Club BM: Oamenii de marketing primesc o mână de ajutor de la tehnologie pentru a cheltui eficient bugetele

Autor: Razvan Muresan Postat la 12 ianuarie 2015 415 afişări

Metodele tradiţionale de marketing şi vânzări, practicate deja de ani buni în România, sunt treptat completate, uneori chiar înlocuite, de inovaţiile aduse de tehnologie şi de noile canale prin care companiile pot comunica. Iar rezultatele palpabile nu întârzie să apară. Invitaţii celui mai recent Club Business Magazin au discutat despre felul în care cifrele raportate anual pot fi îmbunătăţite folosind noi tehnologii şi banii pierduţi ca urmare a folosirii ineficiente a bugetelor.

Irina Olănescu, Romsys: În zilele noastre, suntem puşi din ce în ce mai des în situaţia de a gestiona marketingul prin prisma tehnologiei. La rândul nostru, am stat şi ne-am analizat procesele şi mesajele şi am realizat că ceva lipseşte: exact acea legătură între tehnologie şi uman, pentru a urmări în regim constant comportamentul clienţilor şi partenerilor pe toate canalele. Am constatat că nu culegem informaţii de peste tot, când le culegem nu o facem într-un mod complex, nu monitorizăm clienţii decât atunci când îi ţintim cu diferite campanii şi nu ţinem mereu cont de răs­punsurile primite de la ei. Ne-am dat seama aşadar că există o ruptură între modul tradiţional în care noi obişnuiam să îi abordăm şi ceea ce se întâmplă în realitate. Nu rescriem nicidecum marketingul, pentru că lucrurile pe care le face un om de marketing sunt relativ aceleaşi: să creezi piaţă, să comunici, să creezi un brand, să ai relaţii şi la finalul zilei să ai consumatori fideli. Schimbarea vine din modul în care trebuie să facem aceste lucruri. Suntem parteneri cu toţi marii vânzători de tehnologie şi am decis să ne uităm în portofoliile lor, să ne uităm la companiile similare nouă din alte ţări şi de pe alte continente. Am descoperit o suită de soluţii la partenerii noştri Oracle, care chiar fac bani din asta. Ca om de marketing, soluţiile te ajută să îţi planifici activitatea, să poţi gestiona campaniile mai bine, să colectezi date. Pe scurt, să stăm cu mintea liniştită şi să facem strategie şi să ducem mai departe transformarea digitală. Soluţiile sunt din zona de raportare şi analiză şi acoperă zona de gestionare a datelor, respectiv un mod cât mai util de gestionare a acestora, întrucât toată lumea deţine date, iar uneori volumele pot fi mari.

Lee RandalL, Oracle Marketing Cloud Solutions: Merită să remarcăm că piaţa s-a schimbat, afacerile au fost nevoite să se transforme ca urmare a schimbării consumatorului. Clienţii îşi influenţează unul altuia comportamentul de consum, sunt conectaţi mereu cu produsele şi serviciile din piaţă, uneori în câteva minute dacă le permitem. Unele companii au înţeles că puterea e acum a clientului, iar noi vrem să îi permitem clientului o călătorie în care el este şoferul. Marketerii moderni înţeleg că nu mai deţin controlul total şi că trebuie să se concentreze pe relaţia şi interacţiunea cu clientul. Clientul poate cumpăra o dată sau de zece ori, dar pentru a-l face să cumpere de zece ori trebuie ca după prima achiziţie să interacţionezi cu el într-un mod care să însemne cu adevărat ceva. Mulţi directori de marketing se aruncă în goana de a aduce valoare, iar 90% dintre ei nu ţin foarte mult cont de datele obţinute în construcţia unei strategii de marketing. 80% dintre directorii de marketing nu pot calcula randamentul investiţiei după ce aleg să cheltuie un buget pe un anumit canal. Într-o perioadă în care CEO-ul vrea ca directorul său de marketing să fie concentrat numai şi numai pe randamentul investiţiei, omul de marketing trebuie să arate rezultate rapid, dar să lase loc ca din banii respectivi să apară rezultate şi în viitor, nu doar în prezent. Poate fi extrem de dificil pentru marketer să gestioneze datele colectate de firmă despre clienţi – unele online, altele offline –, peste care să adauge date legate de tranzacţii, apoi datele venite de la parteneri şi de pe alte canale tehnologice. Fără o privire a datelor sub aceeaşi umbrelă, nu poţi să implementezi campanii de marketing cu efecte relevante.

Interacţiunea clientului cu marketingul de conţinut şi cel social media nu va da randament la maximum dacă acel conţinut nu se îndreaptă către audienţa potrivită. Astfel, conţinutul nepersonalizat, circa 70% din total, se risipeşte, iar efortul depus şi bugetele cheltuite nu aduc randament. Facebook, Google Ads şi Twitter au nevoie de bani pentru a performa, iar 50% dintre marketeri nu pot măsura rezultatul eforturilor de marketing despuse. În tot acest context, clientul suferă cel mai mult pentru că nimeni nu mai are speranţa că va avea o experienţă plăcută şi coerentă, iar directorii de marketing lucreză cu obiective pe termen scurt întrucât trebuie să-şi justifice prezenţa de zece ani din sala de şedinţe. Clientul, fie el din B2B şi B2C, nu se simte fericit să fie bombardat agresiv, acasă şi la serviciu, cu un produs, iar după ce optează să îl cumpere online reclama la acel produs să continue să îi apară. Nu este nimic mai frustrant, iar clientul nu va mai cumpăra cunoscând că, deşi ştii totul despre el, nu eşti capabil să foloseşti corect respectivele informaţii. De aceea, oamenii de marketing au nevoie lângă ei de buni specialişti în IT. Directorul de marketing şi CIO-ul vor însă lucruri total diferite de la algoritmii de marketing. Primii vor campanii puternice, în timp ce aceia din urmă vor să măsoare exact rezultatele şi nu prea agreează demersuri necuantificabile.

Paginatie:

Urmărește Business Magazin

/club-bm/club-bm-oamenii-de-marketing-primesc-o-mana-de-ajutor-de-la-tehnologie-pentru-a-cheltui-eficient-bugetele-13756955
13756955
comments powered by Disqus

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.