Efectul admiraţiei în afaceri. Ei sunt cei mai admiraţi CEO din România în 2017

Autor: Ioana Mihai-Andrei, Ioana Matei, Florin Casota, Bogdan Angheluţă, Georgiana Călin Postat la 23 octombrie 2017 10577 afişări

MARCEL BĂRBUŢ, ADEPLAST

Cât de mult şi de ce contează reputaţia unui manager în business?

Dacă ai încriptat în ADN dorinţa de a te ţine tot timpul în zona acţiunilor corecte, chit că pe unii îi deranjezi, reputaţia te ajută în business, dar şi în raporturile pe care le ai cu oamenii corecţi. Reputaţia unui manager, antreprenor este diferită în funcţie de ochii care îl privesc.

MARIUS MELEŞTEU, STRAUSS ROMÂNIA

Ce comportament aţi observat că are tendinţa de a deraia un parcurs profesional ascendent?

Pierderea contactului cu realitatea de zi cu zi. Prinşi între viziunea companiei, ambiţiile corporaţiilor, hăţişul „birocratic” şi agenda altora, se întâmplă deseori să pierzi contactul cu piaţa, partenerii şi consumatorii tăi. Abilitatea de a naviga între atâtea variabile dublată de capacitatea de conectare permanentă cu piaţa ajută la evitarea unei eventuale „deraieri”.

ADRIAN MIHAI, FAN COURIER

Care este cea mai importantă calitate a unui lider?

Un lider se defineşte prin modul în care îşi determină echipa să lucreze pentru a-şi atinge obiectivele. Un lider este performant atunci când echipa sa poate lucra fără el la fel de bine ca atunci când este prezent, este un antrenor–arhitect, dacă ar fi să-l caracterizez în două cuvinte. Viziunea este o calitate importantă, strategia o alta, dar cred că cea mai importantă este modul în care ştie să îşi motiveze echipa, capacitatea de a transfera energie şi încredere în echipa sa. Noi, antreprenorii români de primă generaţie care am intrat în business la începuturile anilor ’90, am învăţat pe cont propriu toate aceste lucruri. Iar cei care suntem în piaţă în continuare suntem cei care am reuşit să învăţăm că nu ştim tot, nu putem face totul de unii singuri şi ne-am construit echipe capabile să fie performante în orice situaţie.

Dar leadershipul se manifestă la toate nivelurile, nu doar la nivel de CEO. Am avut nenumărate cazuri de colegi care s-au angajat pe poziţii de entry-level şi care în momente critice au demonstrat că pot rezolva situaţii rapid, pot gestiona oameni fără crize în interiorul organizaţiei, sunt motoare pentru dezvoltarea noastră. Aceşti colegi au avansat şi sunt acum în poziţii de top management în FAN Courier. Am descoperit recent o lucrare a lui Simon Sinek, care explică foarte frumos conceptul de lider şi care mi-a plăcut foarte mult: „Dacă acţiunile tale îi inspiră pe alţii să viseze mai mult, să înveţe mai mult, să facă mai mult şi să devină mai mult decât sunt, atunci se cheamă că eşti un lider” – Simon Sinek, „Liderii mănâncă ultimii”.

Care este greşeala pe care observaţi că alţi lideri din România o fac cel mai frecvent?

Uşurinţa de a lăsa oamenii să-ţi plece fără o discuţie deschisă este, în opinia mea, o greşeală a multora dintre noi. Un om înseamnă o investiţie pe care o laşi să se piardă dacă nu faci exerciţiul de analiză a ceea ce nu a funcţionat. Lipsa de încredere în echipă este de asemenea o greşeală importantă. Un lider nu este cel care ştie totul, ci este cel care ştie să se înconjoare de oameni foarte competenţi. Dacă unul dintre aceşti experţi îţi semnalează o deficienţă şi o soluţie, ar trebui să mergi pe mâna lui, pentru că este mult mai obiectiv decât tine.

MICHAL SZCZUREK, ING BANK

Care este cea mai importantă calitate a unui lider?

Echilibrul. Unii pot spune că este puterea de a motiva sau a inspira oamenii de lângă tine să te urmeze. Însă dacă nu este o viziune corectă, poate că nu puterea de a motiva şi convinge e cea mai importantă. Sunt multe figuri în istorie care au convins mulţi oameni să îi urmeze, însă când direcţia nu a fost cea mai fericită, şi rezultatele au fost în consecinţă. Un alt răspuns care ar putea fi dat este grija pentru siguranţa oamenilor, dar într-o lume în care nu poţi fi sigur de nimic, acest sentiment indus te poate lăsa vulnerabil, neatent la ce se întâmplă în jurul tău. Spre exemplu, cei 22.000 de angajaţi ai Enron poate se simţeau în siguranţă când compania raporta venituri de 111 miliarde de dolari, însă un an mai târziu, falimentul înregistrat de companie devenea cel mai mare din istoria Statelor Unite. Dacă eşti echilibrat, nu eşti cel mai bun în toate, dar îţi cunoşti punctele slabe şi poţi să le transformi în puncte forte atunci când se poate sau poţi să ai colegi de echipă care te pot ajuta să rezolvi situaţii şi în zonele în care nu eşti cel mai priceput.

JEAN VALVIS, VALVIS HOLDING

Cât de mult şi de ce contează reputaţia unui manager în business?

Reputaţia este extrem de importantă, este chiar crucială şi atunci când vorbim de reputaţia vizavi de colaboratorii interni, dar şi cei externi, mai ales că managerul trebuie să inspire sentimentul de încredere.

SERGIU OPRESCU, ALPHA BANK

Care este cea mai importantă calitate a unui lider?

