Tot mai multi romani sunt pe retelele sociale iar reclamele ii urmeaza
Pana nu demult, retelele sociale online erau privite de companiile din Romania ca un soi de paria atunci cand se discutau bugetele de promovare pentru mediul online. Lucrurile incep sa se schimbe.
Un cont de business actualizat constant si o asemenea aplicatie nu costa mai mult de 3.000 de euro, dupa calculele Bogdanei Butnar. Strategia companiilor de a-si crea propriul cont este insa destul de riscanta, pentru ca daca sunt publicate doar mesaje de promovare, exista posibilitatea ca destinatarii sa nu mai fie interesati sa urmareasca informatiile, in timp ce alte tipuri de mesaje ar putea fi de la bun inceput desconsiderate, pentru ca "nu vrea nimeni sa stie ce are de spus despre vreme un producator de baterii". E probabil inca unul dintre motivele pentru care multe dintre companiile romanesti posesoare de conturi pe retele sociale le folosesc deocamdata doar pentru informare si pentru stabilirea unei relatii cu posibilii clienti. "In majoritatea cazurilor, companiile se orienteaza in privinta investitiilor in functie de audienta si mai putin dupa un anumit tip de site", explica Marcu de ce majoritatea bugetelor se duc in continuare catre site-uri consacrate, in general de stiri. Acum insa, cand piata de publicitate in ansamblu s-a restrans, iar investitiile sunt mult mai atent calculate, retelele sociale si, in general, canalele de social media devin o optiune viabila, chiar daca sumele cheltuite sunt inca destul de limitate.
"Probabil mai putin de 10 procente din investitiile in publicitate online sunt alocate retelelor sociale, in forma unor proiecte personalizate", crede Bogdana Butnar. In realitate, proportia ar putea fi si mai mare daca ar fi luate in calcul si campaniile in care sunt afisate reclamele prin metode traditionale, nefiind practic un angajament clar catre retele. Din intrega piata de publicitate online, aproximata la 15 milioane de euro anul trecut, in scadere cu peste 20% fata de 2008, ar insemna ca 1,5 milioane de euro cel mult sunt investite in social media, aici fiind insa incluse si blogurile.
O estimare mai pesimista ii apartine lui Bogdan Prajisteanu, directorul general al agentiei Mediaedge:cia, care, desi a observat o crestere a investitiilor in social media anul trecut, nu crede ca acestea au reusit sa depaseasca pragul de 3% din totalul pietei de publicitate online. "Potentialul este insa foarte mare. In ultimul an au fost facuti pasi in aceasta directie; avem cateva campanii de succes, studii de caz, evenimente dedicate acestui fenomen si din ce in ce mai multe date legate de audienta si rezultatele campaniilor", declara Prajisteanu. Situatia il determina pe directorul Mediaedge:cia sa se astepte la o evolutie pozitiva anul acesta. Pentru ca, in conditiile in care intreaga piata de publicitate ar trebui sa stagneze, iar criza din 2009 a redesenat strategia de investitii in favoarea televiziunii si a internetului, ar trebui sa aiba de castigat si retelele sociale.
Urmărește Business Magazin
Citeşte pe zf.ro
Citeşte pe mediafax.ro
Citeşte pe smartradio.ro
Citeşte pe comedymall.ro
Citeşte pe prosport.ro
Citeşte pe Gandul.ro
Citeşte pe MediaFLUX.ro
Citeşte pe MonitorulApararii.ro
Citeşte pe MonitorulJustitiei.ro
Citeşte pe zf.ro