După Valentine's Day şi Halloween, Black Friday a înnebunit România

Autor: Anca Arsene-Barbulescu, Ioana Mihai-Andrei Postat la 04 decembrie 2011 125 afişări

După Valentine's Day sau Halloween, românii împrumută din acest an de la americani şi Black Friday, ziua care deschide de câteva decenii sezonul cumpărăturilor pentru sărbătorile de iarnă. Reducerile ajung chiar şi la 80% din preţ, aducând comercianţilor încasări de ordinul miliardelor de dolari. Cum arată bilanţul primei "Vineri Negre" din România?

N-a fost însă singurul luat prin surprindere de impactul campaniei de pe urma căreia au avut de câştigat chiar şi lanţurile de magazine care nu au pregătit nimic legat de "Vinerea Neagră". În magazinele Altex, spre exemplu, au intrat în cele trei zile peste un milion de cumpărători care au generat vânzări duble faţă de sfârşitul de săptămână precedent, după cum a spus chiar Dan Ostahie, directorul executiv al lanţului de electroretail. "Am văzut magazine care şi-au dublat sau triplat traficul, deşi nu au participat în niciun fel la campanie. Efectele s-au simţit la nivelul întregii pieţe de retail online şi offline", confirmă şi Radu Apostolescu.

Bilanţul Black Friday a fost în mai toate cazurile peste aşteptări. eMAG, de pildă, a avut de 14 ori mai multe comenzi decât într-o zi obişnuită de vineri şi a vândut în total peste 100.000 de produse în valoare de opt milioane de euro. La Flanco, încasările din întreg weekendul au fost de aproape şapte milioane de euro, de cinci ori mai mari decât în mod normal şi cât într-o lună întreagă de februarie sau iunie, când, în genere, vânzările sunt mai scăzute. Domo a avut în acelaşi interval vânzări duble faţă de un sfârşit de săptămână oarecare, evoMAG a consemnat în ziua de vineri venituri de un sfert de milion de euro, iar la Koyos vânzările dintr-o singură zi au fost echivalente cu cele înregistrate în mod normal în două săptămâni, după spusele Danei Iorga, directorul general al magazinului.

Cât despre PCGarage, 25 noiembrie a fost cea mai bună zi de vânzări din întreg anul, în condiţiile în care recordul era deţinut anterior de ziua de 6 octombrie, afirmă Marius Ghenea, omul de afaceri care deţine prin Fit Distribution o serie de magazine online, printre care şi PCGarage, fără a furniza însă cifre detaliate. Chiar şi pentru magazinele mai mici care au avut reduceri cu această ocazie, veniturile au fost de cel puţin două-trei ori mai mari decât în mod obişnuit. Magazinultau.ro, spre exemplu, a avut vânzări triple, în condiţiile în care nu au existat reduceri fabuloase, spune Dan Călugăreanu, directorul executiv al magazinului. "Cred că ziua Black Friday a însemnat pentru piaţa de electronice, electrocasnice şi IT vânzări de aproximativ 13 milioane de euro, cu 9 milioane peste un nivel normal de vânzări", estimează Szarvadi.

Conceptul s-a extins însă şi dincolo de graniţele industriei de retail cu electronice, electrocasnice şi IT, cel mai probabil din încercarea companiilor de a fructifica interesul ridicat al consumatorilor pentru ziua reducerilor şi totodată disponibiliatea acestora de a umbla mai uşor în portofel. De eticheta Black Friday a profitat de pildă şi agenţia de turism Charisma Tour, care promovat prin e-mail reduceri de până la 50% pentru rezervarea unei vacanţe de şapte zile în Bulgaria în vara anului viitor. Iar fenomenul a ajuns inclusiv în zona instalaţiilor termice şi sanitare, magazinul online Comstal.ro având în plan să deruleze sub numele de Black Friday o campanie de reduceri până la Crăciun.

Îmbulzeala din magazinele americane şi-a găsit totuşi echivalent şi în România. Dacă în cazul Flanco, de exemplu, cei peste 200.000 de vizitatori care au trecut pragul magazinelor în cele trei zile de reduceri au reuşit să facă toate cumpărăturile destul de organizat, site-urile magazinelor de comerţ electronic au fost luate cu asalt de valul de potenţiali cumpărători, serverele nefăcând în multe cazuri faţă din cauza supraîncărcării. Mai toate magazinele online s-au confruntat cu probleme tehnice şi au avut momente din zi în care nu au putut prelua comenzi din acest motiv.

Flanco a avut un record de 225.000 de vizitatori unici, retailerul văzându-se nevoit să anunţe pentru weekend mutarea campaniei exclusiv în magazine. Un record a fost înregistrat şi de Domo, spre exemplu, cu un total de 135.000 de cumpărători care au accesat site-ul şi, în general, mai toate magazinele care au derulat promoţia au avut cel puţin 100.000 de vizitatori. "Noi am crescut de patru ori puterea de procesare, iar serverele au funcţionat foarte bine cu excepţia unui vârf de trafic de zece ori mai mare decât ceea ce am considerat până atunci vârf", spune Radu Apostolescu de la eMAG despre cele câteva zeci de minute în care magazinul care a înregistrat în total peste 1,1 de milioane de vizitatori unici nu a putut fi accesat. "Se întâmplă şi la case mai mari. Până şi Amazon sau Wallmart au avut astfel de probleme", completează şi Marius Ghenea, care a observat o creştere cu peste 300% pe parcursul zilei de vineri a numărului de vizitatori.

Trăgând linie, "Black Friday a fost un adevărat fenomen pentru România", este de părere Adrian Comăneci, senior project manager la Contrast Management-Consulting (CMC). O demonstrează nu doar încasările de câteva ori mai mari decât în mod normal, dar şi stocurile epuizate în doar câteva ore de la începerea campaniei, chiar dacă "pentru că au fost la prima experienţă de acest fel retailerii au fost poate depăşiţi într-o oarecare măsură de cerere şi unele magazine au avut dificultăţi în gestionarea traficului de cumpărători", continuă Comăneci.

Paginatie:

Urmărește Business Magazin

/cover-story/dupa-valentine-s-day-si-halloween-black-friday-a-innebunit-romania-9024529
9024529
comments powered by Disqus

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.