Cum să fii milionar în România fără să faci afaceri cu statul

Autor: Ioana Mihai Postat la 09 august 2012 591 afişări

Dincolo de suma mare de bani plătită de Naspers pentru eMag, vânzarea celui mai mare retailer român din online are o conotaţie şi mai puternică. IT&C-ul este domeniul care i-a transformat în milionari pe cei mai mulţi români, iar, mai nou, se îngroaşă rândurile multimilionarilor.

Au avut de câştigat din exituri făcute în domeniu şi Gabriel Sandu şi Adrian Prodan, ambii vânzându-şi afacerile către Vodafone în 2008, valoarea ambelor tranzacţii rămânând însă necunoscută. Fiecare dintre cei doi a construit câte o reţea de retail GSM. Vodafone a cumpărat de la Gabriel Sandu două treimi din Proton Technologies, care opera o reţea de 73 de magazine situate în Suceava, Iaşi, Braşov, Constanţa, Cluj şi Bucureşti. În acelaşi an, operatorul de telefonie mobilă a mai preluat o serie de reţele de retail deţinute de Adrian Prodan, între care Vegastel 2007, Cosmo Plus şi Voxtel, care vindeau serviciile şi produsele Orange într-un lanţ cu vânzări de 60 de milioane de euro.

Iar lista poate continua cu antreprenori precum Alexandru Costin, care împreună cu Bogdan Ripa şi-a vândut compania InterAKT către americanii de la Adobe, Lucian Butnaru, care tot cu americani a făcut afaceri după ce a cedat Akela, compania sa de IT, celor de la TechTeam, sau Gabriel Mardarasevici, devenit milionar după ce a vândut firma Radix pentru un total de 7 milioane de euro celor de la Ness Technologies, care trebuie şi ei menţionaţi.

Startul tranzacţiilor din IT&C-ul românesc l-a dat Radu Georgescu în 2003, când a bătut palma cu Microsoft, dar ca număr de tranzacţii 2006 a fost cel mai bogat an în achiziţii de genul celor prin care UMT România a fost preluată de Microsoft, cea prin care EasyCall a fost cumpărată de americanii de la Computer Generated Solutions sau IP Devel, achiziţionată de grupul elveţian Adecco. Toate, fără excepţie, afaceri lansate de oameni tineri. Cătălin Olteanu, antreprenorul din spatele UMT România, este în acest sens un exemplu: a dezvoltat un soft care a trezit interesul Microsoft, care a şi cumpărat compania creată de român când acesta avea 28 de ani. Deşi suma nu a fost făcută publică, unele estimări se refereau la zeci de milioane de dolari.

În liga milionarilor a intrat şi Bogdan Putinică, cel care l-a nici 30 de ani şi-a vândut compania (IP Devel) elveţienilor de la Adecco. Povestea tranzacţiei în valoare de circa 7 milioane de dolari începe cu un tânăr ce-şi dobândise în liceu un renume de hacker, continuă cu o licitaţie pentru trei proiecte soft de peste 20.000 de dolari fiecare (pe care le-a câştigat) şi cu o firmă care iniţial se întrunea, din cauza lipsei unui birou, la un fast-food.

Vladimir Sterescu, fondatorul şi directorul call-center-ului EasyCall, s-a îmbogăţit şi el cu câteva milioane de dolari după ce compania americană Computer Generated Solutions a preluat firma de la român.

Milioanele de euro sau de dolari din conturile celor care au vândut afaceri dezvoltate în sfera IT&C sunt o dovadă clară că antreprenorii se pot îmbogăţi - rapid - dacă mizează pe cartea corectă. Şi, totdodată, o mare bătaie de cap, pentru că, după ce au pornit afaceri de la zero cu doar câteva idei despre cum să înceapă şi să conducă o afacere şi au devenit protagoniştii unor tranzacţii răsunătoare, tinerii IT-şti s-au lovit apoi de o problemă existenţială: ce să facă cu banii?

Paginatie:

Urmărește Business Magazin

Am mai scris despre:
it,
emag,
tranzactii,
naspers,
afaceri
/business-hi-tech/it/cum-sa-fii-milionar-in-romania-fara-sa-faci-afaceri-cu-statul-9931836
9931836
comments powered by Disqus

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.