Povestea Beats by Dre

Autor: Anca Barbulescu Postat la 09 mai 2014 1769 afişări

Popularele căşti Beats by Dre au parcurs în şase ani drumul de la o simplă idee la un produs cu vânzări de jumătate de miliard de dolari în toată lumea, fără a pune la socoteală şi mica industrie a falsurilor vândute la jumătate de preţ, inclusiv în România. Povestea lor este însă mai puţin cunoscută şi foarte întortocheată.

De numele lui se leagă albume semnate de Bruce Springsteen sau 50 Cent, dar şi filmul "8 Mile" unde a fost coproducător. Şi astfel intră în scenă şi Dr. Dre, căruia Jimmy Iovine i-a propus la un moment dat să semneze un brand de încălţări sport, iar răspunsul artistului a fost că mai bine ar face boxe PC. Aşa s-a realizat conexiunea dintre Dr. Dre şi Monster.

Deşi planurile iniţiale erau să dezvolte electronice sub marca Beats, familia Lee, Iovine şi Dr. Dre au ajuns în scurt timp la concluzia că linia de produse vor fi căştile, pe o piaţă în care Bose se adresa mai degrabă clienţilor maturi, iar restul brandurilor poziţionate în categoria de lux fie erau obscure, fie ofereau produse slabe din punct de vedere calitativ, potrivit Gizmodo. Fiecare dintre cele trei părţi avea un interes în noul business - Monster voia o nouă divizie din care să aibă câştiguri frumoase, iar Dre şi Iovine aveau şi ei nevoie de noi surse de venit într-o industrie muzicală afectată puternic de piraterie.

Monster a ieşit însă cel mai prost din toată această afacere. Kevin Lee a mers singur în Los Angeles să negocieze contractul, fără a avea însă vreo experienţă de business în afară de lucrul alături de tatăl său, pe când angajaţii unei companii puternice precum Interscope Records asta făceau în fiecare zi: negociau la sânge contracte cu artişti. Iar dezavantajul Monster era că experienţa în inginerie audio pe care o aveau nu era unică pe piaţă şi ideea putea fi uşor copiată. "Jimmy Iovine şi Steve Burman, preşedintele de marketing al Interscope, voiau anumite cifre şi procente pe care noi, o companie micuţă care pierduse recent 50 de milioane de dolari din linia de boxe, nu ni le permiteam", povesteşte Kevin Lee. Discuţiile au fost sistate, iar Iovine s-a retras de la masa negocierilor şi l-a luat odată cu el şi pe Dr. Dre, plănuind să facă afacerea cu alt producător.

SASE LUNI MAI TÂRZIU, după o încercare eşuată a celor doi de a lucra cu SLS Audio, Steve Burman de la Interscope Records a luat legătura cu cei de la Monster pentru a relua negocierile. Familia Lee dezvoltase deja vreo 40 sau 50 de prototipuri, dar Noel Lee nu era atât de încântat de parteneriat pe cât era Kevin Lee, care a recurs la a cheltui câteva milioane de dolari fără ştirea tatălui său chiar înainte de a se fi semnat parteneriatul. "Am anunţat că vom fi prezenţi la CES 2008, iar eu cheltuisem deja un milion şi jumătate pentru componenta de inginerie şi marketing, fără să avem un contract semnat", povesteşte Kevin Lee.

CU ALTE CUVINTE, se juca cu soarta companiei tatălui său fără să aibă vreo idee ce produs aveau să lanseze, cât îi va costa producţia sau care urma să fie preţul de vânzare. Şi făcea totul în secret, începând producţia Beats By Dre fără măcar ca Dr. Dre să-şi fi dat acordul. În această lumină, cu investiţii semnificative deja făcute, Monster a fost forţată să accepte orice fel de contract i se oferea doar ca să reuşească să lanseze linia Beats Electronics. Iar clauzele n-au fost tocmai favorabile, dat fiind că Jimmy Iovine şi Dre au primit drept de proprietate asupra tuturor produselor viitoare ieşite de sub umbrela Monster Beats şi, mai mult decât atât, toată bătaia de cap cu producţia deloc ieftină a unor produse de lux revenea integral companiei deţinute de familia Lee. Poate că Beats n-ar fi reuşit pe cont propriu fără "by Dre", mai ales că artistul a inclus căştile în videoclipurile sale, iar Interscope a avut de asemenea grijă să promoveze intens produsul, transformându-l într-un accesoriu la modă. "Tinerii cumpărau căştile nu pentru că sunetul era foarte bun, ci pentru că erau astfel la modă", recunoaşte Kevin Lee, ceea ce însemna că toate calităţile căştilor au rămas în umbră. Beats Electronics neagă totuşi că Monster a avut vreun rol în conceptul, designul şi producţia faimoaselor căşti.

Paginatie:

Urmărește Business Magazin

Am mai scris despre:
business hi-tech,
dr. dre,
Beats by Dre,
casti,
muzica
/business-hi-tech/povestea-beats-by-dre-10586923
10586923
comments powered by Disqus

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.