Culisele celei mai mari tranzactii din online

Postat la 28 aprilie 2009 790 afişări

Radu Apostolescu, Bogdan Vlad si Dan Teodorescu, fondatorii eMag, vor avea cateva milioane de euro in plus in conturi, dupa ce au vandut 51% din cel mai mare magazin online din Romania catre o companie aflata de partea cealalta a baricadei - distributia de produse IT. In aceasta perioada economica tulbure, sa fie vanzarea raspunsul tuturor problemelor cu care se confrunta cei mai multi dintre retailerii IT?

 

Pe termen scurt, capitalizarea obtinuta va ajuta eMag sa se fereasca de scaderile care ameninta in continuare comertul pe internet, oferind magazinului online capacitatea sa acopere scaderile de vanzari si probabil sa sustina investitii ulterioare. Dupa un 2008 care pentru multi dintre principalii competitori a insemnat stagnare sau chiar scadere, anul acesta a inceput si mai prost, din cauza restrangerii generale a consumului, dar si a deprecierii leului. Cel.ro, spre exemplu, al doilea intre magazinele online, a incheiat primul trimestru cu o cifra de afaceri de 2,4 de milioane de euro, in stagnare fata de aceeasi perioada a anului trecut, dar in urcare cu 30% calculata in lei. Insa acum, mai ales si dupa ce anul trecut a ratat cu doua milioane de euro estimarile initiale de vanzari, de 12 milioane de euro, compania sufla si in iaurt, fiind mult mai rezervata in ce priveste 2009, cand spera la o crestere modesta pentru piata comertului online, de 10%. Majoritatea competitorilor au inceput inca de la finalul anului trecut sa reorganizeze operatiunile, reducand costuri si optimizand procese, pentru a se feri de panta descendenta pe care au intrat vanzarile de produse IT&C si de un posibil colaps. “Cel mai mult vor avea de suferit anul acesta magazinele online care nu pot produce imediat lichiditati financiare pentru a sustine businessul”, este de parere Marius Ghenea, presedintele companiei Fit Distribution, care opereaza o serie de magazine online, printre care PCFun.ro si ElectroFun.ro. Omul de afaceri considera ca in conditiile economice actuale, problemele financiare si lipsa de lichiditati ar putea determina aparitia primelor falimente de proportii din acest sector, situatie alimentata inclusiv de faptul ca nu mai exista flexibilitate din partea furnizorilor cu privire la termenele de plata sau la reesalonarea datoriilor. La inceputul acestui an, spre exemplu, pe o lista a datornicilor Asesoft cu probleme de respectare a termenelor de plata figura si Grifon Group, compania care detinea MarketOnline.ro, transferat in urma unui aport de capital in proprietatea Kelion Online Management, detinuta de Mugur Frunzetti si Catalin Mihailescu.

 

“Criza a creat panica in randul retai­le­rilor, dar cred ca ne apropiem de punctul culminant al crizei, ceea ce inseamna vanzarile cele mai slabe. De acum nu exista decat o directie de mers: in sus”, sustine Radu Apostolescu. Pana atunci insa, consolidarea la care a recurs eMag se dovedeste o solutie acceptata de multi pentru a face fata unui context economic dificil de durata. Solutie de care profita cine are bani. Marius Ghenea, spre exemplu, a achizitionat o participatie la Gravity Design, compania ce detine magazinele Floridelux.ro si Brazidecraciun.ro, a investit in Online Fashion Group, firma ce va lansa in curand un proiect numit FashionUp.ro si a adaugat recent sub umbrela Fit Distribution ShopIT.ro si 24PC.ro, iar in jurul datei de 1 mai ar trebui sa mai lanseze un nou proiect. Cumulat, Fit Distribution ar trebui sa incheie anul acesta cu o crestere de 35% fata de afacerile putin sub asteptari, de 23 de milioane de dolari (aproximativ 15 milioane de euro), inregistrate anul trecut.

 

“Din perspectiva unui investitor, anul acesta este bun pentru orice fel de achizitii, deoarece atat valorile, cat si conditiile solicitate de cei care vand sunt mult scazute fata de o perioada de echilibru”, apreciaza Ghenea, cu convingerea ca firmele care vor rezista in perioada de criza vor putea impune conditii mult mai bune pentru un eventual exit, odata ce aceasta perioada va fi depasita. Pe de alta parte insa, achizitiile presupun un risc pentru investitori, intrucat “criza abia a inceput si nimeni nu poate cuantifica exact cat va dura si care vor fi efectele sale”, spune Ghenea, care se declara destul de precaut fata de ideea de a prelua un magazin online cu o activitate necorelata cu cele pe care le detine deja, din cauza riscului ca integrarea operatiunilor sa nu functioneze.

 

Consolidarea a fost si intentia MarketOnline, unul dintre primii cinci jucatori din piata de comert electronic, cu o cifra de afaceri estimata la 14,5 milioane de euro anul trecut, atunci cand a achizitionat Ghelir.ro, magazinul infiintat de Dragos Manac pe baza unui model diferit de celelalte magazine online din Romania - vanzarea unui singur produs pe zi.

 

“Majoritatea magazinelor online sunt acum in cautarea unui partener sau a unui investitor”, observa Marius Ghenea, care estimeaza ca intre unul din sapte si unul din cinci comercianti online isi vor inceta activitatea anul acesta din cauza crizei, a accesului dificil la finantare si a lipsei de strategie. Iar numarul celor dispusi sa faca achizitii intr-un astfel de domeniu este destul de mic; perspectiva investitorilor s-a modificat fata de perioade mult mai bune in care oricum tranzactiile cu magazine online au fost destul de putine, de numarat pe degetele de la maini.

 

In ansamblu, piata comertului online este asteptata sa creasca anul acesta cu aproximativ o treime, pana la o valoare totala de aproximativ 300 de milioane de euro, insa ritmul de crestere este cu mult incetinit fata de cel cu care actorii ei au fost obisnuiti pana acum. Operatorul de plati electronice GeCAD ePayment, parte a grupului GeCAD, controlat de omul de afaceri Radu Georgescu, se asteapta sa proceseze anul acesta aproximativ un milion de tranzactii, volum egal cu cel realizat in cei aproape cinci ani de la lansare. GeCAD contorizeaza insa doar tranzactiile online cu plata prin card bancar; cele 652.000 de plati efectuate anul trecut conform procesatorului RomCard insumeaza 53,1 de milioane de euro, cu peste 50% mai mult decat in 2007. “Anul 2009 a debutat cu vanzari in crestere usoara, de numai 5% fata de luna decembrie a anului trecut. Pentru intregul an estimam o crestere a tranzactiilor online cu cardul pana la 875.000”, declara anterior Carmen Sebe, director la GeCAD ePayment.

John Cusa, Tornado Sistems “Criza inseamna pentru noi o scadere a businessului, care atrage in mod automat o redesenare a structurii companiei”

Paginatie:

Urmărește Business Magazin

/cover-story/culisele-celei-mai-mari-tranzactii-din-online-4251704
4251704
comments powered by Disqus

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.