De-a lungul timpului, am citit mai multe teorii privind leadershipul şi, dintre ele, mi-au atras atenţia două, aparent antagonice, dar care, în final, pun accent pe acelaşi lucru: rezultatul. Prima teorie este cea a liderului de „tip erou”, vizionar care creează valoare adăugată mare în ceea ce face sau deschide noi perspective de business, scoţând un maximum de eficienţă şi participare de la colaboratori, dar într-o manieră nu totdeauna democratică, o adevărată mână de fier. Un astfel de model este Steve Jobs, căruia îi apreciem cu toţii azi viziunea şi rezultatele deşi au existat critici asupra metodei.

Un al doilea tip de lider care mi-a atras atenţia este acela care se bazează pe conceptul de „lider dirijor”, adică cel care formează echipe, cel care îşi conduce echipa către rezultatul scontat asemenea conducătorului unei orchestre. Muzica şi armonia sunt ceea ce contează, iar dirijorul va avea grijă ca aplauzele de final să le primească doar împreună cu orchestra. Un astfel de lider a fost Nelson Mandela.

Analizând aceste două modele de leadership, consider că niciun lider nu poate fi redus la o singură calitate importantă. Ceea ce cred însă că este esenţial în leadership este capacitatea liderului de a crea o cultură organizaţională corectă, performantă şi competentă, care să descătuşeze şi să potenţeze resursele din organizaţie. 

FELIX PĂTRĂŞCANU, FAN COURIER

Ce comportament aţi observat că are tendinţa de a deraia un parcurs profesional ascendent?

După unele reuşite în business, marele risc e acela că tinzi să te vezi un titan. Este primul pas spre pierzanie, asta după ce treci prin staţia numită ridicol. E uşor să porneşti pe această pantă dacă nu eşti înarmat cu bun simţ şi ceva cultură etică.

Care este greşeala pe care observaţi că alţi lideri din România o fac cel mai frecvent?

Din păcate, antreprenoriatul românesc este încă bântuit de lipsa delegării. Această lipsă vine pe un fond de neîncredere şi ea pleacă tocmai din lipsa de încredere în noi înşine. Exemplul la îndemână sunt chiar eu. Am început să deleg foarte târziu. Părerile din jurul meu nu erau importante. Eu deţineam tot adevărul din univers. Acest lucru m-a adus în pragul colapsului psihic şi fizic totodată. Acum m-am lecuit de acest lucru şi-mi place foarte mult să ascult ideile valoroase ale echipei.

ADRIAN MARIN, GENERALI ASIGURĂRI

Cât de mult şi de ce contează reputaţia unui manager în business?

Reputaţia este, cu siguranţă, un element important care trebuie construit treptat şi cu paşi mici. În acelaşi timp, poate fi distrus într-o secundă. Este acel element care poate coagula echipa în jurul tău chiar înainte de a te cunoaşte şi o motivează şi mobilizează atunci când este nevoie. La fel de uşor îţi deschide uşa unor noi parteneri de business şi îi fidelizează pe cei deja existenţi. În special în epoca vitezei, când informaţia este la un clic distanţă, reputaţia este primul element analizat, indiferent că vorbim despre o persoană sau despre o companie.

VIRGIL ŞONCUTEAN, ALLIANZ-ŢIRIAC ASIGURĂRI

Care este greşeala pe care observaţi că alţi lideri din România o fac cel mai frecvent?

Autosuficienţa o consider cea mai periculoasă, alături de seducţia puterii. De asemenea, orice calitate în exces devine un defect (e.g. încrederea excesivă în sine poate deveni aroganţă etc).

SERGIU BIRIŞ, ZONGA

Ce comportament aţi observat că are tendinţa de a deraia un parcurs profesional ascendent?

Am observat că lucrurile încep să meargă prost atunci când, după o etapă plină de succes, orgoliul începe să conducă deciziile, în detrimentul obiectivităţii şi al gândirii constructive. 

Care este greşeala pe care observaţi că alţi lideri din România o fac cel mai frecvent?

Deconcentrarea. Atunci când lucrurile merg bine, se poate întâmpla să ne credem supraoameni şi să ne apucam de prea multe proiecte noi, care până la urmă duc la defocusare. Atunci când ne deconcentrăm, ajungem să facem multe lucruri deodată, la un nivel mediocru, în loc să facem un lucru foarte bine.

MARTIN ZMELIK, CEZ

Cât de mult şi de ce contează reputaţia unui manager în business?

Ca în orice alt aspect al vieţii, reputaţia în mediul de afaceri repezintă imaginea care se răsfrânge asupra celorlalţi atunci când nu eşti prin preajmă. În calitate de manager ai două opţiuni: poţi fie să te foloseşti de reputaţia ta, fie să i te împotriveşti, întrucât cu siguranţă echipa pe care o conduci va fi influenţată de ea, mai ales la începutul colaborării.

Orice acţiune, decizie şi angajament de management va construi gradual reputaţia managerului în piaţă. Ăsta-i motivul pentru care mi se pare important să te gândeşti cum ţi-ai dori să fii perceput în final, indiferent de circumstanţele decizionale în care eşti pus.

ANGELA CREŢU, AVON

Cât de mult şi de ce contează reputaţia unui manager în business?

La fel ca şi în viaţă, în business suntem doritori să ne alăturăm oamenilor care au un impact real în mediul din care fac parte, care ne aduc valoare şi care ne inspiră. Reputaţia este clădită cu fiecare interacţiune, indiferent dacă suntem în office sau în trafic. Reputaţia este reflecţia autentică a acţiunilor noastre, deci contează mai mult decât un CV bine construit. 

Care este greşeala pe care observaţi că alţi lideri din România o fac cel mai frecvent?

Îşi confundă identitatea cu titlul scris pe cartea lor de vizită.

Paginatie:

Urmărește Business Magazin

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.