Ce va face viitorul guvern cu criza?

Postat la 25 noiembrie 2008 23 afişări

Amenintarea crizei a transformat campania electorala dintr-o lupta obisnuita a promisiunilor vagi pe termen lung intr-un concurs de strategii anticriza cu bataie scurta. Cum toate sondajele spun ca niciun partid nu va putea guverna singur, intrebarea e daca aceste strategii, creionate de urgenta inainte de alegeri, se pot transforma suficient de repede in compromisul ideal al unui program capabil sa ofere sustinerea de care are nevoie acum economia.

 

Am vazut ca toate partidele au planuri mari pentru infrastructura; cum ramane insa cu restul economiei? Pana acum, singura care s-a bucurat de atentie speciala din partea guvernului PNL a fost industria auto, odata cu suspendarea taxei de poluare pentru masinile noi, in conditiile in care de la introducerea respectivei taxe, in iulie, vanzarile de masini noi romanesti s-au prabu­sit (numai in octombrie au scazut cu 35%), iar importurile second-hand au explodat. Dincolo de masurile pe termen scurt, oamenii din industria auto se gandesc insa la politici cu efect mai profund. Analistul Marius Carp sustine, pe langa investitiile in infrastructura, care ar creste cererea de masini, combaterea importurilor second-hand de catre viitorul guvern, “in masura in care aceasta piata ar fi adusa la lumina si impozitata corespunzator”, precum si renuntarea definitiva la taxa in forma ei actuala si inlocuirea ei cu o taxa de posesie, ca in Marea Britanie, bazata pe nivelul de dioxid de carbon emis de masina si cu reduceri sau anulari pentru masinile Euro 4 sau Euro 5. “Dar nu cred ca vreun guvern din Romania are curajul de a taxa corespunzator cei peste un milion de posesori de Dacii foarte vechi, care au venituri foarte mici”, comenteaza Carp. Constantin Stroe, vicepresedintele Automobile Dacia, crede ca suspendarea acum a taxei de poluare nu va stopa importul de masini la mana a doua, pentru ca taxele aplicate acestora sunt oricum mici, iar intentia guvernului de a stimula cumpararea de masini noi nu poate da rezultate decat daca este sustinuta si de efortul importatorilor de a reduce preturile automobilelor noi.

 

Radu Limpede considera binevenit sprijinul guvernului pentru industria auto - “ar trebui identificate insa si sectoare cu tehnologie si cercetare-dezvoltare mai intensa, pentru a fi sprijinite”, spune el, avand de pilda precedentul unui stat ca Germania, care a imaginat deja un program de stimulente speciale pentru industriile “verzi” si investitiile in tehnologii nepoluante. Lucian Anghel de la BCR sustine o injectie de fonduri in agricultura, cu ideea ca astfel se poate reusi o crestere a exporturilor agricole sau macar o diminuare a importurilor. In ce priveste piata imobiliara, una din primele victime ale crizei in Romania, nu e necesar un set de masuri dedicate strict acesteia, ci mai curand de masuri care sa stimuleze cresterea economica si implicit sectorul imobiliar, apreciaza Bogdan Georgescu, director general al Colliers International, care considera insa ca scaderea TVA “sau chiar eliminarea ei, fie si pentru apartamentele sub o anumita dimensiune” (guvernul PNL a decis scaderea TVA la 5% pentru vanzarea de locuinte sub 120 mp) pot debloca piata rezidentiala “intr-o oarecare masura”.

 

Paginatie:

Urmărește Business Magazin

/cover-story/ce-va-face-viitorul-guvern-cu-criza-3554527
3554527
comments powered by Disqus

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.