După Valentine's Day şi Halloween, Black Friday a înnebunit România

Autor: Anca Arsene-Barbulescu, Ioana Mihai-Andrei Postat la 04 decembrie 2011 125 afişări

După Valentine's Day sau Halloween, românii împrumută din acest an de la americani şi Black Friday, ziua care deschide de câteva decenii sezonul cumpărăturilor pentru sărbătorile de iarnă. Reducerile ajung chiar şi la 80% din preţ, aducând comercianţilor încasări de ordinul miliardelor de dolari. Cum arată bilanţul primei "Vineri Negre" din România?

Există însă şi păreri contradictorii în piaţă. Pe de-o parte, au apărut voci care spun că reducerile n-au fost chiar atât de mari precum au anunţat comercianţii şi că scăderea preţurilor a fost în multe cazuri artificială, iar exemple de acest gen au fost destule pe bloguri în zilele de după campanie. "Majoritatea retailerilor s-au axat oricum pe strategia preţurilor mici şi până acum şi consumatorii au fost expuşi suficient încât să se poată informa în luarea unei decizii", contraargumentează managerul CMC. Iar pe de altă parte, aceleaşi voci au acuzat stocurile prea mici pentru o asemenea campanie. Ce-i drept, cele mai multe dintre magazinele online vânduseră toate sau aproape toate produsele aflate la promoţie în numai câteva ore. Însă nici n-ar fi avut cum să fie altfel. Ca şi în SUA, asemenea campanii se justifică doar pentru anumite produse din oferta magazinului şi într-un stoc limitat.

Altfel, mai ales în pragul sărbătorilor de iarnă, profiturile ar risca să se transforme în pierderi, capitol unde comercianţii au făcut oricum sacrificii. "Nu aveam cum să susţinem reducerile fără a renunţa complet la profit şi chiar mai mult", spune Adrian Olteanu, iar acelaşi lucru s-a întâmplat şi în cazul eMAG, unde a fost sacrificat întreg profitul şi a fost subvenţionată toată zona operaţională. "Majoritatea produselor din promoţie au fost vândute cu marjă zero de profitabilitate", confirmă şi Dana Iorga, directorul general al magazinului online Koyos. Astfel, cel mai mult de câştigat au avut magazinele care au privit Black Friday ca pe o oportunitate să lichideze stocurile mai vechi, chiar dacă acest lucru nu a însemnat din toate punctele de vedere şi mulţumirea consumatorilor. Sau cele care au privit Black Friday ca o investiţie de marketing cu rezultate care se vor vedea în timp, în numărul de clienţi câştigaţi şi reţinuţi, precum şi în vânzările ulterioare. "Noi am redus marjele de profit la jumătate, dar vânzările duble au compensat", explică şi Lorand Szarvadi campania prin care a oferit o reducere de 15% pe internet pentru toate produsele care nu erau deja incluse într-o promoţie anterioară.

Reuşit sau nu, experimentul Black Friday din România dovedeşte că bani există în economie, dar că potenţialii cumpărători preferă să aştepte promoţii şi reduceri pentru a umbla la banii pentru zile negre. Practic, cea mai mare parte a cumpărăturilor din vinerea neagră ar fi fost oricum făcute până de sărbători, dar au fost astfel devansate. "N-aş spune în mod neapărat că românii sunt vânători de reduceri, dar este nevoie de asemenea campanii care să-i facă să meargă la cumpărături şi să renunţe la temerile cu privire la ziua de mâine", apreciază executivul Flanco. Altfel spus, cumpărăturile au fost inhibate de evenimentele economice din ultimii ani, deşi nevoia de produse a rămas foarte mare: un român cheltuie anual pentru produse electronice, electrocasnice şi IT de patru-cinci ori mai puţin decât un polonez sau ungur şi chiar de zece ori mai puţin faţă de un neamţ.

"Este clar însă că odată cu Black Friday românii încep să se americanizeze din ce în ce mai mult", crede Lorand Szarvadi de la Domo. Alături de Valentine's Day sau Halloween, ziua reducerilor este încă un eveniment împrumutat de ro-mâni din SUA. Toţi comercianţii care au avut anul acesta campanie au în plan să facă din acest eveniment unul anual. Probabil din 2012 vor avea astfel de promoţii şi magazine care au pierdut acum ocazia. "Cele mai multe evenimente internaţionale pot fi importate în România, dar trebuie să păstrăm şi zilele legate de tradiţiile noastre", este de părere Ştefan Iordache, directorul operaţional al Leo Burnett.

Reducerile sunt simplu de adus în România, pe măsură ce ultimii câţiva ani au determinat consumatorii români să fie mai strânşi la pungă şi să caute reduceri. "Nu sunt însă de acord că românii cumpără ceva de care nu au nevoie doar pentru că este la promoţie, mai ales când la mijloc sunt sume mai mari de bani", spune Mihaela Alexandru, research director la 360insights. La fel cum nu importă orice şi oricum şi mai degrabă adaptează forma unor evenimente internaţionale pentru piaţa locală. De exemplu, chiar dacă atât Halloween cât şi Valentine's Day sunt sărbătorite mai ales de generaţia tânără, "primul este mai degrabă un pretext de petrecere, fiind adoptat doar ca formă, pe când pentru cel de-al doilea românii au asimilat şi forma şi semnificaţia", explică Alexandru.

"Importul de evenimente sau sărbători reprezintă, aşadar, o preluare de formă şi mai puţin de fond, dar odată adoptate, asemenea evenimente devin, prin repetiţie, obiceiuri obligatorii", punctează research directorul de la 360insights. Iar componenta emoţională joacă un rol principal pentru înrădăcinarea pe piaţa din România a unor concepte inexistente anterior. În hipermarketuri, de pildă, nu se mai poate spune doar că românii sunt atenţi la promoţii, ci mai degrabă că achiziţiile bazate pe promoţii au devenit deja o regulă. Aici se vede deja fenomenul călcatului în picioare specific americanilor în zile de reduceri, mai ales când se deschide un magazin nou şi multe produse sunt la promoţie, românii devenind agresivi chiar şi pentru o sticlă de ulei. "Cel mai comod este să spui că oamenii se înghesuie la lucuri ieftine din cauza sărăciei, numai că de fapt agresivitatea apare şi datorită competiţiei şi grijii de a nu rămâne fără obiectul vizat", spune Mihaela Alexandru. Ceea ce înseamnă că până la sprayul paralizant folosit într-un magazin de electrocasnice ar mai putea fi doar un pas.

Acelaşi lucru se poate spune şi despre Black Friday. Puţini români ştiu probabil că este ziua de vineri care urmează după sărbătoarea americană Thanksgiving Day, însă au adoptat imediat conceptul pentru că aduce reduceri la cumpărături. Febra cumpărăturilor din weekendul Black Friday, magazine precum PCGarage şi SigmaNET au decis să prelungească promoţiile şi în ziua de luni, un pariu care s-a dovedit a fi câştigător. "Vânzările s-au ridicat la aproape 800.000 de euro şi a fost un adevărat coşmar logistic să le putem onora pe toate. A fost aproape a treisprezecea lună din an pentru noi", spune Bogdan Socol, managing partnerul SigmaNET, care a derulat campania sub numele de Pink Monday, oferind reduceri de până la 80% pentru 50 de produse diferite.

Paginatie:

Urmărește Business Magazin

/cover-story/dupa-valentine-s-day-si-halloween-black-friday-a-innebunit-romania-9024529
9024529
comments powered by Disqus

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.