Afacerea dezvoltată în Bucureşti de un antreprenor român a ajuns pe lista companiilor urmărite de Apple

Autor: Ioana Matei Postat la 11 februarie 2015 5147 afişări

Afacerea dezvoltată în Bucureşti de un antreprenor român a ajuns pe lista companiilor urmărite de Apple

”Ca să lansezi un joc tip free to play este nevoie de resurse financiare uriaşe, iar fără câteva milioane de dolari nu ai nicio şansă să ajungi în liga greilor precum King (cel mai mare dezvoltator de jocuri pentru Facebook).„ Potrivit lui, doar 0,2% din cei care downloadează un joc tip free to play chiar cumpără ceva în jocul acesta, iar companiile de pe această piaţă se orientează spre aducerea masivă de utilizatori, astfel încât procentul de 0,2% să devină semnificativ. Dintre lansările zilnice, circa 94% sunt din piaţa free to play, iar restul de 6% sunt paid (plătite), segment pe care se află şi Atypical Games. Lopată a lansat jocuri atât pe platformele Google Play, cât şi pe Windows, însă ”iOS este de bază„. 95% din veniturile Atypical Games vin din iOS, urmat de Google, apoi de Windows. Lopată spune că, din 2012, jocurile lor au înregistrat vânzări pe iOS de 10 milioane de dolari, iar cel mai vechi dintre jocurile lansate pe Google a ajuns la venituri de 200.000 de dolari. Radiation Island costă 2,99 dolari în App Store şi nu s-au hotărât încă dacă îl vor lansa şi pe Android.

Echipa Atypical Games este formată din 35 de angajaţi, dintre care 20 sunt programatori, iar numele acesteia reflectă organizarea atipică în cadrul companiei: în aceasta nu există o structură ierarhică, iar antreprenorul a dezvoltat o modali-tate de organizare prin care angajaţii săi au devenit parteneri în cadrul companiei. ”Lumea zice că sunt nebun, dar eu sper să dau jumătate din firmă către angajaţi. Ofer 5% pe an, iar până acum am dat 25%.„ Parteneriatul este posibil prin firma înregistrată în Statele Unite ale Americii – astfel, dacă pentru firma din România Andrei Lopată deţine 75% din acţiunile companiei, iar soţia 25%, în firma înregistrată în Mountain View, California, îi are ca parteneri pe Andrei Hanganu, Răzvan Baraitaru şi Cătălin Boitor – ”pentru că acolo se poate, există o legislaţie mai flexibilă care permite să oferi o parte din profit astfel."

Lipsa programatorilor este o problemă care se regăseşte şi pe segmentul jocurilor şi mai ales în companiile româneşti. ”Cererea este mai mare decât oferta în ce priveşte meseria de dezvoltator de jocuri.„ n domeniul jocurilor, salariul de en-try-level este între 700 şi 1.000 de euro şi poate să ajungă la cifre mari, spune Lopată. n plus, în cadrul firmei sale, nu toţi au reuşit să se adapteze. ”Le-a fost greu să lucreze fără o direcţie clară. Unii simt nevoia acesteia, iar aici li se oferă libertate maximă, chiar şi în ce priveşte programul de lucru – care nu e deloc de tipul 9 to 5."

Piaţa globală a jocurilor mobile avansează rapid: dacă în 2010, în momentul când Andrei Lopată a apărut pe coperta Business Magazin, aceasta era de circa 5 miliarde de euro, anul trecut a ajuns la 24 de miliarde de euro şi va depăşi piaţa tradiţională în 2016. ”La mobile noi suntem un pic mai întârziaţi decât restul lumii, în sensul că la noi consolele şi PC-urile sunt la mare preţ, utilizatorii joacă pe astfel de device-uri, dar va veni şi vremea mobilelor.„ n intervalul 2012-2014, veni-turile pe iOS generate de utilizatorii din Statele Unite ale Americii au fost de 1,9 mil dolari, iar în România s-a plasat în acelaşi interval de timp la doar 7.200 de dolari. Statele Unite ale Americii (50%) reprezintă principala piaţă pentru Atypical, Europa a doua (25%), iar China se află pe locul trei.

Lopată îşi doreşte ca până la finalul anului numărul de jocuri lansate să ajungă la trei, cifră care îi va aduce dublarea veniturilor. Nu îşi doreşte să vândă compania, chiar dacă a primit propuneri până acum, şi nici să o listeze la bursă. ”Sun-tem stabili din punct de vedere financiar, nu avem nevoie de listare ca să creştem şi să aducem capital în firmă.„ n plus, crede că o echipă mai mare nu este cel mai bun lucru care i s-ar putea întâmpla. ”Am avut experienţa transformării firmelor mici în firme mari, atât la Ubisoft, unde de la cinci oameni am ajuns la câteva sute, cât şi la Gameloft, Vivendi Games şi Namco. n momentul când o firmă trece de un prag - empiric, cred că este undeva la 30 de angajaţi -, relaţiile interne şi atmosfera se schimbă, iar pierderea este mai mare decât câştigul."

Paginatie:

Urmărește Business Magazin

Am mai scris despre:
jocuri,
apple,
angajati,
andrei lopata,
gaming
/business-hi-tech/afacerea-dezvoltata-in-bucuresti-de-un-antreprenor-roman-a-ajuns-pe-lista-companiilor-urmarite-de-apple-13814653
13814653
comments powered by Disqus

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.