Cum a ajuns ideea a patru prieteni studenţi o afacere de peste 50 de milioane de euro

Autor: Dorin Oancea Postat la 30 iunie 2013 11995 afişări

Bogdan Padiu face parte dintr-un grup de patru prieteni care în studenţie au mizat pe cartea antreprenoriatului în IT. Un deceniu mai târziu conduce un business cu cifră de afaceri de zeci de milioane de euro. Dar nu cifra de afaceri este importantă, ci alte dimensiuni: TeamNet este compania care a informatizat sistemul 112, Inspecţia Muncii sau consulatele României, iar în prezent lucrează la o tehnologie avansată: un proiect de dronă. Şi vrea să devină un lider regional.

„Am simţit atunci că am trecut din zona de antreprenoriat artizanal către zona de business aşezat, cu departamente, cu o structură de management. Era nivelul la care am început să facem business„. Este perioada în care Bogdan Padiu a beneficiat de o bursă EMBA din cadrul Universităţii Wirtschafts din Viena, curs pe care l-a absolvit în anul 2008. În plus, pe lângă profesionalizare, TeamNet a avut de câştigat şi din creşterea economică accentuată pe care România a înregistrat-o în acea perioadă. Aşa că în 2009 încasările companiei au depăşit zece milioane de euro. Criza economică nu a încetinit creşterea cifrei de afaceri, care a ajuns în 2012 la 52 de milioane de euro; „până la 100 de milioane mai sunt nişte ani„, spune Bogdan Padiu, „pentru că în momentul de faţă creşterea este din ce în ce mai dificilă, pe o piaţă tot mai competitivă. Criza prelungită îşi pune amprenta pe piaţă, la toate nivelurile".

EXPEDIŢII DE CUCERIRE. Aşadar, o perioadă de creştere continuă, spectaculoasă dar cumva liniară, influenţată de colaborarea cu mari companii software de la care au învăţat lecţii importante de business. Şi numărul de angajaţi a crescut an de an, în acelaşi ritm cu evoluţia ciferi de afaceri; în prezent, din cei circa 600 de angajaţi, 60% sunt componenta productivă, iar restul lucrează pe partea de asigurare a calităţii sau de project management. Programatorii sunt recrutaţi în special în urma unui program de internship pentru studenţii de la Politehnică sau ASE, dar sunt căutaţi şi oamenii buni din piaţă. Nu este de acord cu multe din criticile aduse şcolii româneşti, dar crede că acesta s-ar putea îmbunătăţi. „Oamenii sunt inteligenţi şi pasionaţi şi găsim oameni foarte buni. Toate premiile pe care le luăm la olimpiade internaţionale nu sunt nişte accidente, nu sunt nişte oameni care au fost norocoşi. Rezultatele sunt constant bune, este clar că există un sistem care produce valoare, oameni buni„. Problema este că şcoala nu oferă suficientă experienţă practică, mulţi studenţi nu sunt angrenaţi în activităţi practice.

Spune, despre antreprenoriat, că implică multă muncă şi multă responsabilitate. „Nu prea există cineva la care să te duci şi să spui «am obosit, nu mai pot». Ştii că trebuie să mergi înainte şi, dacă vrei să faci ceva cu adevărat, trebuie să găseşti acea energie necesară pentru a face şi următorul pas important. Şi astfel de paşi trebuie să faci în fiecare an. Dacă nu progresezi, nu rămâi pe loc, ci cazi„. Pentru TeamNet următorul pas important este transformarea companiei într-una regională. „Avem deja prezenţă în Turcia, Serbia, Republica Moldova şi accesăm proiecte şi pe alte pieţe, punctual. Avem un birou şi la Bruxelles."

Faptul că românii nu dispun de experienţa necesară pentru a merge pe alte pieţe este un obstacol important, cu nuanţe ce ţin de cultura locală. „Sunt alte culturi care au o mare tradiţie în a pleca în expediţii de cucerire a altor pieţe. Noi, din păcate, nu avem experienţa asta„. Experienţa internaţională a TeamNet începe în 2006, când şi-a câştigat locul într-un consorţiu european angajat de Bruxelles într-un proiect de cercetare pentru vehicule inteligente, alături de nume importante precum Philips, BMW, alţi producători importanţi din zona auto şi din cea IT. „Pentru a intra în consorţiu am bătut pe la uşi, am muncit, am fost foarte perseverenţi, pentru că foarte multe uşi s-au închis până când una s-a deschis„. După primele proiecte, pe măsură ce au acumulat experienţă, lucrurile au devenit un pic mai uşoare.

FĂRĂ VÂNZĂTORI. Dar au fost şi perioade de cumpănă? Cel mai greu a fost momentul cu clientul din Franţa. După aceea, dar nu la aceeaşi amploare, au fost în 2009, „când ne-am dat seama că firma crescuse şi trebuia să facem o reorganizare, pentru că altfel nu mai puteam continua. Am făcut o reorganizare importantă în acel moment, pe linii de business, am creat un sistem care să ne permită să avem cunoştinţă de modul în care lucrează clientul. Am crezut, mult timp, că important este să fim cei mai buni programatori din piaţă, să facem cel mai bun cod. Prin 2008 - 2009 ne-am dat seama că trebuie să ne înţelegem clienţii şi că ei asta aşteaptă. Să ne dăm seama ce nevoi au ei şi să venim cu soluţii ce rezolvă acele nevoi„.

O particularitate a TeamNet este că nu are o echipă de vânzări în sensul clasic al cuvântului, oameni specializaţi în a vinde. La TeamNet există oameni capabili din punct de vedere tehnic, care pot imagina soluţii, şi care au şi abilităţi de vânzători. „Este o vânzare care ţine şi de a convinge, dar şi de înţelegerea produselor foarte complexe pe care le vinzi. Am încercat în diverse rânduri să formăm o echipă de vânzători clasici, luaţi din piaţă, dar nu a funcţionat pentru că oamenii nu înţelegeau ce vând„.

În 2010 compania a pornit extinderea internaţională, şi acesta este al doilea moment de răscruce. „A avut loc pe etape, investiţii majore în acest domeniu am făcut din 1 ianuarie 2012, când am creat o unitate dedicată, am deschis birourile din Serbia şi din Turcia, cu investiţii semnificative„. De ce Turcia? „Pentru că este o piaţă mare, în dezvoltare, are similarităţi cu cea din România, e o piaţă care se modernizează în zona publică, vor să adere la UE„. Şi mai este o piaţă care se mişcă lent: TeamNet a depus oferte pentru multe proiecte, dar nici după nouă luni autorităţile nu au luat încă o decizie. „Suntem optimişti„, zâmbeşte Bogdan Padiu. În Serbia compania a câştigat anul trecut un contract, privind securitatea graniţelor; termenul de finalizare se plasează până la sfârşitul acestui an.

Paginatie:

Urmărește Business Magazin

/cover-story/cum-a-ajuns-ideea-a-patru-prieteni-studenti-o-afacere-de-peste-50-de-milioane-de-euro-11055347
11055347
comments powered by Disqus

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.