Gourmet de criză. Poveştile pasionaţilor de mâncăruri şi băuturi rafinate

Autor: Ioana Mihai Postat la 22 iulie 2012 690 afişări

În magazinele şi restaurantele cu produse gourmet şi băuturi scumpe, în ciuda crizei, nu numai că nu scad vânzările, ci cresc an de an. Caviar, foie gras, şampanie, vinuri fine sau dulciuri rafinate, sosuri, mirodenii exotice sau carne de vită de 400 de euro kilogramul - toate îşi găsesc tot mai mulţi cumpărători pe piaţa românească. O evoluţie atipică, de vreme ce sub umbrela gourmet intră deopotrivă produse de lux, dar şi unele accesibile ca preţ. Cât de mare este apetitul pentru gourmet în România?

Alte plusuri de douã cifre

De pe urma apetitului în formare pentru vinuri rafinate a crescut în ultimii doi ani cu procente de două cifre şi afacerea Lerida, importator de vinuri şi băuturi spirtoase. Cifra de afaceri a companiei a ajuns anul trecut la 4,6 milioane de euro, iar pentru anul în curs s-ar putea apropia de 6 milioane de euro, după aşteptările lui Bogdan Ciocoveanu, business director al Lerida International. Cele mai mari creşteri ale cifrei de afaceri se datorează cu precădere produselor cu preţuri mai piperate. Vânzările de vinuri de Sogrape au bifat anul trecut un plus de 56 de procente, în condiţiile în care preţurile variază între 30 şi 200 de lei pentru o singură sticlă. Nu este vorba de o excepţie, de vreme ce şi vinurile casei Banfi, cu preţuri între 60 şi 500 de lei, s-au vândut cu 35% mai mult în 2011 decât în 2010. Plusurile sunt cu atât mai importante, punctează Ciocoveanu, cu cât anii trecuţi piaţa vinului a scăzut - numai anul trecut minusul a ajuns la circa 20% faţă de 2010. Reprezentantul Lerida recunoaşte franc că în urmă cu câţiva ani se întreba şi el "ce are vinul acela de costă 300 de lei sau 500 de lei; acum beau cu mare plăcere". Tot el spune că pentru majoritatea produselor scumpe preţul este în relaţie directă cu calitatea. Este un soi de garanţie.

Iar portofoliul companiei, care are acoperire naţională şi lucrează cu 36 de distribuitori la nivel naţional, cuprinde circa 400 de produse, dintre care circa trei sferturi sunt vinuri, se adresează clienţilor educaţi, cu venituri peste medie. Cea mai ieftină sticlă de vin este 15 lei, iar cea mai scumpă este 6.000 de lei - Petrus, nume recunoscut la nivel mondial. Şi chiar dacă pe parcursul unui an întreg sticlele de Petrus pe care le vinde se pot număra pe degete ("rulajul diferă destul de mult de la an la an, pot fi şase, zece sticle"). Cu toate acestea, un restaurant din Bucureşti, pe al cărei meniu sticla de Petrus are un preţ de 14.000 de lei, a vândut două astfel de licori anul trecut. Bogdan Ciocoveanu crede că Bucureştiul are acum în jur de 20 de restaurante foarte bune şi între 50 şi 70 de astfel de spaţii pe care le caracterizează drept "bune".

Gustos, nu neapãrat luxos

Dincolo de produsele de lux şi superlux care au pretenţia că sunt bune şi rafinate, există însă şi opinia că sub umbrela gourmet se plasează pur şi simplu mâncărurile, băuturile şi deserturile gustoase, delicioase, care nu au însă preţuri exorbitante. Aşa cum un baton de vanilie proaspătă, care costă doar câţiva lei, poate face minuni la un desert. Magazinul de Mirodenii susţine tocmai această abordare.

Afacerea a fost dezvoltată de Bojan Spasic (39 de ani) şi Oana Bakovic (28 de ani), un cuplu pasionat de călătorii şi gătit. Cei doi au deschis la sfârşitul lui septembrie 2011 un spaţiu dedicat vânzării de mirodenii, în Dorobanţi, investind până acum în jur de 80.000 de euro, bani proprii, dar au avut plăcuta surpriză ca în doar câteva luni magazinul să-şi acopere costurile operaţionale - de la chirii, salarii şi comenzile de mărfuri, deşi se aşteptau la aceste rezultate abia după un an întreg de funcţionare. Deşi multă lume le-a spus că românii gătesc doar cu sare şi piper, au constatat cu surprindere că numărul celor care le trec pragul şi au o veritabilă cultură gastronomică nu este deloc mic. "A venit un domn la vreo 90 de ani care a petrecut mult timp în magazin, ştia toate mirodeniile şi a fost foarte încântat să găsească un astfel de loc."

Ba chiar aşteptările celor doi în privinţa celor mai căutate mirodenii au fost departe de realitate. Au făcut o listă iniţială, pe care au aşezat busuioc şi rozmarin, dar cele mai bine vândute sunt turmeric (rudă cu ghimbirul, folosit în special în bucătăria asiatică, mai cu seamă în prepararea orezului pe care îl colorează în galben) şi sumac (intens colorat, cu gust delicat de lămâie, folosit pentru condimentarea salatelor sau a preparatelor din carne). În medie, în fiecare zi primesc pe site 2-3 comenzi, iar 10-15 oameni trec pragul magazinului şi mulţi dintre ei petrec mult timp mirosind şi discutând despre produse. Încasările lunare variază mult, între 8.000 de lei şi 15.000 de lei, dar cei doi cred că numărul de clienţi va creşte în timp.

Paginatie:

Urmărește Business Magazin

Am mai scris despre:
cover story,
gourmet,
criza,
mancare,
bautura,
lux,
afaceri
/cover-story/gourmet-de-criza-povestile-pasionatilor-de-mancaruri-si-bauturi-rafinate-9893220
9893220
comments powered by Disqus

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.