De ce ar pleca Vodafone din Romania?

Postat la 10 mai 2010 291 afişări

Piata telecom din Romania a fost definita de-a lungul timpului de intrarea mai multor nume mari din lume, care au investit constant si au recoltat profituri frumoase. Efectele crizei creeaza insa acum teren pentru speculatiile despre o posibila vanzare de catre Vodafone a operatiunilor de aici. Cu cat temei?

Numai intr-o luna, numarul utilizatorilor de telefonie mobila creste in India cu echivalentul populatiei unei tari europene. Luna decembrie a anului trecut a adus un plus de 19,1 de milioane de clienti, fata de cei peste 525 de milioane deja existenti, cifra cu 50% mai mare decat la finalul lui 2008. Chiar si in conditiile unor tarife de telefonie mobila situate printre cele mai mici din lume, baza de clienti si viteza cu care se extinde inseamna venituri consistent mai mari pentru operatorii interesati sa atace o asemenea piata. Aici, Vodafone ar putea continua achizitiile cu operatori precum Cellular sau Aircel, sustin analistii Bernstein Research, India fiind destul de aglomerata din punctul de vedere al competitiei - 15 operatori isi disputa cateva sute de milioane de utilizatori, in conditiile unui grad de penetrare de nici 41%, potrivit ChartsBin, intr-un adevarat razboi al preturilor.

In Romania, razboiul preturilor este unul dintre principalele motive pe seama caruia pot fi puse problemele industriei de telefonie mobila, unde veniturile operatorilor s-au redus, desi numarul cartelelor SIM vandute a crescut pana la 29,1 milioane anul trecut, cu 1,3 milioane mai multe decat in 2008. Numarul abonamentelor a ramas constant in ultimii doi ani, la 10,3 milioane, cresterea venind din zona cartelelor preplatite. "Si probabil ca vor mai trece trei sau patru ani pana cand se va incheia", crede Dinu Malacopol, directorul general al Digital Cable Systems.

Cosmote Romania, operator detinut de grupurile OTE si Deutsche Telekom, a fost anul trecut printre cei mai agresivi competitori, urmand strategia preturilor mici pe care s-a bazat inca de la lansare si care a determinat reduceri de preturi in ofertele tuturor operatorilor. "Razboiul preturilor declansat de Cosmote si generalizarea unor oferte abundente a impins in jos venitul mediu per utilizator, fapt care a dus la o scadere importanta a valorii pietei", scrie in raportul France Telecom. De altfel, Cosmote este considerat de analistii francezi singurul operator care va continua sa castige cota de piata in mod sustinut, "in principal pe segmentul prepay, in detrimentul Vodafone".

Numarul cartelelor preplatite este insa considerat nerelevant de oficialii Vodafone Romania, care nu au facut niciun comentariu asupra opiniei celor de la Bernstein. Ar fi nerelevant fiindca in 2009 au fost distribuite multe SIM-uri gratuite, crescand astfel in mod artificial baza de consumatori. Batalia nu se mai da astfel doar pentru cresterea numarului de clienti, ci si a venitului mediu, or, de vreme ce apelurile de voce si mesajele text s-au ieftinit foarte mult comparativ cu perioada de acum cativa ani, cresterea nu poate sa vina decat din servicii precum internetul mobil.

Paginatie:

Urmărește Business Magazin

Am mai scris despre:
telecom,
afaceri,
Romania,
clienti,
Vodafone
/business-hi-tech/telecom/de-ce-ar-pleca-vodafone-din-romania-6099927
6099927
comments powered by Disqus

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.