Drumul spre benzinăria viitorului

Autor: Ioana Matei Postat la 30 octombrie 2017 2264 afişări

Imaginaţi-vă că vă alimentaţi maşina fără să coborâţi din aceasta. Şi nu datorită angajatului care conectează maşina la pompă, ci fiindcă pompa şi maşina comunică între ele. totodată, plata se poate face printr-o aplicaţie online. Mai mult decât atât, dacă deţineţi o maşină autonomă, s-ar putea ca nici măcar să nu fiţi nevoiţi să plecaţi de acasă pentru a o alimenta.

Cererea pentru tipurile tradiţionale de carburanţi a început să scadă în mai multe economii mature, iar cererea pentru produse din petrol la nivelul UE s-a aflat pe un trend descendent începând cu 2009. În ultimii şapte ani, a scăzut cu peste 8%, până la 628 de milioane de tone anual, potrivit informaţiilor centralizate de asociaţia Fuels Europe. La dezvoltarea industriei auto se adaugă însă şi alte tendinţe disruptive: Mary Barra, CEO-ul General Motors, spune într-un interviu acordat revistei americane Fortune că industria auto trece prin cel puţin patru schimbări fundamentale – maşinile electrice, conectate şi autonome, dar creşterea modelelor de car şi ridesharing  aduce cea mai mare schimbare.

„În viitorul nu foarte îndepărtat, toate călătoriile prin oraş vor fi împărţite cu cel puţin încă o persoană, printr-o combinaţie între servicii de ridesharing şi servicii de transport în comun. Oamenii vor alege să renunţe la maşină personală pentru că alternativele vor fi mult mai ieftine şi mai convenabile şi le vor simplifica mult viaţă”, descrie perspectivele legate de viitorul mobilităţii urbane Alexandra Corolea, purtător de cuvânt al Uber România. 

În doar şapte ani, compania americană Uber, care oferă servicii de transport prin intermediul unei aplicaţii mobile, a ajuns să aibă 2 milioane de şoferi parteneri şi 10 milioane de curse pe zi. În Bucureşti - cel mai congestionat oraş din Europa conform TomTom index - oamenii îşi folosesc deja maşina personală mai puţin de când serviciile ca Uber au luat amploare.

Reprezentanţii din România ai companiei spun că 1 din 4 pasageri îşi folosesc maşina personală mult mai puţin de la venirea Uber în România (potrivit unui studiu IMAS din 2016), iar 7 din 10 tineri văd Uber ca pe o alternativă viabilă la maşina personală (studiu IRES, 2017). 1 din 2 oameni preferă Uber şi transportul în comun când ştiu că locurile de parcare sunt limitate (sondaj UBER, 2017, 2770 de respondenţi). „Dacă serviciul uberX va continuă să crească în acelaşi ritm, vom putea lansa UberPOOL - serviciul care conectează până la 5 oameni care merg în aceeaşi direcţie şi le permite să împartă costurile călătoriei”, descrie planurile companiei Alexandra Corolea.

În prezent, uberPOOL este disponibil în 29 de oraşe din lume, iar în doar 6 luni de la lansare, uberPOOL a redus numărul de kilometri conduşi cu peste 500 de milioane şi a economisit 261 de milioane de litri de combustibil, echivalentul a nouă piscine olimpice.

Conceptul de „shared economy”, car şi ride sharing, electrificarea şi digitalizarea transportului, maşinile autonome, serviciile la cerere flexibile, noile tehnologii, combustibilii alternativi, creşterea urbanizării, conectivitatea, sustenabilitatea şi din ce în ce  mai multe reglementări ale guvernelor sunt câţiva dintre factorii care vor influenţa nu doar evoluţia transportului, ci şi businessul tradiţional al vânzării de combustibili.

Reprezentanţii grupului ungar MOL, cu operaţiuni în peste 30 de ţări şi o reţea de circa 2.000 de benzinării în Europa Centrală şi de Sud-Est, cred că progresele tehnologice şi noile obiceiuri ale consumatorilor au schimbat profund întreaga industrie şi în special ceea ce a însemnat până acum comercializarea carburanţilor. Grupul (cu afaceri de 4,7 miliarde de lei pe piaţa locală în 2016) şi-a conturat pentru anii următori o strategie - Strategia 2030 a Grupului MOL pentru 2030 - în jurul a trei piloni: marketing, chimie şi petrochimie, servicii orientate spre consumatori. Aceasta presupune, printre altele, furnizarea de carburanţi care să depăşească sfera produselor din petrol: electricitate, GNC, GPL, posibil – hidrogen şi orice combinaţie dintre acestea. Totodată, în viziunea MOL, benzinăriile viitorului vor conţine noi servicii de mobilitate care să adreseze noile metode de călătorie ale clienţilor; compania va oferi servicii de ride & car sharing, mobilitate electrică, acomodarea tehnologiilor de condus autonom. Big data analytics, folosite pentru a susţine dezvoltările noilor servicii, nu vor lipsi din ecuaţia viitorului mobilităţii.

Unul dintre paşii făcuţi în aceste noi condiţii de piaţă de către companie este lansarea produselor EVO, o nouă gamă de combustibili, cu impact mai redus asupra mediului, potrivit reprezentanţilor companiei. „Companiile din industria petrolului şi industria producătoare de maşini au avut la dispoziţie cicluri de 2-5 ani în care să se alinieze la  noile standarde. De cele mai multe ori combustibilii sunt schimbaţi pe fondul presiunilor impuse de cadrul de reglementare, care  determină investiţii uriaşe în rafinării, pentru modernizarea tehnologiilor utilizate”, explică Rafalel Paşcui, group retail fuel portfolio manager în cadrul MOL Group.

Românul este responsabil de integrarea strategiei legată de managementul portofoliului de carburanţi la nivelul MOL şi de integrarea acestuia în strategia de retail a grupului. Practic, românul este responsabil de carburanţii pe care îi consumă cei 10 milioane de clienţi din toată regiunea ai grupului MOL. El descrie modul în care în 1990, combustibilii s-au schimbat în principal ca urmare a eforturilor UE de a limita emisiile de gaze de eşapament, eliminând plumbul, sulful şi alţi compuşi dăunători; în prezent, provocările sunt de altă natură.

„Schimbările din industria auto aduc un alt set de provocări pentru companiile petroliere care, din nou, trebuie să facă faţă acestor cerinţe”, descrie Rafael Paşcui noile condiţii de piaţă.

El observă că schimbările gamei de combustibili de către o companie petrolieră nu sunt dese – şi se întâmplă de obicei în cicluri de peste 5-10 ani, în condiţiile în care industria rafinării petrolului are o istorie de 100 de ani.

„La fel, şi obiceiurile şi nevoile consumatorilor care, după cum am remarcat, încep să acorde o importanţă tot mai mare unor factori ca fiabilitatea şi durata de viaţă a motorului”, explică el.

Rafael Paşcui spune că noua gamă de carburanţi, EVO, are un efect mai puternic de curăţare a motorului. Dezvoltarea portofoliului şi aditivii de ultimă generaţie înseamnă implicit performanţe mai ridicate şi consum mai scăzut, respectiv impact redus asupra mediului.

Paginatie:

Urmărește Business Magazin

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.