana Sohodoleanu, fondatoarea Biscuit.ro, despre care ea spune că este un butic online de cadouri, evenimente şi răsfăţuri pentru doamne, domni şi corporaţii. Cu alte cuvinte, a reunit sub această umbrelă ceaiuri, biscuiţi, vinuri, şampanii, dar şi accesorii de fashion, cadouri corporate sau produse ce pot fi dăruite cu varii ocazii.

Adriana Sohodoleanu a renunţat în urmă cu trei ani la statutul de angajată, după ce a lucrat vreme de opt ani la Colliers şi unde spune că i-a plăcut "la nebunie, dar totul a fost prea intens; am vrut trei luni libere, dar ştiam, într-un fel, că n-o să mă mai întorc". După numai câteva luni a pus în practică ideea "biscuitului", despre care spune că "părea că a fost dintotdeauna acolo", fiind genul de persoană care, în multele călătorii în care a fost, şi-a găsit mereu vreme să meargă prin pieţe şi mereu, cu mult înaintea plecării, se asigura că are rezervări la restaurantele pe care voia să le încerce. Şi îi place să aducă mereu acasă câte ceva din ce descoperă pe alte meleaguri. "Aduceam din Asia câteva kilograme de condimente, în pungi fără etichete. Şi deşi pe loc ştiam ce sunt, când ajungeam acasă nu mai aveam idee. Gătesc la impuls şi reţetele sunt imposibil de reprodus", spune fondatoarea Biscuit.ro, care completează că mereu s-a întrebat cum ar fi să aibă propriul magazin în care să vândă "bunătăţurile" pe care le descoperă, fie ciocolate, condimente sau ceaiuri. Este vorba, completează ea, de "pofte, mofturi şi răsfăţuri, fără de care poţi să trăieşti". Şi dacă iniţial 90% din ofertă erau produse gourmet, acum a crescut numărul obiectelor de genul recipientelor pentru ulei, suporturi de reviste, căni, suporturi de vinuri sau chiar genţi. Şi asta pentru că, spune Adriana Sohodoleanu, "caut obiecte, lucruri drăguţe şi interesante".

De fapt, platforma "biscuitului" cuprinde deopotrivă rubrica "gourmet", "idei de cadou" - pentru cafegii, pentru cei care apreciază vinul, pentru colegul de birou sau pentru doamna doctor dar şi "tailor made", secţiunea de cadouri personalizate. "Segmentul corporate preferă cadourile gourmet, cele mai solicitate fiind vinul, foie gras şi ciocolata", spune antreprenoarea, care completează că pot fi completate cu biscuiţi speciali pentru vin sau specialităţi - cum sunt caisele în oţet de şampanie - pentru consumul de brânzeturi. Tot ea spune că nu-i plac coşurile cadou, pentru că s-au demonetizat, fiind prezente şi în hipermarketuri sau benzinării şi, deşi conţin produse premium, nu au nicio legătură cu produsele de nişă, artizanale. Valoarea unui cadou comandat de firme se plasează cel mai adesea între 160 şi 200 de lei, în vreme ce persoanele fizice cheltuiesc între 120 şi 150 de lei. Or, cadoul, spune Adriana Sohodoleanu, "este un instrument de marketing şi trebuie să fie memorabil". Pentru asta însă, trebuie să conţină lucruri ieşite din comun, care să placă şi să atragă atenţia. Iar produsele găzduite de biscuit.ro nu se poziţionează în segmentul luxului, chiar dacă poate fi comandată şi o şampanie cu preţul de 900 de lei. Din oferta de circa 100 de produse gourmet, de pildă, cele mai multe costă sub 100 de lei. "Chiar există un interes pentru gătit şi produse gourmet", este încredinţată Adriana Sohodoleanu, care vede în fiecare săptămână crescând şi numărul de clienţi şi valoarea comenzilor. Chiar şi când buzunarele nu sunt doldora de bani, gustul bun, rafinat, sofisticat are clienţii săi. Şi nu puţini.

Paginatie:

Urmărește Business Magazin

Am mai scris despre:
cover story,
gourmet,
criza,
mancare,
bautura,
lux,
afaceri
/cover-story/gourmet-de-criza-povestile-pasionatilor-de-mancaruri-si-bauturi-rafinate-9893220
9893220
comments powered by Disqus

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.