Un plan pentru hotelul meu

Postat la 01 decembrie 2009 219 afişări

Investitia intr-un hotel a fost in anii anteriori un bun exercitiu de imagine pentru oamenii de afaceri din diverse domenii. Acum, cea mai mare parte dintre acestia cauta o solutie viabila pentru a nu pierde toti banii investiti.

Drumul catre consultant a devenit solutia de pe urma pentru multi proprietari de hoteluri in 2009. Restrangerea cererii pentru cazare in acest an, pe fondul scaderii la peste jumatate a turismului de business, a dus la un grad de ocupare de 30-40%. Mai importanta decat gradul de ocupare a fost ingustarea marjei de profit a hotelierilor, care au fost nevoiti sa faca reduceri serioase de tarife pentru a putea ocupa camerele. De fapt, piata hoteliera a inceput sa scada in salturi, dezavantajate fiind intai hotelurile din provincie, apoi hotelurile care nu au incluse si alte functiuni in afara de cazare (sali de conferinte, spa etc.), apoi hotelurile de doua sau trei stele.

Date fiind reducerile de preturi la care au ajuns hotelierii, cazarea la cinci stele a ajuns sa coste cat la patru stele anul trecut, iar la patru stele cat la trei anul trecut. Aceasta spirala a facut ca putina cerere de cazare sau evenimente sa se indrepte catre segmentul superior al pietei. "Acum mai e piata doar pentru foarte putine hoteluri - cei mai buni au facut cross border si cel mai mult sufera acum hotelurile de trei stele", spune Tinu Sebesanu, director general al companiei de consultanta in industria ospitalitatii Trend Hospitality Management.

In aceste conditii, piata hoteliera a intrat intr-o faza pe care o preziceau de mai mult timp consultantii din domeniu. "Ne-a crescut foarte mult cererea de turnaround", spune Tinu Sebesanu, referindu-se la hotelierii care vin si cer o solutie pentru afacere - un plan de supravieture, consultanta pentru vanzare sau propuneri pentru a transforma hotelul in altceva, de la birouri pana la locuinte.

"Vin foarte multi proprietari, care spun ca nu mai stiu ce sa mai faca in acest moment cu hotelul, iar principala lor cerinta e sa nu mai aduca bani de acasa pentru a sustine afacerea", spune Sebesanu despre cum s-a dezvoltat in acest an businessul pe care il conduce. Dintre cei care vin si cer consultanta, 70% ar vrea sa si vanda, daca s-ar putea. Problema e ca nu prea se poate: numarul cumparatorilor interesati (fara a-i socoti pe cei care care cauta "chilipiruri") este foarte redus. Asadar, cei mai multi vor ori sa vanda hotelul, ori un plan de management pe termen lung cu care sa poata merge la banca pentru a refinanta proiectul. Pana acum, bancile finantau proiecte doar pentru ca solicitantul prezenta niste garantii bune, dar si pentru ca o afacere cu un hotel suna pur si simplu bine. Acum insa "toata lumea e mult mai exigenta si mai profesionista si vrea sa vada planuri pe termen lung", arata Sebesanu.

Profilul omului de afaceri care vine si cere consultanta pentru hotel arata "un investitor care a facut bani din alt domeniu, si-a construit un singur hotel, asa cum i-a placut lui, l-a condus el singur sau a numit pe cineva de incredere, nu l-a afiliat si acum se confrunta cu scaderea dramatica a businessului", enumera Sebesanu. In general, mai spune consultantul, problemele se inregistreaza in proportie de peste 90% in cazul investitiilor lansate in ultimii cinci ani: "Indiferent daca este vorba de proprietati mai vechi renovate sau de hoteluri nou construite, avantul economic din ultimii cinci ani a determinat aparitia unor unitati de cazare neperformante sau pastrarea pe piata a unora care ar fi avut nevoie de noi investitii. Acum, acestea nu mai rezista, dar hotelurile care erau deja asezate in piata in 2005 nu au probleme".

Paginatie:

Urmărește Business Magazin

/analize/turism/un-plan-pentru-hotelul-meu-5138111
5138111
comments powered by Disqus

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.