Lecţii de monetizare de la Facebook. Reţeaua de socializare devine tot mai mult o maşină de făcut bani

Postat la 08 august 2014 1866 afişări

Atunci când Mark Zuckerberg începea să codeze în dormitorul său de la Harvard reţeaua socială care avea să schimbe lumea, puţini şi-ar fi închipuit că în mai puţin de zece ani toată acea tehnologie urma să încapă pe un ecran de 11 centimetri. Însă Facebook a reuşit să se adapteze schimbărilor şi să se apropie tot mai tare de ceea ce Eduardo Saverin, unul dintre cofondatori, şi-a imaginat încă din prima zi. Saverin îşi imagina ceva extrem de simplu: o maşină de făcut bani. Diferenţele de viziune dintre el şi Zuckerberg au reprezentat şi motivul pentru care Saverin a părăsit compania, în urma unei poveşti ce a făcut înconjurul lumii. Şi chiar dacă Zuckerberg a avut în minte imaginea unei reţele sociale nealterate de mesaje publicitare sau orice formă de advertising, presiunea investitorilor şi a celorlalte părţi interesate a fost prea puternică, iar Facebook a luat, în ultimii ani, acelaşi drum pe care toate ideile de succes îl iau: drumul către monetizare.

Lecţii de monetizare de la Facebook. Reţeaua de socializare devine tot mai mult o maşină de făcut bani

Principala provocare pentru jucătorii de pe piaţă este cea a înlocuirii bannerelor, un element tradiţional care a funcţionat ani de zile dar care nu pare atât de eficient pe dispozitivele mobile. Facebook a reuşit să găsească soluţia la această problemă, implementând cu succes anunţurile legate de instalarea unor aplicaţii. Mark Zuckerberg a anunţat recent că anunţurile referitoare la aplicaţii au generat peste 350 de milioane de instalări în ultimii doi ani. Surprinzător este că, în primele şase luni, acest tip de anunţuri a avut rezultate sub aşteptări. Încrederea celor de la Facebook în sistem a dat însă, în cele din urmă, roade.

Google, pe de altă parte, a reuşit să genereze sume considerabile prin sistemul de advertising implementat pe YouTube. Cu toate acestea, compania a fost receptivă la creşterea înregistrată de oamenii lui Zuckerberg şi a anunţat că va începe implementarea de anunţuri similare cu ale Facebook, prin care utilizatorii vor putea descărca şi instala aplicaţii.

YouTube a generat încasări de aproape

2 miliarde de dolari în 2013, adică peste 5% din totalul încasărilor Google. Până la sfârşitul acestui an, cei de la eMarketer estimează că YouTube va însemna peste 7% din veniturile Google. „Este evident faptul că din punctul de vedere al dispozitivelor mobile, YouTube înseamnă viitorul Google, şi nu motorul de căutare în sine“, consideră Simon Khalaf, CEO al companiei de analiză Flurry.

Google rămâne principalul distribuitor de publicitate pe dispozitive mobile, însă cota sa de piaţă se află într-o scădere constantă. Dacă în 2013 gigantul IT a ocupat un segment din piaţă de 49%, anul acesta el va fi de doar 47%. Iar Facebook vine repede din urmă, cu o cotă de piaţă estimată pentru acest an la 22%. Principalul motiv de îngrijorare este creşterea înregistrată în piaţă de reţeaua socială: în vreme ce Google pierde, anual, în jur de 2% din cotă, Facebook câştigă aproape 4%. Twitter este de asemenea un jucător important, însă în acest an va atinge de-abia pragul de 2,5%.

Elementul surpriză al celor de la Facebook pare a fi WhatsApp, aplicaţia de mesagerie cu peste 500 de milioane de utilizatori. Un milion de persoane îşi deschid cont lunar, iar numărul de mesaje trimise este de ordinul miliardelor. Lansată în 2009 de Jan Koum, WhatsApp a fost cumpărată de Facebook în februarie pentru 19 miliarde de dolari. Bazele de date ale celor două entităţi au peste un miliard şi jumătate de utilizatori. WhatsApp este cunoscută pentru politica strictă împotriva advertisingului de orice fel, însă o schimbare în această direcţie ar putea înclina definitiv balanţa.

Paginatie:

Urmărește Business Magazin

/business-hi-tech/it/lectii-de-monetizare-de-la-facebook-reteaua-de-socializare-devine-tot-mai-mult-o-masina-de-facut-bani-13057953
13057953
comments powered by Disqus

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.