Radu Georgescu la a treia vanzare: "Nu vreau sa ma laud"

Autor: Anca Arsene-Barbulescu Postat la 18 octombrie 2010 191 afişări

Pentru Radu Georgescu, care a semnat al treilea contract de vanzare a actiunilor unei companii dezvoltate de el de la zero - ePayment -, momentul nu mai inseamna o schimbare de directie in afaceri, cum s-a intamplat in cazul RAV. Pentru ePayment insa inseamna cheia spre Europa Centrala si de Est.

Privind strict catre piata noastra, cifrele n-au fost nici aici de ignorat. An de an, valoarea cumparaturilor facute in magazinele online romanesti a crescut cu cel putin 70%, ajungand anul trecut la peste 92 de milioane de euro. "Cifra inseamna insa cam 15-20% din intreaga piata de comert online", apreciaza Daniel Nicolescu. Iar in calcul intra nu doar magazinele de IT, care cumuleaza cateva sute de milioane de euro, in frunte cu eMAG, cu incasari estimate pentru acest an la 100 de milioane de euro - cam jumatate din incasarile totale ale magazinelor de profil. In afara de magazine sunt si biletele de calatorie, platile facturilor telecom sau de utilitati, serviciile si divertismentul; retailul este printre ultimele in clasamentul categoriilor care atrag cea mai mare parte din platile cu card bancar pe internet.

"Cam 200 de milioane de euro anul acesta" ar fi comertul pe net cu electronice, electrocasnice si IT, aproximeaza Marius Ghenea, antreprenor care detine mai multe magazine online in domeniu. 200 de milioane inseamna un nivel poate prea optimist, dupa parerea lui Iulian Stanciu, directorul general al eMAG, care intrevede ca 2010 se va incheia cu vanzari de 140 de milioane de euro dintr-un total de un miliard, cat inseamna intreaga piata de profil, cu tot cu vanzarile comerciantilor traditionali de genul Altex si Domo. Ghenea si Stanciu cad insa de acord asupra cresterii estimate pentru anul urmator, de aproximativ 30%, ceea ce ar adauga potential de crestere platilor cu cardul pe internet.

"Piata romaneasca este atipica, orientata catre platile cu bani lichizi", observa Daniel Nicolescu. Si are dreptate, daca judecam dupa faptul ca eMAG, spre exemplu, incaseaza doar 5% din cifra de afaceri prin plati online cu cardul, la care se adauga plati cu cardul la POS, in proportie de 20% din incasari. Iar in magazinele virtuale ale lui Ghenea, printre care PCFun si ElectroFun, procentul variaza intre 2 si 15%, in functie de tipul de produse. "Problema este ca nici comerciantii si nici bancile nu promoveaza acest mod de plata, iar perceptia consumatorilor care considera plata ramburs sau la livrare mai sigura nu se poate schimba fara ajutor", sustine Stanciu.

In opinia lui Marius Ghenea, plata cu cardul este o chestiune de incredere, care depinde de dezvoltarea si maturizarea pietei online, iar faptul ca inca exista multe magazine care nu ofera deloc posibilitatea platii online cu cardul nu face decat sa reflecte un stadiu incipient al pietei. "Securizarea platilor pe internet prin introducerea standardului 3D Secure de tot mai multe institutii bancare a ajutat la cresterea increderii", apreciaza Cosmin Vladimirescu, account managerul pentru Romania al MasterCard Europe. Dar nu pare sa fi fost suficient.

O alta solutie vine de la ePayment: noua strategie in care se va implica de-acum si managementul Allegro (cu toate ca partea tehnica va fi probabil administrata in continuare de la Bucuresti si va ramane in totalitate la latitudinea romanilor) vizeaza extinderea portofoliului de servicii. "Suntem in permanenta cautare de noi mijloace de plata electronica pe care sa le integram", confirma Nicolescu planurile imediate ale companiei, facand referire la diferite instrumente de plata oferite de banci, precum serviciile de home banking si internet banking. Totodata, sub umbrela Allegro exista si servicii de plata online si comparatoare de preturi - in Romania activeaza Compari.ro, dar exista posibilitati de dezvoltare inclusiv in acest sens.

Va mai trece insa ceva vreme pana cand ai nostri vor capata deschiderea pe care o au americanii, spre exemplu, pentru care plata cu cardul este practic un reflex, dar si vest-europenii, apreciaza Ghenea. Dovada e inclusiv faptul ca din totalul cumparaturilor facute pe internetul romanesc, cea mai mare parte provine de la romani aflati in afara tarii. Din cele 68,5 de milioane de euro, cat au cumulat platile online cu cardul in prima jumatate a anului, aproximativ 47,5 de milioane de euro au fost tranzactii din strainatate, dupa IP-ul folosit, releva statistica ePayment, in timp ce anul trecut, platile s-au impartit aproape in mod egal intre cei din tara si cei plecati sa lucreze in strainatate, care achita utilitati in Romania, vin din strainatate aici frecvent sau cumpara obiecte de valoare pentru rudele din tara.

Paginatie:

Urmărește Business Magazin

/business-hi-tech/it/radu-georgescu-la-a-treia-vanzare-nu-vreau-sa-ma-laud-7481951
7481951
comments powered by Disqus

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.